Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


- Unge har mange ressourcer og ideer

- Kommunerne kan sagtens samarbejde om at tiltrække iværksættere, så de ikke behøver at stå med al faciliteringen selv, siger Marie-Louise Larsen, direktør Hall Audio. Arkivfoto: Nils Svalebøg

- Unge har mange ressourcer og ideer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Iværksætter giver gode råd til kommuner og virksomheder.

Assens Kommune vil gerne vækste og skabe 300 nye private job inden 2020. For at nå det mål har den allieret sig med erhvervslivet, hvor en nedsat task force af virksomhedsledere for nogle uger siden afleverede et handlingskatalog, som viser vejen for kommunen. En af medlemmerne af task forcen er Marie-Louise Larsen, iværksætter og direktør for Hall Audio, der her giver gode råd til virksomheder og kommuner.

1 Man kan hurtigt komme til at lave den der: "sådan har vi gjort altid, så-det-er-sådan-vi-gør-tankegang". Jeg tror, der er enormt mange ressourcer hos unge, som er gode til at komme med nye ideer, som man skal udnytte og tage fat i, men mange virksomheder glemmer. Det er dog supervigtigt, hvis man skal udvikle sig, følge med tiden og innovere.

2 For at kommunerne kan få de unge mennesker til at se andet end bare bylivet og det indre København, bliver de nødt til at tale til dem på en anden måde og virke tiltagende. Det handler om, hvordan kommunerne kommunikerer, og hvordan de afbilleder sig selv i medierne og i deres eksterne kommunikation. Der, synes jeg, har Assens ikke været så gode til at have de unge for øje, og det tror jeg også på, der er mange kommuner rundt om i landet, der heller ikke er så gode til. Det er synd, man glemmer det, fordi det afskrækker unge mennesker, og så er det, at de samles i Odense, København og Aarhus og de større byer, fordi det er lidt fjernt at flytte ud på landet eller flytte udenfor de store byer.

3 Unge er sygt aktive på sociale medier. Vi instagrammer vores gøren og laden hele tiden, og vi er med til at brande og blive ambassadører for en kommune eller virksomhed. Vi er også meget bedre end den ældre generation til at brande på et mere personligt niveau, som manifesterer de ting, man forsøger at kommunikere. Det skal udnyttes.

4 Kommunerne skal også være meget bedre til at fortælle, hvilke tilbud de har til iværksættere. Alle kommuner har nogle tilbud, som unge iværksættere kan gøre brug af. Men det kan faktisk være ret svært at finde information om det. Det er sådan noget, man ikke skal søge efter. I stedet skal man hurtigt kunne se, hvad er det, de kan her, og hvad kan de hjælpe en med. Derfor skal de have et netværk for iværksættere. Innovations- og iværksættermiljøer er meget stærkere i de større byer - også fordi de unge iværksættere drives derhen. Det er, fordi man sgu ikke er i tvivl om, hvad der er af tilbud, og hvor man kan mødes til fredagsbar eller andet.

5 En lille ting, jeg selv har tænkt meget over, er samkørselsordninger. Lav dog en smart app, hvor de unge kan koordinere og køre sammen. Giv dem et hjælpemiddel til at kunne koordinere transporten, fordi det fylder enormt meget. Det kan de da også godt selv opsøge, det kan de selv stå for at facilitere, men man kunne også hjælpe dem, der ikke er så åbne omkring sig selv eller har et netværk i området.