Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Øllet blev Micro Matics skæbne

Søren Vilby i produktionen i Micro Matics hovedsæde i Odense-forstaden Sanderum. Virksomheden samler sine anstikkere på en fabrik i Kaunas i Litauen. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Øllet blev Micro Matics skæbne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynsk industrivirksomhed præsterer år efter år stigende overskud. I denne uge er Micro Matic trådt ind på den internationale scene for vinder-virksomheder og repræsenterer de danske farver ved den internationale vækst-konkurrence EY World Entrep

En lille, aflang metaldims i rustfrit stål. En anstikker til fadølsanlæg. Den lille dims er en slags dobbeltventil, der sørger for, der kan komme CO2 ned i fadet med øl og samtidig øl tilbage gennem en rund gummipakning og ud af fadølshanen på bardisken.

Den lille dims er hemmeligheden bag et af de solide danske industrieventyr i provinsen hos Micro Matic i Odense-forstaden Sanderum.

Det lyder såre simpelt, men det er sværere end som så at lange et velskænket glas fadøl over disken, hvadenten det er i Danmark, på Manhattan i New York eller i Tokyo. Alle steder - plus over det meste af resten af verden - har Micro Matic en anstikker med i spillet. Virksomheden har erobret omkring 80 procent af verdensmarkedet for rustfrie anstikkere til fadølsanlæg.

I denne uge repræsenterer Micro Matic de danske farver i Monaco i den internationale vækstkonkurrence EY Entrepreneur Of The Year. Det er en slags erhvervslivets Oscar-uddeling, og som vinder af den danske konkurrence har Micro Matic allerede fået et solidt kvalitetsstempel.

 

 

 

EY Entrepreneur Of The Year
Den danske konkurrence EY Entrepreneur Of The Year har været afholdt hvert år siden 1997.Ud fra en række kriterier om omsætning, overskud og andre økonomiske nøgletal, EY har opstillet, og ud fra interviews med virksomhederne, kåres en vinder.

Fem virksomheder fra Europa har vundet den internationale konkurrence i de 16 år, den har været afholdt. Men aldrig et dansk.

 

 

Dyrket nichen på tredje decimal

Egentlig er det ret imponerende, at en traditionel industrivirksomhed kan være med i en vækst-konkurrence, for normalt er det virksomheder med mere fancy produkter inden for it eller medicin, der løber med den slags priser. Her er der dybest set "bare" tale om at kunne bøje og bukke stål på den helt rigtige måde.

- Vi har fundet en niche og er blevet ved at dyrke den, forklarer Micro Matics adm. direktør, Søren Vilby, der er i Monaco i disse dage sammen med ledende medarbejdere og Micro Matics to ejere, C.C. Nielsen og Svend-Aage Nielsen

- Vi har dyrket vores niche helt ud i tredje decimal gennem alle årene. Det er stadig anstikkeren - stykpris 10 euro - der er vores kerneprodukt, men vi laver også andet fadølsudstyr. Det er både vores styrke - og vores begrænsning. For vi bliver aldrig et nyt Siemens eller General Electric, dertil er vi for specialiserede.

Micro Matic
Micro Matic har hovedsæde i Odense-forstaden Sanderum, hvor der også fortsat er produktion. Desuden er der produktionsafdelinger flere steder i udlandet med samle- og montagefabrik i Kaunas i Litauen og produktion i USA, Kina og Nordirland.I alt er der ansat 1155 ansat i koncernen, heraf godt 250 i Odense. Resten er fordelt med 285 i Litauen, 250 i USA, 115 i Nordirland/Storbritannien og 30 i Kina. Desuden er salgsfolk ansat i adskillige andre lande over hele verden.

Virksomheden er grundlagt i 1953 af Bror Kruse. Den blev købt af fem chefer i 1974. To af dem døde, mens en tredje blev købt ud af C.C.Nielsen og Svend-Aage Nielsen, har har ejet Micro Matic siden 1979. I dag ejer de Micro Matic gennem selskabet Nielsen og Nielsen Holding.

Vendepunktet for Micro Matic kom i sin tid, da Heineken kasserede et helt vognlæs anstikkere og krævede dem lavet i rustfrit stål. Det eksperimenterede Micro Matic så med, indtil det sidst lykkedes, og Heineken var tilfreds. I dag leverer den fynske virksomhed til alle de store bryggerier og har erobret omkring 80 pct. af verdensmarkedet.

Størst betydning i USA

I slutningen af november vandt Micro Matic den danske udgave af EY Entrepreneur Of The Year og har altså kunnet nyde titlen og forberede sig på den internationale finale.

- Hvad kan I bruge en sådan hæder til?

- Selv om hverken Carlsberg, Heineken eller Inbev køber mere hos os af den grund, spiller prisen da en rolle. Det har da været godt for medarbejderne, som nu har fået en anerkendelse, og som vi også har fejret sejren med, det er jo deres fortjeneste i sidste ende, fortsætter Søren Vilby.

- Men det er også vigtigt i forhold til kommende medarbejdere. Det bliver svært i fremtiden at få de rette medarbejdere, og en sådan hæder er med til at få virksomheden til at skille sig ud fra andre og måske gøre os mere interessant for kommende ansatte, som tænker: Okay, de kan åbenbart noget derude i Sanderum, siden de vinder sådan en pris.

- Men størst betydning har hæderen nok haft i USA, verdens mest lukrative ølmarked. Her har vi gjort en del ud af at gøre opmærksom på, at vi er med i Monaco som Danmarks repræsentant. Dels er EY meget kendt i USA, dels er amerikanere glade for priser, så vi har nok udnyttet det mest i USA.