Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Spild af penge?


Spild af penge?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat Kronik. 

Så ruller den igen. En landsdækkende historie, der sætter Randers i et lidet flatterende lys. En historie, der besværliggør arbejdet med at brande byen positivt.

18. april sendte DR første udgave af programmet "Spild af dine penge" ud i æteren. I fire udsendelser bliver seerne præsenteret for spidskandidaterne til årets såkaldte "spild-pris". Herefter kan folk stemme på deres favorit. En form for X-factor, som ingen ønsker at vinde. En rigtig kedelig historie.

Efter at have boet to gode år på Steen Blichers Gade, er jeg for nylig vendt tilbage til København med min familie. Vores randerslejlighed lå et stenkast fra Værket, havde en en smuk udsigt over Gudenå og lå i gåafstand fra mit arbejde.

Det er derfor med forståelse for Randers, at jeg studser over historien.

Livet i det midtjyske er blevet skiftet ud med et hjem på hippe Vesterbro. Jeg skriver denne tekst i Absalons Kirke på Sønder Boulevard. Stedet åbnede dørene i 2015 og er hurtigt blevet bydelens nye folkehus, et sted mange tydeligvis betragter som en forlængelse af deres dagligstue. Bordtennis, folkekøkken, børn, yoga og brætspil er nogle af de mange aktiviteter huset dagligt lægger lokaler til.

­Det virker måske forvirrende, at alt dette foregår i en kirke. Sagen er imidlertid den, at grundlæggeren af Tiger-forretningerne, Lennart Lajboschitz, købte kirken i 2014, efter at den politiske beslutning om at nedlægge fem københavnske folkekirker var truffet.

Den bærende idé med kirkeprojektet var at skabe et moderne forsamlingshus, hvor folk kunne samles om forskellige aktiviteter. Jeg må sige, at det er en fantastisk idé, som opfylder mange af de behov, unge børnefamilier efterspørger.

Et hyggeligt, uformelt sted, hvor man kan tage børnene med hen, møde andre, og hvor priserne er fornuftige. En kop kaffe koster ti kroner. Ja tak. Min gravide kæreste glæder sig allerede til at mødes med mødregruppen i de rammer.

I første udgave af DR-programmet indtager Hospitalsgade hovedrollen, som en spidskandidat til prisen. Da DR er blevet gjort opmærksom på de ni udvalgte eksempler igennem tip fra borgere og politikere, er det nærliggende at undre sig en smule over, hvorfor fokus i første omgang har rettet sig mod forløbet med fornyelsen af Hospitalsgade. 

At historien påvirker stoltheden ved at bo i Randers er en nærliggende tanke. Men her må byens gode kræfter holde fast i de mange styrker, der særkender egnen. Det er netop med byfornyelsesprojekter såsom Hospitalsgade, den gamle jernbanebro og havnebadet, at tingene rykker.

Projekter der realiserer visioner, der understøtter og løfter de lokales livskvalitet. Herefter kommer branding i højere grad af sig selv, fordi græsrodsprojekter skyder frem.

I min tid i Randers forundrede det mig for eksempel, at der ikke blevet gjort mere ved byens legepladser. Jeg tog fra tid til anden min søn hen til legepladsen i skovbrynet. Og hver gang tænkte jeg over, hvor godt det ville være, om den legeplads fik en kærlig hånd. Det trænger den til.

Det var fantastisk, da Doktorparken blev renoveret. Her kan bedsteforældre tage børnebørnene med hen og fodre ænderne. Gå en tur omkring søen og lade børnene lege lidt på legepladsen. Det er sådanne tiltag, der løfter kvaliteten ved at bo et sted. Brandingshows kan ikke hamle op med det konkrete, levede liv.