Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Turisterne vælger vore nabolande

Hvis Danmark skal indhente vores nabolande i vækst i turismen, skal vi blive bedre til at se de store sammehænge, mener Sune Jensen i DI. Som for eksempel at det giver mening for attraktionen Bridgewalking på den gamle lillebæltsbro at arbejde sammen med Legoland. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Turisterne vælger vore nabolande

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden finanskrisen er Danmarks nabolande stukket af fra os, når det handler om at tiltrække turister. Det koster os 2,5 milliarder kroner i omsætning om året.

Danmark ligger stadig og sunder sig efter finanskrisen i 2008, når det handler om at tiltrække turister. Godt nok stiger antallet af overnatninger støt, men ikke i nær samme grad, som det gør i landene omkring os.

Hvis Danmark havde haft bare gennemsnitlig vækst i forhold til Sverige, Norge, Finland, Holland og Tyskland, ville vi have haft tre millioner flere overnatninger om året - svarende til en øget omsætning på 2,5 milliarder kroner. Det viser tal, som DI har trukket fra landenes nationale statistikbureauer.

Holland er et af de lande, som Danmark har tabt mest i forhold til. Tidligere havde de færre tyske turister end Danmark - nu har de 1,5 millioner flere overnatninger fra tyske turister.

- Vores nabolande er især bedre til at udnytte lavsæsonerne. De er bedre til at tiltrække turister til andet end bare kysterne i højsommeren, hvor det ikke bare er vejret, man kommer for. Og de fortæller bedre om det. I Holland har man f.eks. etableret en fortælling om, at landet faktisk er som én stor by, hvor man ikke skal bruge mere tid på transport, end hvis man f.eks. var taget til London. Man kan få både byliv og kystliv på samme ferie. I Danmark er vi tilbageholdende med at fortælle om os selv. Hvis man ikke fortæller om mulighederne for at kitesurfe, at cykle på mountainbike, og at der er spa-muligheder i nærheden af sommerhuset, mister man meget, siger Sune Jensen, fagleder for turisme i DI.

Milliard-projekt etableres i bidder

Magiske Legoland

Og netop det at tænke i større områder med en bred vifte af aktiviteter er vejen frem, mener Sune Jensen og DI.

- Vore nabolande har arbejdet målrettet med at tiltrække investeringer, der løfter hele områder, hvor man tænker hoteller, cafeliv og aktiviteter som klatring, kano og kajak sammen f.eks. Et enkelt hotel kan ikke tiltrække turister på samme måde, som et helt område kan. Det bliver kommunerne nødt til at arbejde bedre sammen om. Vi skal jo ikke have et vandland eller et museum for moderne kunst i alle kommuner. De skal tage fælles beslutninger og acceptere, at ikke alle kommuner kan være i fokus - de skal så i stedet stole på, at succeser andre steder også drypper på dem, siger Sune Jensen.

Han nævner, at sådan noget som Legoland har en kraft, der rækker vidt uden for Billund Kommune.

- Det har effekt på bridgewalking over Lillebælt, på Kolding Storcenter, på Givskud Zoo. Byer som Varde og Esbjerg har gavn af Legoland. Det har gjort hele det område attraktivt for børnefamilier, ligesom Vadehavet gør et stort område attraktivt for naturelskere og Cold Hawaii (windsurferturisme, red.) i Klitmøller i forhold til de aktive.

Han ser også store potentialer i, at kommunerne holder op med at tænke i isolerede turismestrategier, men indarbejder det i mange andre områder.

- Mange kommuner skal nu til at lave store investeringer i kystsikringer. Her ville man kunne få gode gevinster ved f.eks. at indarbejde opmagasinering af kajakker og faciliteter til kitesurfing i planerne - uden at de ville koste meget, siger Sune Jensen.

Gæsterne vil have mere

Anne-Mette Knattrup er turistchef hos VisitRanders, medlem af Dansk Turisme Advisory Board, og så er hun formand for Dansk Turismefremme, der er en interesseorganisation, som samler lokale turismeinitiativer. Hun er langt hen ad vejen enig i DI's analyse.

- Vi er et gammelt turistland, der måske ikke har været god nok til at tilpasse os fremtiden. Måske er vores sommerhuse ikke gode nok i sig selv længere. Det er ikke nok, at vi har fået øjnene op for, at de unge vil have wifi, vi skal have skabe sammenhænge for de mere og mere krævende turister. Ferie er jo ikke længere restitution efter hårdt arbejde, hvor man bare vil slappe af. Gæsterne vil mere, fastslår hun. 

- Her har Norge og Sverige et mere naturligt udgangspunkt, hvor udendørslivet er en del af deres kultur. Det er helt oplagt for dem at slå sig op på midnatssol og elgsafari f.eks. Her skal vi opfinde noget og lære os selv at bruge naturen - som vi f.eks er godt i gang med ved Vadehavet. Og så er vi netop nu begyndt at bruge mere på markedsføring. Tidligere har vi haft den indstilling, at det nærmest sælger sig selv. Det går ikke. Vi skal holde op med at have den underspillede holdning til vores lands kvaliteter, fordi vi måske synes, at andre har noget, der er større og vildere, siger Anne-Mette Knattrup.