Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Faktatjek af folkeskolen - rettelser til Christina Kjærsgaard


Faktatjek af folkeskolen - rettelser til Christina Kjærsgaard

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

I sit læserbrev "Faktatjek af folkeskolen" opfordrer næstformand i Randers Kommunes børn- og skoleudvalg Christina Kjærsgaard til, at man griber pennen, såfremt der er ukorrektheder - og det er der ...

Arbejdstidslov

Først skrives der om granatchokket og en ny arbejdstidsaftale i 2014.

- Der kom ingen arbejdstidsaftale i 2014.

- I stedet vedtog Folketinget i 2013 Lov 409 efter et forløb med lockout af lærerne/børnehaveklasselederne.

- Beregningerne, der lå til grundlag for loven, var helt uhørt kun lavet ud fra arbejdsgivers oplysninger, holdninger med mere, og hvor man fjernede overenskomstbetalte rettigheder med mere fra de tidligere overenskomster og arbejdstidsaftaler.

- Dette forløb er et opgør mod "Den danske model" og er i øvrigt stærkt kritiseret af ILO.

Provenu og besparelser

I Randers Kommune har man valgt nu at dele 32 millioner (provenuet fra strukturændringerne) ud til forskellige tiltag, for eksempel i alt 5,8 millioner til de skoler, der har klasser med mere end 25 elever, men samtidig reducerer man budgetterne blandt andet gennem

- rammebesparelser (10,4 millioner i kommende skoleår) og

- ekstra udgifter til taxakørsel (syv millioner).

- En del af de 32 millioner bruges blandt andet på IT, penge, der ikke kommer eleverne til gode i form af mere tid sammen med lærerne.

- Siden 2009 er der forsvundet cirka 20 procent af lærerstillingerne i kommunen og kun 10 procent af eleverne.

- Alene den sidste besparelse til indeværende skoleår betyder en reduktion af antal lærere med cirka fem procent - svarende til 40 stillinger, og elevtallet falder kun med lidt over en procent.

At man på nogle skoler indimellem er dybt frustrerede over forholdene under ombygninger, mangler legepladser med mere, er også en kendt sag, og at lærere og børnehaveklasseledere trods forholdene yder et stort og flot arbejde til glæde for eleverne er en anden.

- Husk - det, der betyder mest for elevernes udbytte af undervisningen, er mødet med en velforberedt og engageret lærere. Muligheden for, at det sker, må ikke ødelægges.

Alle elever i kommunen har nemlig brug for, at deres særlige behov såvel fagligt som socialt tilgodeses.