Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Støt den kollektive trafik


Støt den kollektive trafik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

En katastrofe. Store ord måske, men ikke desto mindre opfatter jeg Region Midts planer, som blev udsendt 6.juli på et tidspunkt, hvor mange var på sommerferie, om at spare millioner af kroner og nedlægge busruter i mange kommuner i Region Midt samt overdrage driften af andre buslinjer til forskellige kommuner som katastrofal.

De drastiske nedskæringer, der er tale om, vil påvirke rigtig mange mennesker, som ikke er selvtransporterende. Det vil påvirke ældre mennesker, det vil påvirke unge uddannelsessøgende, der er afhængige af at kunne komme til deres uddannelsessteder og fritidsaktiviteter, og det vil i det hele taget medvirke til yderligere at afkoble landdistrikterne og yderområderne fra de større byer i regionen og dermed skabe endnu mere centralisering, hvor der modsat er brug for mere decentralisering og brug for, at byer, landsbyer og landområder hænger mere sammen.

Fremtiden er ikke besparelser og nedskæringer på den kollektive trafik men derimod at opprioritere og udbygge den kollektive trafik. I dette tilfælde busdriften. En sådan prioritering vil være en gevinst for miljøet og for en bedre sammenhængskraft imellem by og land.

Modsat Region Midt tror jeg, at der er behov for nytænkning og andre strategier, når vi snakker kollektiv trafik og trafik i det hele taget. Der er brug for at udforske og udtænke andre løsningsmuligheder og alternative forslag end de løsninger, man fra de besluttende myndigheder plejer at komme frem med.

Hvad med for eksempel at gøre det billigere, meget billigere, at køre med den kollektive trafik, busser, rutebiler og tog? Det kunne på lang sigt betyde færre udgifter til veje, motorveje og broer.

Politikerne skal nøje overveje konsekvenserne, hvis de skærer ned på den kollektive trafik. Det viser en analyse også fra konsulentfirmaet COWI, der blev udarbejdet på foranledning af Dansk Industri (DI) i foråret 2017, og som bliver citeret i DI´s magasin "Business" i juli/august 2017-nummeret. Det hedder i artiklen, og jeg citerer: "Faktisk bør alle prise sig lykkelige for, at vi har en velfungerende kollektiv trafik i Danmark, der hver dag transporterer cirka en million danskere til og fra arbejde, uddannelse og fritidsaktiviteter". Analysen fra COWI påpeger i øvrigt, at hvis en tredjedel af de borgere, der bruger kollektiv trafik, ville gå over til at køre i bil, vil der blive foretaget 400.000 ekstra bilture og 44.000 ekstra timer i biltrafikken per døgn resulterende i mere trængsel på vejene og flere kødannelser. For samfundet og skatteyderne vil det betyde et tab på 2,8 milliarder kroner årligt.

Jeg er stærk modstander af Region Midts spareplaner, som har sin baggrund i den aftale, der blev indgået før sommerferien imellem regionerne og regeringen om økonomien for 2018. En aftale, der betød, at op imod 10 procent af budgettet til regional udvikling, blandt andet busdrift, er fjernet.

Det er altså den nuværende regering, der ikke prioriterer den kollektive trafik og hellere vil støtte privatbilismen.

Kühnau trækker i bremsen: Drop besparelserne på busserne