Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Trafik. Tak for spørgsmål om letbanen


Trafik. Tak for spørgsmål om letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læserbrev. 

LÆSERBREV: SF: Svar til Mogens Møller om letbanen. Tak for dine spørgsmål til kommunalbestyrelsen om letbanen. Borgmesteren har svaret på vegne af alle, det er praksis. Mit svar er fra SF:

Du skriver det gik helt galt, "da Aarhus tilforhandlede sig letbanesporet". Og desværre har du ret i at Aarhus har givet Djursland en række nederlag i letbanesamarbejdet. Det er tydeligt, at flertals-interessenten Aarhus kommune prioriterer Aarhus kommune og ikke Djursland.

Toiletbeslutningen er det mest kendte eksempel. Og her må jeg korrigere borgmesteren: Han "har fået oplyst, at toiletterne i gennemsnit bliver besøgt fem gange dagligt pr. tog...". Ja, det påstod DSB, men DSB fremlagde aldrig dokumentation. Jeg kørte tit med toget. 5 besøg pr afgang var mere dækkende.

Aarhus har heller ikke engageret sig synligt i at få letbanen klar i ordentlig tid på Djurslands-strækningen.

Du har også ret i at køretiden Grenaa-Trustrup-Århus H kunne gøres kortere. Der bliver mange stop i Aarhus omegn, og trængsel på sporene langs Aarhus Havn. Her passerer både Risskov-linjen og Skejby linjen. Gennemkørende tog non-stop Hornslet-Lystrup-Århus parallelt med afgange der stopper alle steder burde også være en Aarhus sag.

Heldigvis bliver Letbanen alligevel et stort fremskridt for Norddjurs, når den kommer. Vi får en helt ny Skejby-linje i tillæg til Grenaabanen via Risskov. Vi indgår i hele Aarhus-omegn nettet. Og vi gør selv en del for at "Fjordlandet" og Auning via pendlerbus kan bruge banen fra Hornslet. Bønnerup-Glesborg-Ørum kan via Ryomgaard. Og vi arbejder for bedre korrespondancer via Aarhus H til København-Hamborg-Ålborg m.v.

Men vi mister nogle fordele, når Aarhus kører sit eget løb. Jeg har siddet i Letbanerådet fra start til nu. Jeg har oplevet at mange kommuner, Djursland, regionen og andre aktører har kæmpet og vundet letbanen til Aarhus og Østjylland. Derfor ærgrer det også mig, at Aarhus ikke prioriterer omegnen højere.

Og det er stadig teknisk muligt at få indrettet toilet i Tango-toget. Så det må forsøges igen, når banen er kommet igang. Der kan stadig indrettes krydsningsspor, så der også bliver hurtige forbindelser Djursland-Aarhus. Der kan stadig laves indkøringsrabat til letbanebrugere.

Det kræver bare et sporskifte i Aarhus kommune. Det er Aarhus selv der styrer de spor.

Fuld fart på forbindelse mellem Aarhus og Auning