Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Konkurrenter finder sammen i fælles reklamebureau

Kiranan Vijayakanthan (th) og Erik Holflod Jeppesen i baggården i Skolestræde i Randers, hvor de har indrettet deres nye reklamebureau, Grafikr - i lokaler, hvor der fra starten er plads til at ansætte flere medarbejdere. Foto: Ole Jakobsen.


Konkurrenter finder sammen i fælles reklamebureau

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kiranan Vijayakanthan og Erik Holflod Jeppesen (20) har ambitionerne med i deres nye bureau, Grafikr, i Skolestræde i Randers.

I flere år har Kiranan Vijayakanthan og Erik Holflod Jeppesen været gode venner - og konkurrenter med hver sin grafiske freelance-virksomhed. Men i stedet for at slås om kunderne og underbyde hinanden slår de nu pjalterne sammen. I begyndelsen af denne måned tog de hul på deres fælles, professionelle fremtid i reklamebureauet Grafikr, der har til huse i Skolestræde centralt i Randers.

»Vi har arbejdet meget parallelt med grafisk arbejde, siden vi var 16-17 år gamle,« fortæller de.

»Og i stedet for at konkurrere har vi fundet ud af, at det er smartere at samarbejde helt officielt. Derfor starter vi nu sammen reklamebureauet Grafikr.«

Begge har gode kunder med til deres nye virksomhed fra deres tidligere grafiske liv. Hvilket er meget vigtigt, mener de.

»Der popper hele tiden nye, grafiske virksomheder op. Men mange har svært ved at finde fodfæste, hvis de skal starte helt fra bunden - uden kunder.«

Solidt kundegrundlag

Derfor er Grafikrs allerede solide kundegrundlag guld værd for de to iværksættere: Nybolig, Dominos Pizza og Joe and the Juice er bare et udpluk af kunder, som Grafikr allerede arbejder for.

»Men med de mange spillere på markedet, er det svært bare at gå ud og sige, at »vi er de bedste«. Derfor kan vores kunder direkte kigge os over skulderen, når vi arbejder. Vi live-streamer os selv på arbejde til de kunder, der er interesserede,« fortæller de.

»Og markedsføring i denne branche foregår i vid udstrækning fra mund til mund. Vi har vist, at vi kan overholde en deadline, og at vi kan levere hurtigt. Det er meget værd.«

Kiranan Vijayakanthan og Erik Holflod Jeppesen har allerede så godt fat i markedet, at de kan være lidt kræsne, når nye kunder skal ind i folden.

»Vi har lært at sige nej til »dårlige« kunder. Vi vil for eksempel ikke gå på kompromis med prisen på vores arbejde,« fortæller de.

Høje ambitioner

»Og vores ambitioner er da også høje. Vi tror på, at vi i løbet af et par måneder vil kunne ansætte en programmør i virksomheden - vi har pladsen her i Skolestræde. Og på længere sigt er det da vores ambition at blive Danmarks førende reklamebureau,« siger de.

Begge de unge iværksættere er ethundrede procent selvlærte grafikere. Og til forretningsdelen af deres nye virksomhed har de en handelsgymnasial uddannelse at trække på.

»Men selv om vi er selvlærte, er vi ikke i tvivl om, at i kan hamle op med de store i branchen. Det handler i vid udstrækning om at tænke kreativt - de grafiske værkstøjer har vi allerede lært os. Og markedsføring og konceptudvikling kender vi fra vores gymnasietid.«

Grafikr er altså tænkt som en vækstvirksomhed. Men Kiranan Vijayakanthan og Erik Holflod Jeppesen vil ikke vokse hurtigere, end at de selv kan følge med.

»Vi ved, at det kræver hårdt arbejde, mange timer og flere år at løbe en iværksætter-virksomhed i gang. Der er ingen nemme genveje. Og for os handler det mere om at skabe noget og etablere nye arbejdspladser, end det handler om penge.«

Det til trods fortæller Kiranan Vijayakanthan og Erik Holflod Jeppesen, at de allerede kan leve af deres grafiske arbejde.