Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Man må ryste på hovedet


Man må ryste på hovedet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu må politikerne komme med en forklaring. Det her lyder som vejen til dødsstødet for IC4-togene, og man må ryste på hovedet. To Atkins-rapporter (begge bestilt af DSB) har begge beskrevet, at IC4-togene ved nogle justeringer nok skal overtage togdriften i Danmark, så de stakkel IC3-tog kan komme på aftægt.

Hvad har det kostet - seks milliarder kroner at forsøge at holde togene i drift? Det er rygtetal, men de kan kun bekræftes af Trafikministeriet og DSB, men med det, som trafikministeren udtaler, lyder det som om, at den milliard, man fik i kompensation fra Ansaldo Breda til køb af reservedele, nu er brugt til dækning af de mange omkostninger ved at holde togene i drift.

Tænk, hvad ville der være sket, hvis togfabrikken i Randers havde overtaget togene og indsat et Bombardier standard-styresystem i togene, da det er et af hovedproblemerne. Så ville togfabrikken måske stadig have været en del af Danmarks industri i dag.

Hvad med om de tre største togproducenter, der er i Danmark - Alstom, Siemens og Bombardier - hver især modtager et IC4-togsæt og hver især laver en gennemgribende rapport, som enten giver togene en ny chance eller giver dem dødsstødet?

Det er godt nok beklageligt, at DSB's medarbejdere på dette projekt nu får en sådan politisk besked. Jeg ved, at de har kæmpet en megakamp dag og nat for at holde disse IC4-tog i drift.

Så måske bør politikerne og DSB overlade det til de tre største togfabrikanter i verden at vurdere tilstanden. Det kan måske give toget en ny chance. Vi taler om seks milliarder kroner, og det koster cirka 30.000 kroner i døgnet, når et tog står stille.

Så folkevalgte politikere og DSB, kom nu og husk, at det vil tage mellem fire og seks år at få erstatningstog til IC4. Samtidig slider IC3 og IR4 r.... ud af bukserne for at holde Danmark sammen.