Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Vi skal have knækket hjemløsekurven

Vi skal have knækket hjemløsekurven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Børne- og socialminister Mai Mercado (K)
Steen Brogaard
Debat. 

I dag er der konference på Christianborg om hjemløshed. Konferencen er arrangeret af den konservative socialordfører Orla Østerby, Blå Kors og Socialpædagogernes Landsforbund. Jeg deltager naturligvis og ser frem til at møde både politikere, organisationer og en masse andre, der på tværs af interesser og tilhørsforhold deler min holdning om, at hjemløshed er en af velfærdssamfundets skampletter.

Hjemløshed er selvfølgelig først og fremmest en svær og ulykkelig situation for den enkelte borger, der mister fodfæstet og ikke kan blive i sin egen bolig. Men hjemløshed er også et alvorligt samfundsmæssigt problem. For mig som konservativ gælder det, at et samfund skal kendes på den måde, det behandler sine svageste på, og når vi over en årrække har oplevet, at flere personer er blevet hjemløse, er det et tydeligt tegn på, at vi ikke er gode nok til at hjælpe de personer, der har allermest behov for vores hjælp og støtte.

Det skal vi gøre bedre, og derfor har jeg stillet mig i spidsen for en handlingsplan for bekæmpelse af hjemløshed. Der er brug for at tænke både stort og samlet. Hjemløshed handler nemlig ofte om mere end at stå uden bolig. Fire ud af fem hjemløse har et misbrug, en psykisk lidelse eller begge dele. Derfor er det ikke nok at skaffe en lejlighed, selvom det er et vigtigt første skridt på vej mod at skabe et hjem. Et hjem, som kan give en sikker base i tilværelsen og fundamentet for et godt og trygt liv.

Odense er en af de kommuner i landet, der har arbejdet mest målrettet med at kombinere boligtilbud med en individuel helhedsorienteret indsats, så der bliver taget hånd om alle problemerne. Det virker i en grad, så 9 ud af 10 hjemløse, som har været igennem dette program, lykkedes med at fastholde egen bolig. Men én af de grupper, som vi ikke har været gode nok til at gribe, er de unge hjemløse. Det kan vi ikke være bekendt, og derfor vil jeg med den kommende handlingsplan have fokus på at forbedre den forebyggende indsats og de tilbud, som unge mødes med, så vi kan få bugt med den forfærdelige udvikling med flere unge hjemløse.

Vi ved meget om, hvad der virker, og det skal vi bygge videre på. Men vi skal også videre, for der findes ikke en løsning, der passer på alle, og her ligger en vigtig erkendelse. Der er hvert år over 6.000 personer, som overnatter på forsorgshjem og herberger. De er lige så forskellige som alle os andre, og det er afgørende, at vi ikke bare ser hjemløse som en grå masse, der skal have vores almisser og skubbes tilbage til et job eller en pension. Værdien i vores hjemløseindsats handler om langt mere en økonomi, og skal ikke alene måles på, at flere bliver produktive borgere, der ikke længere har brug for offentlig hjælp. 

Værdien findes også i den menneskelige relation og forståelse, der skabes, når man hjælper sin næste. Derfor er det så vigtigt, at vi som samfund aldrig vender det blinde øje til, når folk er ved at falde ud over samfundets kant. Det er et politisk ansvar at tage hånd om vores hjemløse, men vi skal også huske, at hjemløse er langt mere end blot et problem, der skal løses. Personer i hjemløshed er mennesker, der har en hverdag, hvor problemerne selvfølgelig fylder for meget, men hvor der kan være plads til glimt af almindelighed. Før sommerferien åbnede jeg mesterskabet i hjemløsefodbold, hvor der var fokus på sport og plads til livsglæde, og i næste uge glæder jeg mig til at være med i Odense, når der bliver serveret tarteletter og musik for hjemløse fra nær og fjern. Det er nemlig præcis lige så sjovt, som det lyder, og når der er plads til sjov, så er der i den grad også plads til troen på, at vi kan knække kurven og få færre hjemløse.