Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Krydderidirektøren: Selvfølgelig skal der chili på havregrøden

Michael Kurt Nielsen kan selv godt lide at trække i arbejdstøjet og være med til at udvikle nye smagskombinationer med krydderier. Som tredje generation i firmaet har han helt styr på, hvordan man bedst får krydderiernes smag frem. Foto: Annelene Petersen

Krydderidirektøren: Selvfølgelig skal der chili på havregrøden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forskellige smage fra hele verden er samlet ét sted i Randers, nemlig hos krydderivirksomheden Carl J. Nielsen A/S. Direktøren er tredje generation i firmaet, og krydderierne er blevet hans personlige passion. Michael Kurt Nielsen tager selv ud i verden for at opdage nye ingredienser.

Randers: Når man først træder ind i lokalerne på Nyholmsvej i Dronningborg, er man slet ikke i tvivl om, hvad virksomhedens produktion består af. Krydderier. Den skarpe duft møder næsen øjeblikkeligt, og den synes at ændre sig for hvert lokale, man går igennem. Undervejs forsøger man at lokalisere hvilket krydderi, der nu er mest gennemtrængende, men det viser sig hurtigt at være en umulig opgave. For her i bygningerne er der samlet krydderier fra hele verden, krydderier som nytænkes og sættes sammen i helt nye smagsvarianter. Hvidløgspeber, citronpeber, rullepølse- og pepperoniblanding. Man kan sagtens få en hel dag til at gå med at læse indholdet på de tusindvis af sække og beholdere.

Hos Carl J. Nielsen A/S, der huser 22 ansatte, produceres der krydderiblandinger til industrien. Når for eksempel et slagteri skal lave pølser, kan slagterne hælde den specialfremstillede og færdigblandede portion krydderi fra Randers i farsen. 40 procent af produktionen eksporteres til landene omkring os.

Det er administrerende direktør Michael Kurt Nielsen, der viser rundt. Iført kittel og hårnet fortæller han om det, der igennem mange år har været hans arv. Han er tredje generation ved styret, som han overtog efter sin far i 1997, som overtog det efter sin far i 1978. Siden da har han ageret alsidig erhvervsleder med mange kasketter.

Fra restaurant til kosmetikbranchen: Vildane Kelani åbner ny skønhedsklinik
- Det spændende ved krydderier er, at du kan forvandle et neutralt måltid til noget helt nyt og spændende. Og så har hele krydderiopfattelsen ændret sig drastisk igennem de sidste 20 år. Forhen brugte man salt og peber, og oregano, hvis det skulle være vildt. I takt med at man har gjort verden mindre, er der hele tiden nye smage, der skal bringes i spil. I dag skal der være mange forskellige variationer af krydderierne.
 
Historie
Carl J. Nielsen grundlagde sin købmandsforretning i Østergade i Randers i 1923. Herefter nåde han at flytte forretningen to gange og ændre sortimentet til blandt andet pudseklude og autoshampoo i stedet for detailhandel, før sønnen Ove Nielsen kom til i 1952. Her kom krydderierne første gang i butikken.

Butikken flyttede til Søren Møllersgade, hvor der blev installeret en pebermølle. Herefter flyttede forretningen først til Gl. Hobrovej og siden til det gamle mejeri i Fårup for at udvide pladsen. Det gik så godt, at far og søn besluttede at bygge fabrikken, hvor den ligger i dag.

I 1978 gik Carl Johan Nielsen på pension, og Ove Nielsen overtog. I 1985 kom sønnen Michael Kurt Nielsen ind i firmaet, som blev udvidet. I 1997 gik Ove Nielsen på pension.

I dag er der 22 ansatte, og medarbejderstaben forventes udvidet.

40 procent af produktionen eksporteres til Norge, Sverige, Finland, Polen, Tyskland, England og Baltikum.

Udover krydderierne laver firmaet også konsistens og stivelse, fx til suppe.

 

Opsøger smage i hele verden

For Michael Kurt Nielsen foregår jobbet bestemt ikke kun bag skrivebordet. Han kan ikke lade være med at gå forbi udviklingsafdelingen, når der skal sammensættes nye krydderiblandinger til en kunde. Indkøb til virksomheden står han også for, og det foregår ikke kun over telefonen. Han rejser ud i verden for at møde menneskene bag ingredienserne.

- Det er vigtigt at komme ud til leverandørerne og se dem i øjnene for ved selvsyn at se, hvordan arbejdet foregår hos dem. En ting er en hjemmeside, hvor man kan alt muligt. En anden ting er, hvordan det foregår i virkeligheden - også når vi ikke er der. Det er vigtigt med de personlige og lange relationer, så vi kan stå inde for de krav, vi stiller os selv, forklarer ham.

I februar tog han for eksempel til Indien, hvor virksomheden importerer mange løg fra, ligesom den også importerer løg fra Egypten, Spanien og USA - alt afhængig af, hvad løgene skal bruges til.

- For eksempel er indiske løg rigtig gode til frikadellefars og marinerede sild. Det er lidt teknisk indviklet, forklarer Michael Kurt Nielsen med et undskyldende grin.

Han er selv uddannet levnedsmiddeltekniker og forstår til fulde de processer, krydderierne gennemgår.

Hånden på kogepladen

Det har været en selvfølge for Michael Kurt Nielsen at overtage firmaet efter sin far, Ove Nielsen. Siden han var 11 år gammel, har han vidst, at det var den vej, han ville gå. Han startede i firmaet i 1985, hvor han stod for salg og kvalitetssikring. Han husker stadig forventningerne, han skulle leve op til, da han overtog direktørposten.

- Der var selvfølgelig en del historie og tillid, jeg skulle leve op til. Og så var det den dag, jeg ikke havde en chef at gå til. Jeg stod alene, og det var mig, der skulle tage stilling til og besvare spørgsmål. Det skulle jeg lige vænne mig til. Men jeg har jo selv valgt at lægge hånden på kogepladen, siger han.

Og kogepladen har da også været varm siden da. Nogle gange ubehageligt varm. Da finanskrisen ramte i 2008, stod firmaet netop færdig med byggeriet af en lagerbygning på 1700 m2. En udgift, der pludselig gjorde, at virksomheden måtte kæmpe for sin overlevelse i årene efter. Nu er den kommet på fode igen og kom godt ud af sidste år. Samme positive fremgang forventer direktøren for i år.

- Selvom det da nogle dage har været træls, har jeg aldrig overvejet at forlade stedet eller give op. Der har jo altid været en ny dag bagefter. Og så kan jeg jo godt lide, at vi får vores krydderier ud og af sted, siger han med et glimt bag de runde briller.

Lange relationer er afgørende

Som man kommer igennem firmaets mange haller, rum og lagre, er der adskillige sikkerhedsprocedurer, der overholdes til punkt og prikke. Alle, der kommer ind i bygningen, registreres. Alle skal have hårnet og kittel på, hvis man skal i nærheden af krydderierne. Og selvfølgelig skal hænderne vaskes grundigt, før man begiver sig igennem de tunge plastikstrimler i dørene.

Generelt får man hurtigt indtrykket af især en værdi, der afspejles i hele virksomheden. Ordentlighed. Og det er lige netop en værdi, Michael Kurt Nielsen bruger i sit lederskab.

- Hvad vi siger, er også det, vi gør. Jeg tror på de lange relationer, både når det gælder dem, vi køber vores ingredienser fra, men også når det gælder vores medarbejdere. Så kan vi altid garantere, at den service, vi leverede i går, kan vi også levere i morgen, forklarer han.

I gennemsnit ligger medarbejdernes anciennitet på 13-14 år. Det er noget, der glæder direktøren.

- Jeg er nok ikke ligefrem den type leder, der svinger pisken hårdest. Jeg tror på, at frihed under ansvar er det, man kommer længst med, siger han.

En stærk start på dagen

For Michael Kurt Nielsen er krydderierne ligeså meget en personlig interesse, som det er arbejde. Når han er på ferie, skal han altid hen til kølediske og markeder for at se, dufte og smage, hvad der er af nyt. Nogle gange til stor irritation for konen. Men man er vel krydderihandler på fuldtid, tilføjer han.

- Det spændende ved krydderier er, at du kan forvandle et neutralt måltid til noget helt nyt og spændende. Og så har hele krydderiopfattelsen ændret sig drastisk igennem de sidste 20 år. Førhen brugte man salt og peber, og oregano, hvis det skulle være vildt. I takt med at man har gjort verden mindre, er der hele tiden nye smage, der skal bringes i spil. I dag skal der være mange forskellige variationer af krydderierne, fortæller han.

Derfor skal sortimentet hele tiden ajourføres. Sidste nye tiltag er økologiske krydderier, ligesom virksomheden også er begyndt at riste krydderier, så smagen fremhæves bedre. Hensynet til allergi er også noget, der vægtes stort. I alt 13 allergener tages der hensyn til i produktionen. For eksempel kommer der slet ikke nødder indenfor lokalerne på Nyholmsvej for at være på fuldstændig sikker grund over for allergikere.

Personligt er direktøren da også selv en flittig bruger af krydderier. Ynglingskrydderiet er svært at udpege, men cumin, bedre kendt som spidskommen, er bestemt en af dem. Og så skal der selvfølgelig en blanding af chili, kanel og kardemomme på havregrøden hver morgen.

- Så er man vågen fra starten, siger han og knipser med fingeren.

4. Generation?

Det er dog ikke kun duftene af krydderier, han nyder. I fritiden bruger han tid i den friske luft. Helt nøjagtigt på Mariager Fjord, hvor han roer sammen med familien. Hans tre voksne børn har igennem barndommen været til både DM, EM og VM i roning, og derfor har meget af tiden foregået på både lokale og fremmede farvande.

Hvorvidt det bliver et af børnene, der kommer til at udgøre den fjerde generation i firmaet, står endnu uvist. De har alle haft sommerferiejobs i firmaet, men ingen har dem har ønsket mere end det.

- Det skal de helt selv have mulighed for at vælge eller fravælge. Det er begge forældre helt enige om. Her går dilemmaet med den brændende kogeplade igen; for er det en god ide at pålægge et ungt menneske den plads? Der er ingen pres fra min side, fastslår Michael Kurt Nielsen.

Før den tid kommer, vil der være nok at se til i firmaet. Der skal findes nye markeder for produkterne i udlandet. Og så skal der opfindes og sammensættes helt nye smagsvarianter, som kan gøre krydderiernes store potentiale endnu større.