Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mund-til-mund-metode kan skabe milliardforretning

Allerede efter halvandet år er Brandheroes oppe på 25 ansatte, heraf én i New York. Foto: Anders Bach

Mund-til-mund-metode kan skabe milliardforretning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Brandheroes fra Randers omsætter for millioner med positiv bundlinje uden eksterne investorer. Endnu.

To tidligere ansatte fra et nordjysk, digitalt bureau sidder på et guldæg, der inden for kort tid kan udvikle sig til en milliardforretning. I dollar.

I den præsentable hvide patriciervilla i Randers tror grundlæggerne på sig selv og deres unikke idé, og Thomas Bro tøver da heller ikke er sekund, da han bliver spurgt om fremtidsudsigterne for den halvandet år gamle virksomhed.

- Om tre år er vi rykket til Silicon Valley og i fuld gang med at lave en milliardforretning. 

Thomas Bro underbygger sin spådom ved at fastslå, at ingen andre i dag er i stand til at gøre det samme og i samme tempo som Brandheroes.

- Vi skal de kommende år vokse fornuftigt og udbygge vores platform stille og roligt. Jeg er stensikker på, at vi med vores ide har ramt en guldåre, og vi bliver konstant bekræftet i, at Brandheroes kan blive det næste helt store danske eventyr.

Og hvad er det så, Randers-virksomheden er så god til?

Egentlig er det ganske enkelt: På en stærk it-platform hjælper Brandheroes kendte mærkevarer med at markedsføre deres produkter gennem indflydelsesrige lokale personligheder. Et kendt tøjfirma forærer eksempelvis et jakkesæt til en kendt musiker, som tager billeder af sig selv og sender billederne rundt i sit netværk på Instagram og Facebook, og det samme gør andre personligheder.

 

Champagne skal der til - til alt andet end kransekage
- Få testet dit produkt af med dine kunder hurtigst muligt og få tænkt forretningen ind i konceptet så hurtigt som muligt. Det nytter ikke at udvikle et produkt 100 procent, inden du har snakket med kunderne.
 
Brandheroes
Grundlagt i 2016 i Randers af Thomas Bro og Rasmus Arendt Nielsen.

Leverer en marketingsplatform og service, der gør det nemt for brands og mediebureauer at markedsføre sig gennem lokale indflydelsesrige personer. 

Omsætning 2016: 2,5 mio. kr.

Omsætning 2017: 7 mio. kr.

25 medarbejdere, heraf nogle freelancere og studentermedhjælpere

Aktuelle brands hos Brandheroes: Dyson, Primark, The Bodyshop, Warner Music, Joe and the Juice, Jack and Jones, Pilgrim, Louis Nielsen, Den Blå Planet, Amazing Jewellery, Normal, Fitness.dk, SushiSushi og Red Bull.

 

Otte millioner følgere

På den måde har Brandheroes i dag samlet otte millioner målrettede og udvalgte følgere globalt via for tiden 2.000 ambassadører. Og der kommer 500 nye til hver måned.

- Ja, vi er på ganske kort tid blevet et anseeligt medie med en interessant dækning, og det unikke er naturligvis, at budskaberne sendes rundt på de digitale platforme af kendte, lokale personligheder med stor direkte påvirkningskraft. Det er voldsomt interessant for de store brands, fortæller Thomas Bro.

Brandheroes har efter halvandet år rundet de første 100 kunder og medarbejder nummer 25 er netop blevet hyret som sælger i New York. Brandheroes er et solidt bevis på, at det er muligt at skabe en vækst virksomhed uden ekstern økonomisk investering.

- Vi har som stiftere af Brandheroes arbejdet som konsulenter og på den måde selv finansieret opstarten med vores egne timer, fortæller Thomas Bro.

- Da vi i januar 2016 startede firmaet, vidste vi, at vi ville bygge et softwarebaseret produkt, som kunne skaleres globalt, men det var først fire måneder efter, vi fik idéen til Brandheroes. Den første tid arbejdede vi som konsulenter inden for digital forretningsudvikling, fortæller administrerende direktør Thomas Bro, der sammen med Rasmus Arendt Nielsen ejer Brandheroes ApS. 

Omsætningen fra konsulentarbejdet og nye ideer gjorde det muligt at bygge Brandheroes.

 

Lokalt kendte ambassadører

- Vi har med Brandheroes sat strøm til en af de helt gamle discipliner inden for marketing, den såkaldte word-of-mouth, hvor det handler om at få ens brand spredt fra mund til mund og ud i hænderne på personer, som folk ser op til og som har et stort netværk. I takt med at sociale medier som Facebook og Instagram har vokset sig større og større, behøver det ikke længere at være kendisser, som hylder produkter. Det kan i mange tilfælde være meget mere effektivt at bruge lokale indflydelsesrige personer i præcis den målgruppe, som brandet og produkterne henvender sig til, påpeger Thomas Bro og fortsætter:

- Hvis man gerne vil lancere en ny løbesko, så vil de bedste ambassadører være de personer, som er aktive i de løbeklubber, der findes i alle byer verden over. Hvis man vil åbne en butik eller café i en by, skal man invitere byens meningsdannere ned i butikken eller cafeen. Før var det nok at invitere pressen, men i dag, hvor vi får en større og større del af vores nyheder gennem de sociale medier, er det lige så vigtigt, at dem vi følger, fortæller os om det nye sted.

- Vi arbejder i dag med kunder og lokale ambassadører i mere end 150 byer verden over og med 300 procent vækst på både top og bundlinje. Vi har bevist, at vores forretningsmodel er både skalerbar og profitabel. Vi er for tiden ombejlet at interesserede investorer fra såvel Danmark som det store udland, men lige nu jagter vi ikke eksterne investorer, siger Thomas Bro.

 

Stor interesse i USA

Brandheroes følges intenst over hele verden, herhjemme taler virksomheden løbende med mulige investorer, og i USA har kapitalfonde som Sequoia Capital meldt sig i koret af interessenter.

- Virksomheden er profitabel og viser stor vækst og har derfor ikke det samme tidspres, som mange andre iværksætter oplever, når de er ude og søge investering. Samtidigt har de allerede bygget en imponerende kundeliste af internationale brands som bevis på, at deres koncept fungerer globalt. Derfor kan de få opmærksomhed fra både danske og udenlandske investorer, forklarer Christian Vinther, Innovation Advisor hos Innovation Center Denmark, Silicon Valley.