Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Det skal du vide om e-sport


Det skal du vide om e-sport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

E-sporten buldrer frem, men hvad er det egentlig for en størrelse? I samarbejde med Daniel Winther Pedersen fra esportsmagasinet.dk præstenerer vi her fem ting, du skal vide om en sportsgren, der er kommet for at blive.

1 Fra computerspil til...

Kælderværelsernes computerspil er svulmet op og er blevet til en elektronisk sportsgren. E-sport er en ekstremt hurtigt voksende underholdningsindustri og sportsgren, hvis man ellers anerkender computerspil som sportsgren. Selv om det er svimlende tal, der kan sættes på e-sporten, så er kernen stadig computerspillene. Det er især de tre skydespil Counterstrike Go, League of Legends og Dota 2, der skiller sig ud i toppen af e-sporten. Fodboldspillet Fifa er også stort. I modsætning til klassiske sportsgrene som fodbold og tennis, så ændrer e-sporten sig løbende, fordi der kommer nye baner, nyt hardware og nye muligheder.

Seks JM-titler og ni medaljer til Randers Tennisklub

2 Så stort er det

Vækstraterne i e-sport nærmer sig 50 procent og det er formentlig den hurtigst voksende underholdningsindustri i verden. De bedste gamere (spillere), som typisk er ganske unge, er regulære superstjerner med fans og million-indtægter. Når der sendes live fra en stor turnering, er der trecifrede millionseertal. Og kampene kommenteres af kommentatorer og eksperter, som man ser det i anden sport. Men e-sport er også en livebegivenhed, som let samler 50.000 tilskuere på i et stadion eller en arena. Her kan fans ekstatisk og højlydt følge med, mens gamerstjernerne sidder på hver sin stol med headset og mus og skyder hinanden på storskærmen.

3 E-sport som skolefag

Også i Danmark er e-sporten vokset kraftigt de senere år. En indikator på det er, at en hel stribe af efterskoler nu tilbyder særlige linjer i e-sport, men nogle er mere seriøse end andre. Campus Vejle Sportscollege er et af de steder, hvor der for alvor satses og investeres i at udvikle fremtidens elite inden for e-sport, akkurat som skolen har elitelinjer i fodbold, cykling og andre mere traditionelle sportsgrene. E-sports-eleverne bruger også tid på fysisk træning og sund kost, for det kræver sit at sidde stille, have hurtige reflekser og være skarp i hovedet i mange timer. Eliteskolen er også hjemsted for det professionelle hold Team Tricked.

4 Høje lønninger

For dem, der er dygtige nok, er der store penge at hente i e-sporten. På det danske hold Astralis, som lige nu er det højst rangerede hold i verden inden for Counter Strike, tjener hver af de fem spillere 60.000 kroner om ugen i grundløn. Dertil kommer præmiepengene, som hele tiden bliver større. Inden for Counter Strike er det ikke længe siden, man så den første turnering med en præmiepulje på en million dollars. Nu er der allerede turneringer med halvanden millioner dollars i præmier. Og i et internationalt mesterskab i Dota 2, der ikke er så udbredt i Danmark, var præmiesummen på 20,7 millioner dollars. Mange hold er starter som venskaber, men efterhånden som legen bliver alvor, har holdene været tvunget til at skifte de svageste led ud.

5 Pengene og fremtiden

FCK's og Nordisk Films entre i e-sporten med holdet North er blot det seneste eksempel på, at pengene nærmest står i kø for at komme med i gamet. Tilbage i august skød Saxo Bank-stifteren Lars Seier Christensen og cykellegenden Bjarne Riis i Tricked Esport, og Lars Seir kaldte det en sportsgren med uanede muligheder. Det siger måske også lidt om branchen, at håndboldstjernen Kasper Hvidt, der formentlig havde utallige muligheder, valgte at blive sportschef for RFRSH, der står bag det danske superhold Astralis, der for tiden indtager førstepladsen på verdensranglisten i Counter Strike. Det vidner om, at e-sporten er ved at blive voksen og mere organiseret, og at pengene og opmærksomheden vil vokse og vokse i fremtiden.