Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


78-årig vender tilbage til aktiv tjeneste

Mariager-Handest Veteranjernbanes restaurerede motorvogn M1 APB vender tilbage til aktiv tjeneste efter 20 år på sidelinjen. Privatfoto

78-årig vender tilbage til aktiv tjeneste

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det gamle tog APB M1 vender tilbage til arbejdsmarkedet efter tyve år i remisen. Efter en omfattende renovering er toget nemlig klar til at tage en ekstra tørn på ruten mellem Handest og Mariager.

Mariager/Handest: 78 år er ingen alder nu til dags. Selv om man kom til verden det år, 2. Verdenskrig brød ud, og selv om man har oplevet tysk besættelse, rationering, overfyldte tog og mangel på benzin, kan man godt vende tilbage til arbejdsmarkedet, hvis pligten kalder.

Det er veteranbanens motorvogn APB (Aalborg Privatbaner) M1 et 'levende' bevis for, for snart præsenterer Mariager-Handest Veteranjernbane sin seneste istandsættelse af det gamle tog.

Fra denne sommer bringer toget igen glade turister ud i det naturskønne danske fjordlandskab på den 16 kilometer lange strækning mellem Mariager og Handest.

APB M1 så første gang dagens lys, da den i 1939 blev produceret af De forenede Automobilfabrikker A/S i Odense som den allersidste benzindrevne motorvogn, fabrikken nåede at nybygge før verdenskrigen. Motorvognen blev leveret til Aalborg Privatbaner, hvor den i præcis 30 år kørte på banerne til Hadsund, Fjerritslev, Sæby/Frederikshavn, Aså og Hvalpsund.

Under besættelsen med dens knaphed på benzin og olie fik vognen gasgenerator, der producerede gengas til benzinmotoren. Hermed kunne vognen gøre aktiv tjeneste hos jernbanen gennem hele besættelsen.

Da Aalborg Privatbaner definitivt lukkede i 1969, blev M1 solgt til en af initiativtagerne og grundlæggerne af Mariager-Handest Veteranjernbane, hvor den blev sat direkte i arbejde indtil september 1997, da den måtte gå på efterløn i en alder af 58.

Hos Mariager-Handest Veteranjernbane værdsætter og respekterer vi fuldt ud det såkaldte grå guld. Vi har altid i vores "seniorpolitik" lagt vægt på princippet 'jo ældre, jo bedre', og M 1 er derfor en værdig og spillevende repræsentant for denne politik.
Jan Eriksen, driftsbestyrer

En ni år lang ansigtsløftning

I 2008 gik veteranjernbanen i gang med at renovere toget, som på det tidspunkt havde haft 11 års lediggang. Efter yderligere ni år med renoveringer er M1 endelig meldt klar til at genindtræde i aktiv tjeneste.

- Hos Mariager-Handest Veteranjernbane værdsætter og respekterer vi fuldt ud det såkaldte grå guld. Vi har altid i vores "seniorpolitik" lagt vægt på princippet 'jo ældre, jo bedre', og M 1 er derfor en værdig og spillevende repræsentant for denne politik, siger Jan Eriksen, der er driftsbestyrer på Mariager-Handest Veteranjernbane.

Det gamle tog starter sæsonen sammen med resten af Mariager-Handest Veteranjernbanes vognpark pinsedag søndag 4. juni. Her vil veteranjernbanens to damplokomotiver, tre motorvogne og diesellokomotivet, stå for afviklingen af sæsonens køreplan.