Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Grønt lys for ny remise

Mariager-Handest Veteranjernbane får nu plads til at bygge ny remise og værksted efter vedtagelse af ny lokalplan. Arkivfoto

Grønt lys for ny remise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny lokalplan med færre afstandskrav til naboskel gør det muligt for Mariager-Handest Veteranjernbane at bygge både ny remise og værksteder og andre bygninger på banens område.

Mariager: Det er en tilfreds driftsbestyrer for Mariager-Handest Veteranjernbane Jan Eriksen, som kommenterer teknik og miljøudvalgets beslutning om, at veteranbanen må bygge værksted og remise så tæt som 2,5 og 0,25 meter fra skel til nabobygningen.

Det fremgår af den ny lokalplan, som udvalget har vedtaget endeligt efter to høringer og uden behandling i økonomiudvalg og byråd.

- Nu har vi fået grundlag for at gennemføre de nødvendige tilbygninger på banens område uden den forrige lokalplans begrænsninger med fem meter til skel. Med de nye afstandskrav på 2,5 og 0,25 meter kan vi få plads til både remise og værksteder, som vi har ønsket, siger Jan Eriksen.

- Nu skal vi bare have skaffet pengene til byggeriet. Jeg håber kommunen vil være med. Vi skal nok bruge et sted mellem tre kvart og en million kroner, siger driftsbestyreren.

Ny driftsbestyrer forener job og hobby

Indsigelser

Med godkendelsen af de nye afstandskrav har teknikudvalget set bort fra indsigelser fra banens nabo Karsten Rytter og Kystdirektoratet.

Kystdirektoratet peger på risikoen ved at bygge nær kysten. Karsten Rytter ejer naboejendommen på Ny Havnevej 1. Han ønsker ikke bebyggelse i skel mod hans ejendom. Det skyldes dels, at han vil bevare lysindfaldet til vinduerne mod vest, og dels, at han mener, banens byggeri vil forringe værdien af hans ejendom. Karsten Rytter fastholder i øvrigt sin indsigelse.

En vigtig del af banens bygge- og udvidelsesplaner er opførelsen af en ny remise. Den er nødt til at indeholde to spor, hvor der kan være to togvogne ad gangen i hvert af de to spor. Ellers vil remisen ikke være praktisk anvendelig. For at tog stadig kan passere remisen, er den nødt til at være placeret tæt på Ny Havnvej og derved kommer bygningen tæt på Ny Havnevej, men altså ikke nærmere skel end 0,25 meter.

- Derfor er det meget vigtigt for os med de nye og nu vedtagne afstandsbetingelser, siger Jan Eriksen.

Det har ikke været muligt at træffe Karsten Rytter for en kommentar.