Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


FIFA-forløb scorer topkarakter på Kattegatskolen

Sofie Kildal Christensen og klassekammerat Marius Søby Kruse Kristensen går begge i 5.a på Kattegatskolen. De har været glade for at være med i FIFA 11 for Health i 11 uger i efteråret. Foto: Pernille Skjøtt Danielsen

FIFA-forløb scorer topkarakter på Kattegatskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I løbet af efteråret har 5.klasse på Kattegatskolen fulgt forløbet FIFA 11 for Health, som har haft fokus på at styrke elevernes fysik og deres viden om både sundhed og trivsel. Idrætslærer er tilfreds med forløbet og kalder det en succes.

Grenaa: -Jeg synes, det er et rigtig godt forløb, fordi man får bevæget sig, og man spiller fodbold. Det kan jeg godt lide, og det går jeg også til i min fritid, siger Marius Søby Kruse Kristensen, der går i 5.a på Kattegatskolen.

Han har sammen med de resterende elever i de tre 5. klasser været en del af forløbet FIFA 11 for Health, der før sommerferien blev tilbudt til alle folkeskoler i landet.

Her valgte Kattegatskolen at takke ja til tilbuddet om at være med.

Idrætslærer Per Sørensen var positiv indstillet før forløbets start, og knap 11 uger efter er han stadig positiv og regner med at køre forløbet igen efter sommerferien med de nye elever i 5. klasse.

- I starten var eleverne meget skeptiske over for, hvad det var, de skulle i gang med. Men jo længere inde i forløbet vi er kommet, og jo bedre de er kommet ind i det, jo gladere er de blevet for det. Der er plads til alle - også dem, som ikke er vant til at spille fodbold, siger Per.

Det har primært været pigerne, som ikke har været vant til at spille fodbold, men det er de kommet godt efter.

Før forløbet havde Sofie Kildal Christensen ikke rigtig spillet fodbold før, men det har nu ændret sig i løbet af efteråret, da hun som oftest har rendt rundt med en fodbold i de 2x45 minutter om ugen, der er sat af til idræt.

- Nu synes jeg, det er sjovt at spille fodbold. Og efter vi er startet med det her forløb, er jeg begyndt at spille fodbold i frikvartererne sammen med nogle af de andre piger fra klassen, siger Sofie Kildal Christensen.

- Det har krævet meget af os tre idrætslærere, der har været med i forløbet. Men selvom det har krævet en del, har det været det hele værd, og det er en spændende måde at arbejde på.Per Sørensen, idrætslærer
Fakta om forløbet
FIFA 11 for Health er lavet i samarbejde mellem Dansk Boldspil-Union, FIFA og Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.Grundideen til sundhedsprojektet FIFA 11 for Health kommer fra FIFA selv og blev lavet i forbindelse med VM i Sydafrika i 2010.

Forløbet strækker sig over 11 uger, hvor eleverne kommer igennem 11 forskellige øvelser, der kombineres med 11 budskaber om sundhed.

Eleverne testes både før og efter forløbet i en videntest og en fysisk test, som skal vise, om eleverne har gjort fremskridt.

Kombineret motion og læring

Udover sammenspil og fodboldkampe, har der også været gribe- og balanceøvelser og forhindringsbaner, som eleverne har kunnet tage med sig, og så har de hver gang fokuseret på et nyt sundhedsbudskab.

- Der ligger så mange ting i programmet. For det første får børnene den idræt, som de har brug for. De får bevæget sig rigtig meget, og så bliver det koblet sammen med de sundhedsbudskaber, som de lærer fra gang til gang, og de bliver mere bevidste om, hvorfor det er vigtigt at gøre det. Det er samlet set en rigtig god pakke, siger Per Sørensen.

Som idrætslærer har der været meget at se til samt forberedelser, der skulle gøres. Men det afholder ikke Per Sørensen fra at fortsætte forløbet efter sommerferien.

- Det har krævet meget af os tre idrætslærere, der har været med i forløbet. Men selvom det har krævet en del, har det været det hele værd, og det er en spændende måde at arbejde på," fortæller han.

16. december skal de tre 5. klasser igennem den samme videntest samt fysiske test, som de blev testet i før forløbets start. Idrætslærer Per Sørensen regner med at kunne se forandringer i resultaterne, da han også har kunnet mærke i timerne, at eleverne har fået et større kendskab til sundhedsbudskaberne og er blevet dygtigere i at have en bold med i idrætstimerne.

- Jeg har lært at tæmme bolden bedre til fodboldtræning, og jeg dribler også bedre nu, siger Marius Søby Kruse Kristensen, og klassekammerat Sofie nikker, da hun også har lært tricks, som hun nu bruger i frikvarterne.