Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Grenaa får landets første institut for spil

Sammen med præsentationen af institutet lanceres det første produkt også; e-bogen: Systematisk spilanalyse. Den er rettet mod virksomhederne, der gerne vil kigge lidt nærmere på opbygningen af spil. Foto: Tommy Loberg Jøns


Grenaa får landets første institut for spil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Spilbranchen er i voldsom vækst, men kan blive endnu bedre til at forstå deres eget produkt. Det skal nyt institut under Erhvervsakademi Dania hjælpe med. Befolkningen skal også se spil som andet end underholdning.

Det kommer ikke som nogen hemmelighed, at Grenaa er i gang med at udvikle sig til centrum for den danske spilbranche.

Men uddannelse og iværksætteri indenfor den potentielt lukrative branche er ikke nok, hvis branchen skal blive ved med at vækste så voldsomt, som tilfældet har været de seneste par år.

Derfor indvies Institut for Dansk Spiludvikling 26. juni ved Dania Games Expo, der fungere som en slags åbent hus for uddannelserne til datamatiker og multimediedesigner hos Erhvervsakademi Dania.

Formålet med det nye institut, der bliver det første af sin slags i Danmark, er at samle al den viden om spilindustrien, som bliver skabt i uddannelsesmiljøerne og hos iværksætterne.

»Spil er til en vis grad legetøj, men det er ikke kun legetøj. Det er samtidig et meget seriøst kommercielt produkt og en fantastisk eksportvare for Danmark. Men der er også potentiale for at blive endnu bedre og levere et endnu bedre produkt, hvis vi bruger al den viden, som findes på området, til at forstå, hvorfor vi gør, som vi gør,« siger Mikkel Lodahl, lektor og projektleder for Institut for Dansk Spiludvikling.

Det nye institut ønsker at samle forskere og andre vidensfolk på området, så man kan få samlet alle de undersøgelser, der laves, et sted.

»Håbet er, at iværksættere og virksomheder på sigt vil ringe ind for at få råd og vejledning til, hvordan og ikke mindst hvorfor de skal lave deres spil på den og den måde,« forklarer Mikkel Lodahl, der dog understreger, at det ikke er et forsøg på at lave en skudsikker manual til succes i spilbranchen.

»Nej, det skal mere ses som et sikkerhedsnet, for hvis jeg forstår, hvorfor jeg bliver glad af at spille et bestemt spil, og hvad det er, der gør mig glad, så har man nemmere ved at finde frem til noget, som andre folk også vil blive glade for. Og så kan spillet muligvis blive en succes.«

Det er dog ikke kun spilindustrien, der kan lære noget fra det nye institut. Også befolkningen skal vide mere omkring spil - og se det som andet end blot underholdning.

»Spil kan meget mere end blot underholde. Hvis vi ved mere omkring, hvad spil gør ved os, så tror vi på, at folk også vil ændre opfattelse af spil som blot underholdning,« siger han og fortsætter:

»I England har man arbejdet med det her gennem nogle år. Der er det lykkedes at få folk til at se på spil som et kulturprodukt. Men folk kender ikke nok til »spilsproget« på samme måde, som vi kender til filmsproget. Det er et spørgsmål om tid og viden. Den sidste del vil vi gerne levere.«

Fra 2009 til 2013 er branchen vokset med 119 procent ifølge rapport om danske indholdsproducenter i tal. Samtidig er der kommet 40 procent flere jobs.