Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Letbanen får et stop ved Hessel

Her skal der etableres et nyt stop - Standsningssted Hessel er det officielle navn. Foto: Søren Andersen

Letbanen får et stop ved Hessel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ikke bare et trinbræt - der følger flere faciliteter til de rejsende.

Til stor bekymring og ærgrelse hos mange rejsende på Grenaabanen bliver der ikke toiletter, når der til næste år skiftes til letbane. Letbaneprojektet ændrer de to jernbaner - Odderbanen og Grenaabanen - til en eldrevet letbane, som bliver i alt 110 kilometer lang. Letbanen er planlagt til at være i drift i 2017, hvor der i Grenaa bliver mulighed for at indføre halvtimes togdrift i myldretiden.

Men minusset med de manglende toiletter opvejes af en serviceforbedring i Grenaa, hvor der etableres et nyt Standsningssted ved Hessel på Rugvænget. Placeringen er valgt med henblik på at skabe et udvidet tilbud til både borgere og virksomheder - ikke mindst Terma, som vokser kraftigt i denne tid - i Grenaa, som har behov for pendling ind og ud af Grenaa. Men også ud fra, at der er god tilgængelighed til stedet for pendlere og rejsende fra et større område omkring Grenaa. Måske også rejsende til og fra de mange sommerhuse og campingpladsen ved Grenaa Strand.

Placeringen af Standsningssted Hessel sikrer en god betjening af en række nærliggende virksomheder og ligger i kort afstand til boligområderne i den sydlige del af Grenaa.

Standsningsstedet bliver placeret i tæt tilknytning til det lysregulerede kryds ved Rugvænget/Århusvej, for at sikre en optimalt sikker og nem adgang for både biler, cykler og fodgængere.

Der anlægges cykel- og gangsti fra Århusvej til standsningstedet og laves belægningsskift for at sammenbinde perron og parkeringsarealer som en hastighedsdæmpende markering af området omkring overgangen fra parkering til perron.

Der etableres gode parkeringsforhold med nem tilgængelighed for både biler og cykler og indrettes ventefaciliteter, toilet og aflåst cykelparkering - som man lige har set det i Trustrup.

Derudover bliver der etableret busstoppested i forbindelse med letbanens standsningssted.

I henhold til planloven offentliggør Norddjurs Kommune nu et debatoplæg om den påtænkte arealanvendelse, for at borgerne kan komme med synspunkter, ideer og forslag inden udarbejdelsen af et lokalplanforslag.

Forslag og idéer til det videre arbejde kan afleveres indtil 15. februar. De indkomne forslag og idéer vil indgå i den videre proces, ved udarbejdelse af et forslag til kommuneplantillæg og lokalplan.

Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan skal godkendes af kommunalbestyrelsen og vil herefter blive fremlagt til offentlig høring i to måneder.

Her er der igen mulighed for at fremkomme med bemærkninger til forslaget. Den endelige lokalplan med kommuneplantillæg forventes endeligt vedtaget i løbet af 2016.

To typer tog skal betjene passagererne på letbanen:
Det ene hedder Variobahn. Det er designet til de korte ture mellem Aarhus H og Lystrup.
Variobahn får 84 siddepladser inklusive et antal klapsæder. Desuden bliver der plads til cirka 132 stående passagerer.
Den maksimale hastighed er 80 kilometer i timen.
Toget til de lange stræk til Odder og Grenaa hedder Tango. Her er der 108 siddepladser inklusive 12 klapsæder. Desuden bliver der plads til cirka 148 stående passagerer.
Maksimum-hastigheden er 100 kilometer i timen.
Begge tog er drevet af elektricitet og leveret af den schweiziske togfabrik Stadler.