Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Motorfestival for alle sanser: Flænsede trommehinder og truende trykbølger

Foto: Annelene Petersen

Motorfestival for alle sanser: Flænsede trommehinder og truende trykbølger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

24. udgave af Mosten Raceday bliver kørt i denne weekend. Her kan man få opfyldt sine hedeste og mest larmende motordrømme, mens den skarpe duft af brændte dæk kildrer næsehårene.

Allingåbro: På afstand lyder det som et gigantisk tordenvejr. På få meters afstand føles det som om, brølet skærer aflange flænger i trommehinden. Brystet mases sammen af det kolossale tryk, der skydes bagud i tåger af røg.

Mosten Raceday kører igen. Det er 24. gang, banen ved Allingåbro lægger asfalt til biler og motorcykler, der er for voldsomme til at færdes på offentlig vej.

200 meter skal de tilbagelægge. De fleste gør det på mellem fire og seks sekunder og når en hastighed i omegnen af de 200 kilometer i timen.

Langs banen står tilskuere klistret til det hegn, der holder dem i sikker afstand fra køretøjerne, hvis uheldet skulle være ude. Det ser ud som om, de mange mennesker, hovedsageligt mænd, har talt sammen, inden de tog hjemmefra. De fleste har farvekoordineret deres tøj.

Enten er de iført læderbukser eller sorte cowboybukser. På overkroppen titter en sort t-shirt ud gennem åbningen i en lige så sort lædervest med broderet skrift på ryggen. Håret er hverken tilbagestrøget eller nyredt. Skægget har fået lov at gro mere end to uger.

Det, der virkelig adskiller tilskuerne, er deres ører. Nogle har store høreværn på, andre har proppet ørepropper ind i ørene, en del står med fingrene dybt i øregangene, mens et fåtal spiller cool og tager brølene uden beskyttelse.

Spektakulær dragrace i Mosten

Den blide massør

En af dem, der fredag skal ud på asfalten, er Erik Nielsen fra Nørager. Han stiller op i klassen, der hedder Super Twin. Den er for de største motorcykler. Han skiller sig dog noget ud fra sine konkurrenter.

- Jeg er jo bare husmandsracer, men så er det også ekstra sjovt, når jeg kan slå de andre, fortæller han i sit telt, hvor han er ved at gøre sin motorcykel med 600Hk klar til race.

Erik Nielsen har tidligere deltaget i både EM og Nordiske Mesterskaber, og han har været med i toppen af mesterskaberne. Men nu kører han kun en gang om året, og det er til Mosten Raceday.

Mens hans modstandere er kommet til Mosten med store trailere med sponsor- og teamnavne, er Erik Nielsen selv kommet dertil med sin åbne trailer, hvor de vigtigste ting lige kan være. Hans motorcykel er ældre end de andres. Den har ikke de samme bløde former og strålende farver som dem. Den vejer 225 kilo, mens de andres vejer 3-400 kilo.

Det ændrer ikke på ambitionerne.

- Jeg skulle gerne blive nummer et herude, hvis alt flasker sig, lyder det selvsikkert fra Erik Nielsen, som til daglig arbejder som massør og på ingen måde ligner prototypen på en dragracer.

Da Erik Nielsen skal på asfalten, bliver det klart, at ikke alt flasker sig denne fredag. En lidt sløv start, hvorefter hans motorcykel kaster en masse røg, mens han brager over de 200 meter asfalt i tiden 5,9 sekunder og en topfart på 180 km/t, hvilket ikke rækker til en topplacering, men heldigvis er der flere løb tilbage, inden racet er afgjort for Erik Nielsen.

Giv os en bane

I et andet telt står 20-årige Mathias Dahl fra Agri på Mols. Han har kørt dagens første tur, hvilket placerede ham som en foreløbig nummer otte i super gas klassen med sin orange Kawasaki. Det er ellers ikke en placering, han er vant til, da han plejer at gøre sig i ranglisternes højere lag.

- Jeg ligger nummer et i danmarksmesterskaberne lige nu, hvor vi har kørt fire ud af seks afdelinger, så jeg håber da at kravle lidt højere op i tabellen, så jeg kan fastholde min samlede placering, siger han.

Når man som Mathias Dahl gerne vil køre dragrace, kommer sporten nemt til at involvere hele familien. Det generer ikke hans far, Mats Dahl.

- Nej, det er en rigtig god far og søn sport. Det er ikke en sport, man bare kan dyrke alene. Der er hele tiden noget, der skal skrues på og tages stilling til, og det gør faktisk, at Mathias og jeg får slebet nogle kanter af. Vi er nemlig ikke altid enige om, hvad der skal ske, når vi er ude til et løb, men vi er altid enige, når vi kører hjem derfra, siger han.

Mats Dahl er ikke nervøs for, at der skal ske sønnen noget, når han kører med de cirka 200 kilometer i timen ned ad banen.

- Nu er det her jo kun en 200 meters bane. Vi kører også 400 meter, hvor Mathias kommer op omkring de 300 kilometer i timen. Men jeg ville faktisk være ked af det, hvis Mathias ville have en motorcykel til landevej, for det er meget mere farligt end det her. Her er sikkerheden optimal, og der kommer hverken modkørende eller sving, siger han.

Men hvad kræver det egentlig for at blive en god dragracer?

- Det hele handler om starten og de første 100 meter. Er man god der, får man også et godt resultat, siger han og indrømmer, at der en stor fejl ved sporten.

- Vi har ikke nogen faste baner herhjemme. Derfor kan vi ikke træne, og det er et stort problem. Jeg ville virkelig ønske, at vi kunne få en fast bane et sted, siger han.

Mosten Raceday kører til søndag, hvor der vinkes farvel til kørere og tilskuere klokken 12.00. Indtil da vil det stadig lyde som om, der konstant passerer et gevaldigt tordenvejr over det nordvestlige Djursland.