Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Cykelsmeden kåret til Årets Randersborger

Foto: Annelene Petersen/Scanpix

Cykelsmeden kåret til Årets Randersborger

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredag hen under aften blev cykelsmeden Claus Ørsted kåret til Årets Randersborger. Og dermed er valget på dette års kandidat faldet på en person, der har gjort sit cykelværksted til et sammensurium af arbejdsplads, galleri og undergrundsbanegå

Randers: Han har fået det lært. At sige tak, hvis han bliver rost, hvilket også er en fordel, eftersom borgmester Claus Omann Jensen fredag kårede ham som Årets Randersborger i forbindelse med Randers Uge-åbningen.

I sådan en situation er det godt at kunne sig tak for rosen - og stole på, at den er nu også er ment, som den er sagt.

Hidtil har Randers-borgeren Claus Ørsted haft svært ved at tage imod ros. Dels er han jo født længe før, selfie-generationen skabte sig selv, dels er han af natur ydmygheden selv. Men hans faste holdepunkt i tilværelsen, konen Ella, er endelig trængt igennem med det enkle budskab, at han bare kan sige tak, hvis nogen siger noget pænt om ham.

Og det blev der så gjort fra scenen på Justesens Plæne. Manden i centrum tog imod og tænkte ved sig selv: "Dette her er jo ikke noget personligt. Det er projekterne, jeg har lavet, det handler om".

Naturligvis føler han sig i sit stille sind både beæret og glad. For prisen er også en påskønnelse af de mange happenings, events og initiativer, der er udgået fra den snurrende cykelbutik, hvor cykelkæder og kunst går hånd i hånd.

Billedgalleri: Åbningen af Randers Ugen

Kunst for alle

Han har den grundholdning, at kunst skal være for alle. Og den behøver ikke nødvendigvis udfolde sig i de hellige kunsthaller. Ingen tvivl om, at der bor en provokatør og en anarkist i Årets Randersborger. I årevis har han fokuseret på Randers-kunstnere, kendte som glemte, og insisteret på at få dem frem i lyset. Excentriske Eugene de Sala har hængt på væggen i Cykelbørsen. Det samme har en Inge Rasmussen, en Aage Arbjerg, en Finn Johanssen, en J. V. Martin - og mange, mange flere.

- De fortjener alle sammen at blive set, siger Claus Ørsted, der slog sig ned med sin cykelbutik for mere end 40 år siden - efter at have afbrudt jurastudiet på Aarhus Universitet, da en professor havde forklaret ham, at en dom kan være korrekt afsagt, selv om virkeligheden er en anden. Jura og følelser går ikke så godt i spænd. Det gør cykelsmed og kunstelsker.

Sideløbende med cykel-reparationerne har Ørsted med tiden fået skabt sit eget undergrunds-parnas, hvorfra mange underfundige og skæve vinkler er lagt på lokalsamfundet. Alle sammen med det for øje, at kunst skal være for alle. Og det må også gerne være morsomt.

Kunsten ud på knallert

Det ville være temmelig omfattende at opremse samtlige tiltag fra cykelsmedens hånd.

I det sidste par år har han haft travlt med at styre sin omvandrende skulptur og meningsdanner, Kunstkenderen, rundt på den randrusianske kunstscene. Han har gjort en Randers Uge festlig ved at arrangeret udstilling med billedkunstneren Mette Rishøj, der stammer fra Randers. Det foregik i det nedlagte vandtårn på Hadsundvej - en bragende flot udstilling i et totalt anderledes udstillingsrum. Bagtanken med udstillingen var også at bevare den særprægede bygning for eftertiden.

Det samme var også tilfældet, da han i en anden Randers Uge ryddede sin enorme private beholdning af malerier, grafik og tegninger, hvor han kastede sig ud i at lave kunstudstilling i Søren Møllers Gades Skole. Klasseværelser, gymnastiksal, alenlange gange og toiletter blev inddraget og lagde vægge til i kunstens tjeneste.

Typisk for Årets Randersborger er også ideen med at sætte kunsten på take away-formel. Det skete i 2008, hvor han i samarbejde med flere kunstnere, herunder Uwe Max Jensen, sikrede, at her-og-nu-kunsten blev bragt ud som pizzaer, nemlig pr. knallertbud.

Blødt punkt for Dalsgaard

Det var også Uwe Max Jensen, der på Ørsteds opfordring lod sig male blå og optrådte i sit blå bodypaint-kostume ved en happening, ligeledes i Randers Ugen, hvor han genskabte Dalsgaards Det blå Rum. Ved den lejlighed var cykelværkstedet ryddet totalt for cykler og reservedele, for rummet skulle males og stå i hermetisk blåt til den happening.

Selv om Ørsted med tiden har slæbt adskillige kunstnere frem i rampelyset, så er der en kunster, der i hans optik overgår dem alle: Sven Dalsgaard.

Hjertet banker for den lokale kunstner, som han i en ung alder iagttog på forsigtig afstand. Hvis det blev for kedeligt i timerne i gymnasietiden på Randers Statsskole, vandrede han ned i Storegade bare for at se på kunstnerens gadeskilt.

Kærligheden til Dalsgaard har holdt et langt liv. Derfor var det da heller ikke så underligt, at Ørsted var idémanden til at få genskabt Dalsgaards "Pigen i Gudenåen" - en skulptur, der kom så ulykkeligt af dage, fordi den blev udsat for hærværk og gjorde kunstneren så vred og ked af det, at han pillede skulpturen ned. Det var i 1952. Men på kunstnerens 100 års dag i 2014 stod en kopi af skulpturen på sin gamle plads på Paradisøen.

De skæves paradis

Selv om Claus Ørsted for længst har gjort sin entre i det lokale kunst-parnas, bl.a. med velbesøgte foredrag på Randers Kunstmuseum, hvor han har udfordret kunsteksperten, så ynder han alligevel at kalde sit værksted for "et underligt sted, hvor dybt mærkelige mennesker kommer og går".

- Hvorfor de kommer?

- Fordi jeg kan li' dem. Jeg plejer at sige, at her kommer folk, der aldrig taler med nogen, fordi købmanden for længst har lukket sin butik. Andre siger, at her er også idioter velkomne. Det er også rigtigt, siger cykelhandleren, der nu også kan kalde sig Årets Randersborger, ligesom han er kunstelsker, æresnisse - og provokatør på den humoristiske måde.