Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drageflyvning rundede naturuge af for førskoleelever


Drageflyvning rundede naturuge af for førskoleelever

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

320 børn havde selv bygget de drager, der fredag svævede over de grønne arealer ved Rismølleskolen og var et symbol på de stadigt mere flyvefærdige førskoleelever.

Randers: Vinden var nærmest ikke-eksisterende, da 320 drager fredag skulle sendes i luften på Rismølleskolen af lige så mange børn fra førskolen, 0. klasse og skoledistriktets børnehaver. Men hvad gør det, når der - nærmest som skabt til formålet - er en bakke, man kan bruge til at få godt med fart på?

- Man skal bare løbe hurtigt, siger en af pædagogerne, inden hun vælger at demonstrere det ved selv at tage turen ned.

- Man kan se hele verden heroppefra, konstaterer en pige med sin drage i hånden, mens en gruppe andre børn ikke kan modstå fristelsen og lader sig rulle ned ad den solopvarmede bakketop igen og igen og ud og ind mellem jævnaldrende på testture med drager i alle regnbuens farver flagrende bag sig, mens de hujer og hviner.

Trygt læringsmiljø

Eleverne har selv bygget de mange drager i løbet af ugen, og da de fredag kom i luften var det med til at markere det samarbejde, der er mellem folkeskoler og dagtilbud på Rismølleskolen og Østervangsskolen, og som skal forberede eleverne på skiftet fra daginstitution til skole.

Samtidig var fredagens drageflyvning med til at markere afslutningen på børnenes naturuge, der i år har handlet om fugle.

- Det, vi hele tiden har fokus på, er børnenes udvikling, læring og trivsel. Samarbejdet på tværs af institutionerne har vi, fordi vi ved, at når børnene skifter fra daginstitution til skole, er det tit en udfordring, hvis de ikke er ordentligt forberedt, og hvis vi ikke kender hinanden ordentligt, forklarer Marianne Bundgaard, der er pædagogisk leder i Børnehuset Bækkestien, som er en del af Dagtilbud Nordøst.

- Det er vigtigt, at vi giver vores børn en god overgang til skolen, og når vi har fokus på læring og trivsel, er der ingen tvivl om, at man kan nå meget længere, når man er i et trygt miljø, siger Kasper Nørgaard Schou, der er leder for indskolingen og SFO'en på Rismølleskolen.

Marianne Bundgaard og Kasper Nørgaard Schou er enige om, at det kun er positivt, at børn, pædagoger og lærere møder hinanden på kryds og tværs, så børnene får kendskab til skolen lang tid før, de skal starte.

- Førskoleeleverne kan spejle sig i de større børn, som går her allerede, ligesom de større børn kan se: 'Hov, her kommer der nogle, som vi skal tage os rigtig godt af', forklarer Kasper Nørgaard Schou.

Lauge fra O.B:- Det har været sjovt

Lauge Bjerre Vedstesen er 6 år og går i 0.B på Rismølleskolen. Han har netop overstået en naturuge om fugle. Det har vi taget en lille snak med ham om.

Hvad er din yndlingsfugl?
En hvidbrystet havørn.

Hvad har du lavet i naturugen?

Jeg har lavet sådan en fugle-ting. Jeg brugte en fjeder til det, så den kan hoppe op og ned. Så har jeg været på Østervangsskolen og fundet poster. Der var en ugle, blåmejse, gærdesmutte og en biæder.

Hvordan har det været i dag?

Sjovt. Vi skulle bygge en drage ud af sådan nogle bæreposer. Jeg lavede den sammen med et par voksne, de hjalp lidt med gaffatapen, men jeg skulle selv sætte det på. Jeg skulle også selv komme snoren rundt om, men de voksne hjalp mig lige lidt i starten med, hvordan man skulle gøre.

Har du bygget en drage før?
Jeg har prøvet én gang før. Jeg har forstand på det.