Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Folkeskoleelever støber betonmøbel på Confac

Confac har indrettet produktionen sådan, at der ikke er nogen tunge løft for medarbejderne. Foto: Ole Jakobsen

Folkeskoleelever støber betonmøbel på Confac

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Som et led i at få flere unge til at interessere sig for industrien, har betonvirksomheden indgået et samarbejde med Ungdommens Uddannelsesvejledning. Samarbejdet består i at forny folkeskolernes såkaldte sodavandsbesøg på virksomhederne.

Fakta
Vinteren igennem sætter Randers Amtsavis og amtsavisen.dk spot på manglen på kvalificeret arbejdskraft på produktions-virksomhederne i industribyen Randers, hvor kunderne gerne vil købe, men virksomhederne må sige nej. Industrien mangler kvalificeret arbejdskraft, også i Randers. Vores arbejdsstyrke har ikke længere den rette sammensætning, men for mange akademikere og for få industriarbejdere. For mange unge vælger en gymnasial ungdomsuddannelse, for få vælger en erhvervsuddannelse.

 

 

Randers: I starten af 2017 skal en 8. klasse fra Vestervangsskolen på virksomhedsbesøg på betonvirksomheden Confac. Den slags besøg har tidligere bestået af en rundvisning, en præsentation og en sodavand. Sådan skal det ikke være længere.

- Eleverne i grundskolen har brug for at vide, hvad der foregår i industrien. Den viden får de ikke ved et totimers besøg, siger Morten Skivild, som er leder af Ungdommens Udannelsesvejledning Randers (UUR).

Derfor har han i samarbejde med fire randrusianske skoler og det lokale erhvervsliv taget initiativ til et helt nyt samarbejde mellem grundskolen og erhvervslivet.

Ideen er, at eleverne skal samarbejde med en virksomhed. Inden de kommer ud på virksomheden, skal de undersøge, hvad det er for et sted. På virksomheden bliver de stillet en opgave, som de skal løse over et par uger. I den proces skal de både tegne, regne, producere, sælge og markedsføre.

- På den måde får de en forståelse af de mange forskellige muligheder, der er på en fabrik. Det giver dem et bedre billede af virkeligheden i industrien, lyder det fra Morten Skivild.

Kræft på skoleskemaet

Møbler fra Confac

Den første virksomhed, som åbner dørene for en skoleklasse, er betonvirksomheden Confac. Her har man tradition for at byde studerende indenfor.

- Vi har altid holdt huset åbent for studerende. Det har primært været arkitekt- og ingeniørstuderende. Da vi fik en forespørgsel på, om vi ville prøve med et lidt yngre klientel, sagde vi ja, da der generelt mangler unge mennesker i betonfaget, siger Verner Lind, der er produktionschef hos Confac.

Helt konkret bliver eleverne udsat for en workshop, hvor de skal lave et siddemøbel til skolegården.

- De får til opgave at støbe et møbel, som kan bruges i skolegården. De kommer igennem hele processen fra tegning til støbning og salg, og så ender det med, at de får møblet med hjem, så det kan stilles op i deres skolegård. På den måde får de også noget konkret ud af besøget, lyder det fra Verner Lind, som ikke er i tvivl om, at det vil give eleverne et andet billede af, hvad der foregår på en virksomhed som Confac.

- Jeg tror, de får en aha-oplevelse, når de opdager, hvor mange forskellige processer, der er herude. Derudover fremstiller de jo et synligt produkt gennem en kæde af samarbejde, og det er noget, der ligger tæt op af vores virkelighed, fortæller han.

Randers i baghjul

I første omgang er samarbejdet ment som et pilotprojekt, som skal sætte projektet i system.

- Meningen er, at vi gerne vil kunne tilbyde en workshop som denne til alle skolerne i kommunen. Det kræver, at flere virksomheder vil deltage. Derfor er det vigtigt, at vi får udviklet en model, så det er nemt for andre virksomheder at tage del i, lyder det fra Morten Skivild.

- Der er ingen tvivl om, at det selvfølgelig koster os nogle ressourcer at være med til at starte det her op, men det gør vi gerne, da vi kan se store muligheder både for os og for eleverne i projektet. Derfor tager vi gerne en tørn for at få det udviklet, siger Verner Lind.

Selv om begejstringen er stor fra alle sider omkring projektet, som sparkes i gang i starten af det nye år, må Morten Skivild indrømme, at det ikke er specielt revolutionerende.

- I virkeligheden er vi ret langt bagud i Randers. På grund af den nye skolestruktur har skolelederne haft så meget at se til, at de ikke har haft overskud til også at tænke grundskolen ind i erhvervslivet. Men det begynder at komme nu, lyder det fra lederen af UUR.