Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kvindelige bilejere kører udenom mandehørmen

Foto: Sacnpix.


Kvindelige bilejere kører udenom mandehørmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Chikane og nedladende bemærkninger får flere kvinder til at søge hjælp andre steder fra end hos de traditionelle autoværksteder.

En undersøgelse blandt kvindelige brugere af værkstedsportalen http://autobutler.dk" target="_blank">autobutler.dk viser, at blandt andet frække pigekalendere og tyk mandehørm hos de traditionelle bilværksteder er med til at skræmme dem væk og få dem til at vælge alternative løsninger, når der næste gang er bøvl med bilen.

Quickpot modtager pris for efteruddannelse

Pressechef hos Autobutler, Jan Sturm, fortæller, at flere af de adspurgte kvinder i undersøgelsen beretter om både diskrimination og nedladenhed, når de henvender sig på landets traditionelle autoværksteder, og at det er en medvirkende årsag til, at kvindelige bilejere oftere vælger at få en mandlig bekendt eller et mandligt familiemedlem til at stå for værkstedsbesøget.

Autobutler mærker derudover tendensen ved, at hver tredje af de besøgende på internetfirmaet, der har specialiseret sig i at sætte bilejere i forbindelse med billige mekanikere, er af hunkøn.

Hos http://www.quickpot.dk/" target="_blank">Quickpot i Randers maner afdelingsleder Brian Sølvstad til besindighed. Han kan på ingen måde genkende, at de kvindelige kunder skulle have nogen grund til at føle sig udsat for mandehørm eller dårlig behandling. Og der er da retfærdigvis heller ikke nogen kvinder, der endnu har rettet deres anklagende finger mod værkstedet på Messingvej.

Derimod mener afdelingslederen, at de kvindelige kunder selv kan være med til at skabe indtrykket af den lumre værkstedsmedarbejder med deres egne forudindtagede holdninger.

»Når de for eksempel siger, at de gerne vil have poleret deres forlygter eller vil have en undervognsbehandling, kan det jo forstås på to måder, og så tænker de måske, at ekspedienten tænker på samme måde,« siger Brian Sølvstad og uddyber:

»Så griner de jo selv af det, fordi de godt kan høre, at det lyder lidt sjovt. Men dér tror jeg netop, at det er deres egen forestilling om, at værkstedsmedarbejderen nok vil grine af dem, når de siger det, der spiller ind,« forklarer afdelingslederen hos Quickpot Randers om den oplevede diskrimination, der dermed kan gå begge veje.

Og som Brian Sølvstad understreger:

»At dialogen skulle starte på den måde fra vores side af på værkstedet, er absolut ikke noget, jeg kan genkende, og selvfølgelig griner vi heller ikke af kunderne. Men hvis kunderne selv griner, så kan det jo sagtens være, at vi også vælger at gøre det.«