Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Lærling: De unge skal opleve industrien

John Mikkelsen viser Casper Riber, hvordan man bruger en af Prodans mange maskiner. Foto: Lars Rasborg

Lærling: De unge skal opleve industrien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Erhverv

Der er mangel på lærlinge i industrien i dag. De fleste unge vil hellere på gymnasiet. Amtsavisen har mødt en maskinarbejder på vej mod pensionen og en lærling på vej ind. Begge arbejder de på Prodan i Randers.

Fakta Om lærlingemangel
Ifølge Arbejderbevægelsens erhvervsråd kommer Danmark til at mangle 30.000 faglærte i jern- og metalindustrien i 2025.Knap hver anden af de mindre virksomheder med 1-20 ansatte har ikke en lærling, selv om de er godkendt til det.

EUX er en ungdomsuddannelse som kombinerer en erhvervsuddannelse med gymnasiefag. Den varer fra fire år og tre måneder til seks år alt efter, hvilken erhvervsuddannelse man vælger. 
Man skal prøve at stå i det og se, hvordan det i virkeligheden er at være industritekniker, som jeg er i lære som. For det er slet ikke så kedeligt, som folk tror.Casper Riber

Randers: John Mikkelsen 60 år. Startede i lære i 1973 på Scandia. Dengang var der 54 lærlinge på fabrikken. I kantinen havde de deres eget lærlingebord, hvor der blev snakket om alt det, unge fyre nu en gang snakker om. Dengang sagde man, at der altid er brug for maskinarbejdere.

Casper Riber 19 år. Startede i lære i 2015 på Prodan. Han er den yngste af godt ti lærlinge på fabrikken. Fra hans klasse i folkeskolen har fem elever valgt at gå erhvervsvejen, mens gymnasiet er et væsentligt mere populært valg.

- Jeg har en fætter, der går meget op i, at han bare skal have en god uddannelse og så ud og tjene en masse penge. Derfor har han valgt at tage gymnasiet. Sådan tror jeg, der er en del unge, der har det, lyder det fra Casper Riber.

Det ræsonnement giver John Mikkelsen ikke meget for.

- Jeg tror, man skal passe på med at gå den vej, hvis målet er at tjene penge. En lang uddannelse giver jo også ofte en stor studiegæld, som kan være hård at betale tilbage. Som lærling tjener man hurtigt sine egne penge, lyder det fra den garvede maskinarbejder.

Folkeskoleelever støber betonmøbel på Confac

Den gode blanding

Egentlig ville Casper Riber også have gået en anden vej. I niende klasse var han meget i tvivl om, hvilken vej han skulle gå, og han tog derfor tiende for at blive klogere på fremtiden.

- 10. klasse blev desværre lidt noget lal, så jeg blev ikke rigtigt klogere på, hvad jeg skulle. Jeg havde en ide om at tage HF, da det virkede meget overskueligt, men jeg nåede ikke at søge ind, fortæller han og fortsætter:

- Jeg har så en kammerat, der havde været i brobygning som industritekniker, og det synes jeg lød spændende. Jeg hørte så, at EUX var en mulighed. Den hoppede jeg på, og det er jeg glad for idag.

Egentlig burde det ligge i generne, at Casper Riber skulle gå den tekniske vej, da både hans far og farfar har haft et malerfirma.

- Det gik hurtigt op for mig, at det slet ikke var noget for mig, slår han fast.

På EUX fandt Casper Riber noget af det fællesskab, han var bange for at miste som lærling i en produktionsvirksomhed.

- Jeg kan rigtig godt lide, at der er en veksling mellem skole og praktik. I skolen er der flere på min egen alder, som jeg kan snakke med. Herude kan der godt gå noget tid, hvor jeg slet ikke er i kontakt med unge på min egen alder, fordi vi er så få lærlinge, siger han.

Chokket på fabrikken

I lærlingetiden på Prodan er Casper Riber blevet klogere på, hvad det vil sige at arbejde i industrien. Han er blevet så glad for arbejdet, at han sagtens kan se en fremtid indenfor industrien.

Gennem grundforløbet på skolen var ilden på ingen måder blevet tændt.

- Der var da nogen opgaver, vi skulle løse, men der var aldrig nogen, der tjekkede, hvad vi havde lavet. Lærerne var faktisk i det hele taget ligeglade med, om vi var der eller ej, fortæller han.

Sådan var det ikke, dengang John Mikkelsen startede i faget. I hans øjne er det et problem, når der tales for meget om ansvar for egen læring.

- Det kræver altså, at den person, man har med at gøre, er en meget ansvarlig person. Da jeg startede, fik vi en opgave, som så blev evalueret. Underviserne gik meget op i, at tingene var gjort korrekt, husker han.

Casper Riber er ikke i tvivl om, hvor fejlen ligger i dag.

- Der er for få undervisere. Vi havde en lærer til 40 elever, så er det jo klart, han ikke kan nå hele vejen rundt. Når man havde et problem, kunne der gå en time, før læreren kom og hjalp, og det er bare ikke særlig motiverende, siger han.

Derfor var det også et stort kulturchok at starte på Prodan, hvor der blev stillet krav, og hvor man ikke bare kunne gå, når man havde lyst.

- Det er som at få en ekstra mor at komme herud. Her lærer man de strenge ting. Jeg tror, der er mange, der falder fra, fordi de bliver chokerede over overgangen til arbejdsmarkedet. På mig har det virket lige modsat. Jeg tænker nu, at hvis jeg kunne tage grunduddannelsen om, så ville jeg have taget mig mere sammen, lyder det fra den unge lærling.

På spørgsmålet om, hvordan man kan trække unge mennesker til industrien, bliver den ellers meget snakkesalige lærling tavs. Efter lidt tænketid kommer svaret.

- Man skal prøve at stå i det og se, hvordan det i virkeligheden er at være industritekniker, som jeg er i lære som. For det er slet ikke så kedeligt, som folk tror. De tror jo, at det er noget med at stå og trykke på en knap hele tiden, men det handler altså også om at finde de smarte løsninger. Man skal altså bruge hovedet ret meget for at kunne begå sig på en fabrik, siger han.

- Det handler også om, at man får nogle vejledere, som har en berøring med industrien. De fleste vejledere aner ikke en døjt om industrien, og de har måske samme billede af den, som Casper beskriver. De har selv kun gået i gymnasiet og så videre på en læreruddannelse, og det er jo klart, at de kender den vej bedst, supplerer John Mikkelsen.

Med lærlingetiden hos Prodan har Casper Riber fået blod på tanden.

- I starten havde jeg det sådan, at det nok var mega kedeligt. Nu vil jeg gerne blive i faget og videreuddanne mig til industriingeniør, siger han.