Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Peter døde under vandet. Nu driver han virksomhed med passion

Der findes ikke andet mellem himmel og jord end flyvemaskiner og fugle, lyder det fra Peter Pedersen. Privatfoto

Peter døde under vandet. Nu driver han virksomhed med passion

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peter Pedersen fra Randers har været vidt omkring. Nu udlejer han en italiensk bil og arbejder med meditation. Vigtigst for ham er, at ingen af delene bliver hverdag. Passionen skal drive virksomheden.

I 2003 tilbagelagde Peter Pedersen en distance på 200 meter under vandet i Kærsmindebadet. Det var på det tidspunkt verdensrekord for længdedykning.
På motorcykel gennem verden

Dengang fyldte dykningen stort set alt i randrusianerens liv. I dykningen blev han klogere på sindet. En viden, der i dag er blevet en del af hans levevej, da han i sin virksomhed Body n' mind / italian event car blandt andet underviser i meditation.

»Jeg tror ikke på, der findes andet mellem himmel og jord end flyvemaskiner og fugle. Jeg er ikke sådan en alternativ type, hvorfor min meditation også er meget strukturelt opbygget,« fortæller han og eksemplificerer sammenhængen mellem fridykningen og meditation.

»Når man ligger på 90 meter vand uden at kunne komme op, skal man have noget håndgribeligt at fæste sin lid til. Her hjælper det ikke noget at tro på et eller andet imaginært.«

I 2007 stoppede han dykkerkarrieren. I dag kører han sin virksomhed fra hjemmeadressen, ligesom han er pædagog indenfor socialpsykiatrien.

Fra døden til Lego

Han taler af erfaring. Peter Pedersen lå engang 90 meter under havets overflade velvidende, at han ikke kom op uden hjælp.

»Jeg måtte holde fokus, undgå at stresse, bruge alle mine ressourcer på at komme så tæt på overfladen som muligt.«

Han nåede op til cirka 20 meters dybde, hvorefter han mistede bevidstheden. Da han med hjælp nåede overfladen, var han død. Åndedrættet var stoppen. Pulsen var der ikke. Han blev genoplivet i havoverfladen.

»Den oplevelse gav mig mange af de værktøjer, jeg arbejder med i dag,« fortæller han.

Egentlig var Peter Pedersen startet med at meditere mange år tidligere. I 1990 startede han på karate og stiftede derigennem bekendtskab med det indre liv. Siden dengang har han udviklet sin egen meditation. Blandt andet gennem et klosterophold i Thailand, hvor han fik styr på de grundlæggende ideer i meditation og mindfulness.

»Jeg lærte, at via de rette strukturer var det lettere for mig at gå fra at være vågen og ind til at have en indre fokus,« siger han og forklarer forskellen.

»Normalt går vi rundt med en kraftig ydre opmærksomhed, som især styres af vore sanser. Jeg vil gerne bevæge mig over i en verden, hvor jeg har en indre opmærksomhed, hvor jeg er i bedre kontakt med mine følelser. Jeg har det bedst med at være funderet inde i mig selv.«

Det ene ben af Peter Pedersens virksomhed handler om at udbrede meditationen. Han underviser én til én, og han tager også ud og underviser virksomheder. Han har blandt andet haft events på Lego i Billund, hvor hans mål er at gøre medarbejderne interesserede i meditation og gøre dem til mere afbalancerede medarbejdere.

»Jeg skal ikke lære dem at lave Lego. Jeg skal lære dem at blive de bedste mennesker, de kan blive. Derfor laver jeg et event på en times tid, hvor jeg guider dem igennem en meditation og fortæller dem, hvorfor vi netop laver den øvelse. Det gælderom at trække det ned på et niveau, hvor alle kan være med,« fortæller han.

Peter Pedersen oplever, at der bliver større og større efterspørgsel efter meditation i virksomhederne. Specielt efter krisen.

»Det er som om erhvervslivet er begyndt at tænke på andet end at overleve. Nu er de begyndt at tænke på medarbejdernes velbefindende igen.«

Aldrig på fuld tid

Han ville ønske, han kunne undervise alle. Men på den anden side har han ingen intention om at skulle bruge hele sin tid på at meditere og vise andre vejen ind i meditationen.

»Jeg kunne godt have mere at lave, men det skal være mig, der sætter grænsen. Skulle jeg arbejde med meditation hele tiden, ville det miste magien for mig. Og så ville det bare blive et arbejde. Det ønsker jeg ikke,« indrømmer han.

Det er tydeligt, at han ikke er brændt ud. Øjnene lyser, og han taler næsten uden stop, når han forklarer om meditationen, han så gerne vil gøre let forståelig.

Når han skal forklare sin meditation, sammenligner han det med et hestevognshjul, hvor mennesket er inde centrum, hvorfra der går pinde ud til den yderste runde del af hjulet.

»Pindene er alle de ting, man har i sit liv, og det gælder ganske enkelt om at være afbalanceret i så mange af tingene som muligt. Alle mennesker er i balance med flere ting, men der er også ting, de ikke er i balance med,« fortæller han og afslører, hvad de fleste voksne mennesker mangler balance i.

»Voksne glemmer typisk at lege. Barnet i dem drukner ganske enkelt i hverdagens gøremål, og det er synd,« lyder det fra den tidligere fridykker, der selv går langt for at fastholde legen i livet.

I garagen holder en rød Ferrari 360 Modena med 400 Hk under motorhjelmen og brummer grådigt, når nøglen drejes. Denne bil er virksomhedens andet ben.

Hvordan passer en Ferrari ind i hele den her tanke om meditation og den indre opmærksomhed?

»Bilen bliver lejet ud til folk, der gerne vil have en fed oplevelse. For mig handler det om at give dem en dag, som de aldrig glemmer og det synes jeg passer fint sammen mine meditationstanker. Det er ikke så meget bilen, som det er oplevelsen,« forklarer han.

I meditation taler man om chakraer som vitale dele af tilværelsen. En af chakraerne har leg, glæde og spontanitet bundet til sig. Ikke overraskende er det Peter Pedersen yndlingschakra.

»Jeg havde en drøm om at prøve en tur i en Ferrari. Jeg undersøgte nettet, men kunne ikke finde noget, der passede til mine ønsker. Så faldt jeg over en brugt Ferrari på nettet. 10 dage senere havde jeg skrevet under på papirene på bilen,« fortæller han.

Selv om bilen har været en del af virksomheden i et par år, vender Peter Pedersen sig stadig om og kigger på den, når han går ud af garagen.

»Sådan skal det være. Det er en fed bil, og jeg elsker at kigge på den,« siger han.

Netop derfor har han heller ikke lyst til at leje bilen ud på fuld tid. Ligesom med meditationen skal det være noget specielt, hver gang han sætter sig ud i bilen og trykker let på speederen.

Den store dag

Selv om bilen dagligt tiltrækker sig Peter Pedersens forelskede blik, holder han fast i, at kundernes oplevelse er vigtigere end bilen i sig selv. Derfor - og fordi den kun kører cirka fem kilometer på literen - fristes han aldrig til at tage bilen ned til købmanden.

»Hver gang jeg sætter mig ind i bilen, ved jeg, at kunden får en oplevelse, som han eller hun vil huske resten af livet. Hvor mange af den slags oplevelser har man egentlig i løbet af et liv?« spørger han retorisk.

Den hyppigste type af kunder er brudepar. I stigende grad er virksomheder begyndt at tilbyde folk ture i Ferrari'en under arrangementer som for eksempel et åbent hus, og det er klogt, mener Peter Pedersen.

»I modsætning til det klassiske pølsebord og fadøl, bliver folk hængende lidt længere for at se bilen og måske stå i kø for at få en tur i den. Det giver chefen en mulighed for at tage en snak med dem,« siger han.

Men det er altså stadig brudeparrene, der udgør den største kundegruppe. I disse tilfælde, hvor bilen bliver kørt af lejeren selv, kører Peter Pedersen i en følgebil bagefter.

»Så er jeg med et par timer på brudeparrets store dag. Jeg følger dem fra kirken til fotografen og videre til, hvor festen skal holdes. Det er en fantastisk oplevelse at deltage i noget så stort,« siger han.

Han har tidligere kørt for en af de større virksomheder indenfor oplevelsesgaver, men det har han droslet ned på nu. Man kan stadig købe gavekort på virksomhedens hjemmeside, men det er Peter Pedersen, der styrer, hvor ofte han skal ud at køre.

»Jeg har tidligere kørt 50 mennesker per weekend, men så bliver det igen bare et arbejde. Det skal gøre mig glad at sætte mig i bilen, så er jeg også bedst overfor kunderne,« siger han og proklamerer, hvad der kunne være hele virksomhedens motto.

»Det skal være passionen, der driver det.«