Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sådan undgår du skader på skiferien

Er du en af de heldige, der skal på skiferie i år? Så bør du nok læse med her. Arkivfoto

Sådan undgår du skader på skiferien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er intet, der kan ødelægge en god skiferie, som brækkede knogler og forstrakte muskler.

Hvert år tager op mod 15 procent af danskerne på skiferie, og hvert år vender tusindvis hjem med brækkede knogler, ømme knæ eller forstrakte muskler. Heldigvis er der meget, du kan gøre for at mindske risikoen for, at du bliver en del af den statistik.

Først og fremmest kan du sørge for at træne dine »skimuskler« i god tid, inden du sætter kurs mod de snefulde højder. Optimalt bør du gå i gang med at lave øvelser som blandt andet squat, smidighedsøvelser og planken seks til otte uger inden, du skal ud på pisterne - men du kan også nå meget på bare to-tre uger.

I samarbejde med Falck Healthcares fysioterapeuter har Topdanmark lavet en film med en række øvelser. Du kan se den her.

Tjek dit udstyr og varm op

At du forbereder din krop hjemmefra er dog ikke helt nok. Ifølge fysioterapeuterne skal du også sørge for at varme op med udstrækningsøvelser, hoftebøjninger og knæbøjninger kort tid inden, du begiver dig ud på bakkerne, ligesom de opfordrer til, at du lader dagens første par ture være stille og rolige opvarmningsture.

Derudover er det vigtigt, at bindingerne mellem støvler og ski er indstillet korrekt. Hvis de er for løse, risikerer du nemlig, at skiene ryger af, mens du står på pisten, og hvis de er for stramme, risikerer du, at skiene ikke slipper ved styrt.