Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Unge fra Jennumparken lancerer tøjmærke

En flok på 13 drenge fra Jennumparken har skabt deres eget tøjmærke. Formålet er blandt andet at bekæmpe racisme. Foto: Annelene Petersen

Unge fra Jennumparken lancerer tøjmærke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En gruppe unge drenge fra Jennumparken er gået sammen om at lave et nyt tøjmærke ved navn The Next Panda. Gennem tøjmærket vil de blandt andet bekæmpe racisme.

Med hjælp fra frivillige har 13 drenge fra Jennumparken i alderen 14 til 17 år startet deres eget tøjfirma. Firmaet har fået navnet The Next Panda, og drengene fra det belastede boligområde har hjulpet hinanden med alt fra design, salg, marketing og produktion af tøjmærket.

Samtidig har de det sjovt med at drive deres virksomhed.

- Det er en glimrende mulighed for at lave noget i livet, og jeg har virkelig fået blod på tanden for projektet. Jeg vil faktiske sige, at min hverdag ville være trist og grå, hvis jeg ikke havde The Next Panda at gå op i, siger 17-årige Abdullahi Mohammed, der er en af The Next Panda-drengene.

Sammen med sin 16-årige ven Güven Genc er han lige nu i gang med at planlægge, hvordan det nye tøjmærke skal promoveres.

Prisvindende lærer: En fantastisk ære

Vil bekæmpe racisme

Alle 13 drenge - på nær en enkelt - er andengenerationsindvandrere og ifølge Abdullahi Mohammed og Güven Genc har alle i gruppen på et eller andet tidspunkt været udsat for racisme. Derfor spiller bekæmpelse af racisme en vigtig del af The Next Panda-projektet, og drengene har ambitioner om at donere en del af deres overskud til racismebekæmpende organisationer.

- Jeg har selv oplevet tilråb på grund af min hudfarve, og det bliver man mega ked af. Derfor vil vi gerne være med til at nedbryde fordomme og racisme med projektet, siger Abdullahi Mohammed.

Det er blandt andet derfor, drengene har valgt den sorte og hvide panda, som logo og navn til deres projekt.

- En panda er sort og hvid, og i det her projekt symboliserer det, at vi skal leve sammen som sorte og hvide mennesker i fred med hinanden, siger Güven Genc.

Helt konkret har drengene tænkt sig, at 10 procent af overskuddet fra salget af deres tøj skal gå til organisationer, der bekæmper racisme.

Støtte fra organisationer

Projektet er startet gennem Bysekretariatet i Randers og organisationen Mind Your Own Business og har til formål at lære de unge om iværksætteri og give dem erfaring med at have et arbejde.

- Mange af de unge kommer fra hjem, hvor enten mor eller far er udenfor arbejdsmarkedet. Derfor kan det måske være vanskeligere for dem at få deres egen arbejdsidentitet. Det er noget af det, vi hjælper dem med, siger boligsocialmedarbejder ved Bysekretariatet, Toke Lindstrøm.

Til projektet er der koblet flere frivillige - de såkaldte venturepiloter - der hjælper drengene med at opfylde deres mål. Blandt andre Christen Overgaard, der selv er iværksætter.

- Vi er koblet på projektet for at hjælpe drengene - men det er en vigtig pointe, at det er drengene selv, der står for projektet. Det er dem selv, der skal lave tingene og ikke venturepiloterne, siger Christen Overgaard og fortsætter:

- Formålet er, at drengene skal lave deres eget firma, der fungerer som en almindelige virksomhed. Men det vigtigste succeskriterie er stadig, at de får en god oplevelse med projektet.

Projektet får desuden støtte fra Vækstfonden.

Håndterer konflikter

I en flok på 13 drenge i alderen 14 til 17 år kan der hurtigt opstå konflikter. Derfor var hele The Next Panda-flokken til et kursus i samarbejde helt i starten af forløbet.

- Nogle sloges i starten og kunne ikke samarbejde. På kurset lærte vi at håndtere stress og konflikter, og nu er det blevet meget bedre, siger Güven Genc.

Efter kurset lavede drengene en personalepolitik for deres firma, hvilket også har hjulpet med at dæmpe gemytterne.

- Abu(Abdullahi Mohammed red.) og jeg var for eksempel uvenner i starten. Men vi er blevet bedre til at respektere hinanden efter personalepolitikken er kommet, så nu er vi blevet venner, siger Güven Genc.

Vil ikke gå i stå

Projektet slutter for de frivillige venturepiloter med udgangen af maj. Derefter skal drengene i et vist omfang klare sig helt selv. Men ifølge Abdullahi Mohammed og Güven Genc betyder det ikke, at projektet slutter for dem.

- Vi skal videre, og vi giver ikke bare op. Vi tror på det, siger Güven Genc og Abdullahi Mohammed supplerer:

- Mange tror ikke på os, men vi tror 100 procent på os selv. Vi kan ende med at blive lige så store som Hummel, hvis vi fortsætter.

1. maj skal drengene præsentere deres firma på en stor konference i København. Inden da håber de på at holde releasefest i Fritidshuset i Randers.

Indtil videre har de designet en T-shirt, men målet er, at både sko, trøjer og polo-shirts skal være en del af kollektionen hos The Next Panda.

Man kan se mere om drengenes nye tøjmærke via Facebook og Snapchat.