Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Vi vil faktisk gerne have en doggybag med hjem fra restauranten

Selina Juul, der er født og opvokset i Moskva, kom til Danmark som 13-årig. I 2008 grundlagde hun forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad, og siden har hun modtaget en række priser og udmærkelser - i år er Selina Juul blandt andet blevet hædret med Nordisk Råds Natur- og miljøpris. Arkivfoto: Scanpix
Foto: Bjarke Bo Olsen/Scanpix Denmark

Vi vil faktisk gerne have en doggybag med hjem fra restauranten

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I USA er det en selvfølge, at man kan få sine madrester på restauranten eller cafeteriet med hjem i en doggybag, men i Danmark kniber det med at få udbredt denne serviceydelse.

I USA er det en selvfølge, at man kan få sine madrester på restauranten eller cafeteriet med hjem i en doggybag, men i Danmark kniber det med at få udbredt denne serviceydelse.

Vi vil ellers gerne have en halv bøf eller de råstegte kartofler med hjem i køleskabet.

En undersøgelse udarbejdet af TNS Gallup for forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad viser således, at 55 procent af vi danskere gerne vil tage imod en foret papirspose eller en boks, hvis det foregår nemt og diskret:

»Det har længe været kendt, at danskerne opfatter doggybags som tabu. Men tallene viser, at flere vil være tilbøjelige til at bede om en doggybag, hvis restauranterne kunne håndtere sådanne på en mere diskret måde,« siger Selina Juul, stifter af Stop Spild af Mad.

12 procent af indbyggerne i Region Midtjylland har prøvet at bede om en doggybag på en restaurant eller en café i Danmark.

I håb om at begrænse madspildet har forbrugerbevægelsen indgået et samarbejde med Unilever Food Solutions, der tilbyder en pakke med 100 gratis doggybags til restauranter, caféer og storkøkkener.

»Mit gæt er, at der er sendt eller uddelt et sted mellem 100 og 150 pakker, men det er ikke noget, den almindelige dansker vil efterspørge fra dag til dag. Det er mere et langsigtet initiativ, for det er ikke en del af den danske kultur at bede om en doggybag - det er lidt pinligt,« siger marketingmanager hos Unilever Food Solutions, Stine Hansen, og tilføjer:

»Vi opfordrer restauranternes tjenere til at spørge gæsterne, om de gerne vil have madresterne med hjem, for så vil de fleste sige ja tak«.

Målet er helt klart at nedbryde tabuet om at tage rester med hjem fra en tur i byen - det skal og må ikke være flovt at komme ud fra en restaurant med en doggybag:

»Det skal tvært imod være noget, man som miljøbevidst dansker er lidt stolt over. Af samme årsag har vi omdøbt poserne fra doggybags til goodiebags, tilføjer Stine Hansen«.

Doggybag'en blev første gang taget i brug under Anden Verdenskrig på caféer i San Francisco, hvorfra tiltaget bredte sig til det øvrige USA - med det klare mål også at give Fido et godt måltid i en vanskelig tid.