Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


WWI skaber tryghed på nettet

Ifølge Allan Christensen starter det hele med at have glade medarbejdere, og det har han. Derfor er der også stor kontinuitet i medarbejderstaben. Foto: Annelene Petersen
Foto: Annelene Petersen

WWI skaber tryghed på nettet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Randers-firmaet leverer it-løsninger til virksomheder. Virksomheden slår sig især op på at give kunderne den nødvendige sikkerhed på nettet.

Inde midt i Hornbæk ligger et hvidt hus, som siden 1994 har huset en succesrig it-virksomhed. Der er bare ikke ret mange lokale, der ved, den eksisterer.
Hackerangreb i Randers

»Vi har været i gang i mange år, men det er sjældent, der er nogen, der kommer herud og banker på vores dør,« lyder det fra direktør Allan Christensen, som selv har startet firmaet.

Oprindeligt leverede WWI hjemmesider tilbage i midten af halvfemserne. Der blev også solgt internet fra den lille virksomhed, der til sidst fik et fast kredsløb ind i huset. Siden er det kun gået en vej.

»Vi er bare vokset siden dengang. Vi laver stadig hjemmesider med en partner, men det er mest hosting og outsourcing, vi gør i. Faktisk alt, hvad der hedder infrastruktur, har vi noget med at gøre,« fortæller Allan Christensen.

Sikkerheden og nettet

Efter at virksomheder er begyndt at være mere og mere onlinebaserede, er der blevet større krav til den sikkerhed, der tilbydes. Det er noget, Allan Christensen mærker.

»Før i tiden var det jo nok at tage en backup en gang i døgnet. Nu har vi systemer, der hele tiden står og tager backup af arbejdet,« siger han.

Det skyldes, at så meget foregår på compter i dag, og at man bliver presset langt tilbage, hvis man skal gå ind og bruge en backup, der måske er 12 timer gammel.

»Det er selvfølgelig forskelligt fra virksomhed til virksomhed, men hvis der sidder 30 og taster noget ind hele tiden, er det jo voldsomt mange timer, der går tabt, hvis man kun laver backup en gang om dagen,« fortæller han.

Derfor tilbyder WWI også en sikkerhedscanning af kundernes systemer, så de kan gå ind og se på, hvor deres systemer er sårbare. Derfra kan de sætte et sikkerhedssystem op, som hjælper på det niveau, der passer til den pågældende kunde.

For virkeligheden er, at de fleste virksomheder er langt bagud i forhold til internetforbryderne.

»I en sag for 14 dage siden, skulle vi scanne sikkerheden for et firma. Efter fire timer havde vi alle brugeroplysninger og koder fra hans system. Det er da skræmmende,« siger Allan Christensen, der ikke mener, det handler om, hvem der bliver ramt:

»Alle vil på et eller andet tidspunkt blive ramt, så det handler om at være forberedt og have redskaberne til at komme op at køre hurtigt igen, og det er skræmmende, hvor dårligt nogle firmaer er sikret. Det svarer lidt til at stille sig op på torvet i Aarhus og trække bukserne ned og skrive 'spark mig'. På et eller andet tidspunkt kommer der altså en og gør det,« advarer han.

En af de nyere former for angreb er det såkaldte ransomware, hvor systemet bliver angrebet og låst, hvorefter forbryderne kræver penge for at låse systemet op igen.

»Betaler man pengene er det kun i 40 procent af tilfældene, man faktisk får koden til at genåbne systemet,« siger Allan Christensen.

Hit med pengene

Det er ikke for sjov, den randrusianske it-mand advarer mod kriminaliteten på nettet. I hans øjne bliver den slet ikke taget alvorligt nok, og det kan overraske, når man kigger på nogle af de eksempler, Allan Christensen har fra den virkelige verden.

Det ene eksempel stammer fra WWI selv. Virksomheden overtager snart et andet firma i Odense, og det er der åbenbart nogen, der har læst om. De har så sendt en mail til WWI's bogholder. Mailen ser ud til at komme fra Allan Christensen, og trykker man 'svar', ser det også ud som om, svaret bliver sendt til ham.

I mailen blev der spurgt, om bogholderen havde styr på tingene omkring overtagelsen. Da bogholderen og Allan Christensen har tæt kontakt hver dag, vidste de, at mailen var falsk, men han bad bogholderen om at svare og se, hvad der skete.

Det endte med, at bogholderen skulle overføre 700.000 euro til en konto, hvilket hun selvfølgelig ikke gjorde.

180.000 kr. til svindlere

Det andet eksempel stammer fra en kunde, som handler meget med et firma i Pakistan. Kunden var på tur i Kina, og det havde hackerne opsnuset ved at følge med i en mailkorrespondence.

De pakistanske navne kan være ret svære at huske, da de er lidt indviklede. Derfor oprettede hackerne mailadresser, hvor de bare havde skiftet et enkelt bogstav ud i navnene, så det så ud som om, de kom fra det pakistanske firma.

De bad Allan Christensens kunde om at overføre 180.000 kroner i forbindelse med en aftale, de havde. Han faldt i fælden og overførte de 180.000 til it-kriminelle.

Men hvordan beskytter man sig mod den slags?

Allan Christensen er ikke i tvivl om, at den helt store faktor er hjernen og indstillingen. I it-verdenen snakker man omawarenesssom den heltafgørende faktor i, om man bliver snydt.

WWI leverer systemer, som er meget sikre, men husker man ikke at opdatere dem, eller er man uforsigtig, så kan selv det bedste system ikke forhindre et angreb.

Faglighed er Gud

Når man blandt andet går ind og leger sikkerhedsfolk i firmaers systemer, kræver det en vis tryghed fra kunde til WWI. Det er Allan Christensen meget bevidst om.

Derfår går WWI gerne de ekstra skridt for deres kunder, der er nødvendige.

»Man ser tit, at virksomheder som vores er meget interesserede i deres kunder, lige når de skal have et nyt system og så igen, når systemet skal fornyes nogle år senere. Hele perioden mellem de to tidspunkter er der ikke så mange, der har fokus på. Det har vi. Vi er tæt på vores kunder,« siger han.

Derfor har WWi også en support, hvor der er en ventetid på otte sekunder, og når røret bliver taget, er der en præsentation på to sekunder. Derefter får kunden fat på en supporter.

Kan supporten ikke løse problemet på et kvarter, går opgaven videre til et 'swatteam', der går i dybden med problemet.

Det er centralt for WWI's selvopfattelse, og det er også den måde, kunderne skal opleve dem på.

»Vi er ikke marketingsguruer med spidse albuer. Vi er dygtige fagfolk, og det vil vi også være kendt for,« siger Allan Christensen.

Det skrappeste mærke

Derfor er han også stolt af, at WWI sammen med et andet firma er det eneste i Danmark, der er certificeret med brancheforeningens skrappeste hostingmærke.

»Det betyder noget for mig, at kunderne ved, vi er her i morgen igen. Vi har et sundt og stabilt firma, som klarer sig rigtig flot på alle områder,« fortæller han.

På væggen på hans kontor hænger synlige beviser på hans udsagn. Her hænger diplomer på, at WWI har opnået triple A i kreditvurderingen i fem år i træk. Det er der kun 21 virksomheder i Danmark, der har opnået.

Flad struktur

Allan Christensen er ikke i tvivl om, hvorfor WWI har succes.

»Vi har jo været med fra starten og fulgt udviklingen i it og kriminaliteten. Vi har fulgt med kravene fra starten og har derfor en enorm viden på området.«

Men det handler også om medarbejderne. Uden dygtige medarbejdere var der ikke noget, der hed WWI.

»Vi kører med en flad struktur i firmaet, og vi gør kun ting, der er gode for vores medarbejdere og kunder,« siger han.

Medarbejderne bliver heller ikke vurderet så meget på deres eksamenspapirer som på deres personlighed.

»Det faglige skal vi nok lære dem, men det er noget sværere at flytte på personligheden. Vi er ærlige hele vejen igennem og går meget op i, at vi eksempelvis ikke fakturerer for mere end højst nødvendigt. Vores medarbejdere er til for at hjælpe kunderne, ikke for at trække en fed hyre ind i firmaet,« lyder det fra den randrusianske direktør.