Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Tæt på ny direktør: Sådan vil han løfte Randers HK

Per Rasmussen har sat sig i direktørstolen i Randers HK. Foto: Lars Rasborg

Tæt på ny direktør: Sådan vil han løfte Randers HK

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Randers HK-direktør Per Rasmussen holder sig ikke til 37 timers arbejdsuge, kører op mod 70.000 kilometer om året i jagten på sponsorkroner og har ingen problemer med, at arbejde og fritid flyder sammen. Hans næste projekt er at løfte omsætningen i Randers HK med to-tre millioner kroner, så klubben kan komme tilbage til toppen af dansk kvindehåndbold.

Randers: Han har kun siddet i jobbet som Randers HK-direktør i få dage, men i nyhedsrullen på klubbens Facebookside har man allerede kunnet se de første nye sponsoraftaler tikke ind.

Men Per Rasmussen har også travlt.

Han er manden, der skal sparke fornyet liv i forretningen Randers HK, som i lighed med de fleste etablerede håndboldklubber i Danmark har tabt omsætning de senere år på et presset sponsormarked.

Målet er, at Randers HK under Per Rasmussen skal løfte omsætningen med to-tre millioner kroner, så klubben igen kan spille med i toppen af kvindernes håndboldliga.

Til det formål er Per Rasmussen godt rustet. Han har igennem de seneste godt 11 år, først som øverste direktør og siden som kommerciel direktør, været med til at bygge BSV op til en storklub på herresiden og er kendt for hurtigt at slide biler op i jagten på nye sponsorer. 65.-70.000 kilometer på vejene anslår Per Rasmussen selv, at det bliver til i løbet af et år.

Det er en ikke arbejdsuge, der rimer på 37 timer, men i perioder nærmer sig det dobbelte.

- Men det er kun fedt. Jeg har forlængst gjort op med mig selv, at jeg er ligeglad med timerne. Jeg kan godt lide, at arbejde og fritid flyder sammen. For mig handler det om at have det sjovt og at kunne lykkes med det projekt, man er en del af. Men det skal så også siges, at det aldrig havde kunnet lade sig gøre at arbejde på den måde, hvis jeg ikke havde haft en kone og en datter, som er fleksible, følger med og bakker op, siger 55-årige Per Rasmussen, der er bosiddende med familien i Hadsten.

Randers Amtsavis møder ham denne mandag formiddag på Randers HK-kontoret i Sjællandsgade, hvor billedudsmykningen på væggene viser alt om en klub med en meriterende historik. Det er den historie, som Per Rasmussen og den nye cheftræner Niels Agesen skal forsøge at tilføje nye, gyldne kapitler til.

De store målsætninger er dog sænket for en stund. Bestyrelsen har meldt ud, at de i næste sæson er tilfreds med en placering blandt de otte hold, som kommer i slutspillet. Men på sigt er ambitionerne intakte.

Randers HK skal tilbage på toppen.

Randers HK skal være hele Danmarks håndboldhold

Skal i DM-slutspillet

Da det gik allerbedst på den økonomisk front, havde Randers HK en omsætning på knap 19 millioner kroner. Det var i sæsonen 2010/11. I seneste offentliggjorte regnskabsår viste omsætningen knap 12 millioner kroner og et i øvrigt for klubben ukarakterisk underskud på godt en million kroner.

Det skal Per Rasmussen lave om på.

- Hvis vi skal være med, hvor det er sjovt, skal vi løfte vores omsætning med to-tre millioner kroner. Det bliver hårdt arbejde, men det var det også i BSV, så det er jeg vant til, og jeg tror på, at vi kan lykkes med det. Når vi den målsætning, er det min vurdering, at vi har et budget, som er stort nok til at spille med om medaljerne, siger Per Rasmussen.

- Vi skal løfte vores omsætning og gøre den stabil, så vi kan ligge fast med i top 4. Om det så lige bliver guld, sølv eller bronze, kan svinge fra sæson til sæson, og det afhænger også af, at vi gør det godt i den sportslige del af Randers HK, men det har jeg en meget stor tro på, at vi kan gøre med Niels Agesen som træner, tilføjer Randers HK-direktøren.

Men vil du være tilfreds med, hvis I bliver nummer otte i næste sæson?

- Jeg vil ikke kunne leve med, at vi ikke kommer i slutspillet. Men jeg vil være tilfreds med, at vi kommer blandt de otte hold, som kvalificerer sig til slutspillet, og så skal vi selvfølgelig kæmpe alt, hvad vi kan, når vi først kommer dertil. Men som jeg lytter mig til, er det urealistisk at tale om medaljer med det hold, vi har i næste sæson. Og så synes jeg, at det er bedre, at vi fortæller den sande historie, som er, at i næste sæson skal vi først og fremmest sørge for at komme i slutspillet, og så skal vi derefter bygge på fra sæson til sæson. Det er ærlig snak.

Mål om flere tilskuere

Det er dog ikke den sportslige del af butikken, som Per Rasmussen har det største fokus på. Han regner selv med, at han kommer til at bruge 80 procent af sin tid på salgsarbejdet, og dertil kommer, at han også har ansvaret for den daglige ledelse af klubbens administration.

- Det sportslige ansvar ligger hos Niels Agesen. Han får et budget at arbejde med, som han selvfølgelig skal overholde, men jeg kommer ikke til at blande mig i, hvilke spillere vi henter, siger Per Rasmussen.

Men man har jo set mange eksempler på, at en direktør i en sportsklub finder ud af, at det er sjovere at købe spillere end at sælge sponsorater?

- Ja, for at være hudløs ærlig, er det netop dét, der går galt i mange klubber, at folk hellere vil være sports- end salgschefer. Men det kommer ikke til at ske med mig. Jeg har aldrig selv spillet håndbold, og for mig er det mere det med at skabe et økonomisk fundament og lykkes med et projekt, som driver værket, siger Per Rasmussen, som allerede har lagt en slagplan for, hvordan Randers HK skal løfte sig kommercielt.

- Vi har puttet det bedste fra BSV og det bedste fra Randers HK ned i gryden og lavet et nyt salgs-setup, hvor vi har nogle andre produkter i vores katalog. I mine øjne er det passé at tale om sponsorer. Vi skal være en samarbejdspartner, der kan åbne døre for virksomhederne og bringe dem tættere på hinanden. Selvfølgelig er der stadig nogle virksomheder, som gerne vil have et skilt, men for de fleste handler det om at møde nye folk og skabe netværk. Vi skal tættere på vores kunder, hvilket er dét, som vi lykkedes med i BSV, siger Per Rasmussen.

Randers HK lever som de øvrige håndboldklubber primært af sponsorindtægter, mens entréindtægter og tv-penge udgør en lille del af omsætningen. Sådan forventer Per Rasmusssen også, at det bliver fremadrettet.

- Hvis man kigger på tv-aftalen, så giver den efter min mening alt for lidt til klubberne. Men det er nemt for mig at sige, for jeg har ikke selv siddet med og forhandlet den og sagde nej, da jeg fik muligheden for at komme med i det udvalg. Men selv om tv-aftalen i sig selv giver for lidt, er det stadig vigtigt at få så mange af de kampe som muligt, fordi der også er noget salg at hente i forbindelse med at blive vist på tv.

Skal Randers HK være attraktiv for tv, kræver det ikke kun, at klubben skaber bedre resultater, men også, at der kommer flere folk i Arena Randers.

Også her er der nok at tage fat på. Engang havde Randers HK det næsthøjeste tilskuertal i ligaen, men det er raslet ned, så klubben i dag har det fjerdelaveste tilskuersnit blandt de tolv hold i dameligaen.

- Vi skal have flere tilskuere i Arena Randers. Det er der ingen tvivl om. Det handler blandt andet om, at vi skal give folk nogle andre oplevelser i forbindelse med kampene, som gør, at de ikke bare kommer fire minutter før kampstart. Jeg har ikke facitlisten, men vi har folk i klubben, som er uddannet og har arbejdet med eventdelen, og dem skal vi involvere. Jeg har allerede haft møde med dem og også med vores fans, som er en vigtig interessent. Det er et område, vi kommer til at skulle løfte sammen, og selv om der ikke er en stor pose penge til det, så kan man jo også lave aftaler med samarbejdspartnere omkring nye tiltag i forbindelse med kampene, siger Per Rasmussen.

- Jeg mener desuden, at vi skal ud at spille flere opvisningskampe og placere træninger i oplandet, så folk kan mærke, at vi også kommer ud til dem for på den måde at styrke interessen for Randers HK. Rent kommercielt ligger der noget potentiale uden for postnummer 8900. Eksempelvis er der ingen dameligaklubber nord for Randers, og Djursland er også et område, vi kan kigge endnu mere imod.

Ridser i bilen

Når Per Rasmussen ser et uudnyttet potentiale, hænger det også sammen med, at han oplever en større interesse for Randers HK, end han på forhånd havde regnet med, da han satte sig i direktørstolen.

- Jeg havde et billede af Randers HK, inden jeg startede, men det billede har vist sig at være forkert. Jeg troede ærlig talt ikke, at der var så stor interesse for klubben. Det er jeg blevet overrasket over. På den måde er jeg også fortrøstningsfuld, for da jeg begyndte i BSV, startede vi nærmest på bar bund. Her er der allerede et godt setup omkring administration, bestyrelse, talentafdeling og sponsornetværk. Så der er ikke så langt til målet, men ofte er det også det sidste stykke, som er det sværeste, så det kræver masser af hårdt arbejde, hvis vi skal nå vores ambitioner, siger Per Rasmussen.

Med den store interesse følger også et stort forventningspres fra sponsorer og presse, men det har Per Rasmussen det fint med.

- Nu har jeg jo prøve det før, fordi jeg også var øverste direktør i de første år i BSV. så det skræmmer mig ikke. Jeg har igennem min tid i BSV haft et par uheldige episoder, hvor jeg har fået min bil ridset, og fået trusler, som gjorde, at jeg var nødt til at få hemmeligt nummer. Sådan noget er træls.

- Men sober kritik har jeg ingen problemer med. Vi lever af, at folk betaler for at være en del af vores netværk, og derfor er det også helt fair, at de siger eller skriver deres mening. Vi udvikler os jo ikke af, at sponsorer og presse går og klapper os på ryggen, hvis vi gør det dårligt, siger den nye mand i direktørstolen i Randers HK.