Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Borgmestre på Djursland vil have ministerpres på DSB

Syddjurs og Norddjurs kommuner vil være klar med moderniserede togstationer ved letbanens planlagte åbning i oktober. Men det kommer til at knibe. Arkivfoto

Borgmestre på Djursland vil have ministerpres på DSB

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tirsdag mødtes Syd- og Norddjurs kommuner med letbaneledelsen for at endevende de manglende godkendelser til moderniseringer af togstationerne på Djursland. Nu inddrages trafikministeren.

Djursland: Syddjurs og Norddjurs kommuner vil have trafikministeren til at fyre op under DSB i bestræbelserne på at gøre en række togstationer klar til åbningen af letbanen.

De to Djursland-kommuner er klar til at lade håndværkerne gå i gang med moderniseringer for 20 millioner kroner. Men det kræver sikkerhedsgodkendelser, og dem er der ikke udsigt til at få i nærmeste fremtid.

- Det er en meget utilfredsstillende situation. Vi har i to omgange haft fornemmelsen af, at nu var de nødvendige godkendelser i hus. Men begge gange er DSB slået bak, og nu svares der slet ikke på vore henvendelser længere. Der er alt mulig grund til at inddrage trafikministeren, understreger borgmester Claus Wistoft (V), Syddjurs Kommune.

 

Letbanestation i Hessel

Mangler godkendelse

De seneste par år har politikerne i de to Djursland-kommuner arbejdet for at byde Aarhus Letbane velkommen med moderniserede og ombyggede stationsbygninger.

Der er planlagt investeringer i stationerne i Hornslet, Mørke, Thorsager, Ryomgård, Kolind, Trustrup og Grenaa. Målet er, at de opdaterede stationer står klar til Aarhus Letbanes åbning i oktober.

Projekterne kræver imidlertid sikkerhedsgodkendelser fra Aarhus Letbane og BaneDanmark. Dem kan kommunerne ikke få på grund af uafsluttede forhandlinger med DSB, og derfor var de to Djursland-borgmestre tirsdag eftermiddag til krisemøde med ledelsen af Aarhus Letbane.

På mødet konkluderede deltagerne, at de manglende sikkerhedsgodkendelser først og fremmest skyldes manglende sagsbehandling og respons fra DSB. Derfor lander sagen nu på trafikminister Ole Birk Olesens (LA) bord.

- Vanskelighederne med DSB omfatter også dele af letbaneanlægget i Aarhus. Derfor vil vi have Aarhus Kommune med i henvendelsen, oplyser Claus Wistoft.

Hvad er problemet?

DSB's andel i sagen handler om den videre drift af togstationerne.

For tre år siden indledte Midttrafik de første forhandlinger med DSB om stationerne. Senere overgik sagen til Aarhus Letbane, men på trods af det langvarige forløb er det ikke lykkedes at lande en aftale. Den er nødvendig for at udstede sikkerhedsgodkendelserne.

- Det er umuligt at blive klog på problemets substans. Men det virker som noget fnidder-fnadder, der skal løses i en fart, forklarer Claus Wistoft.

På grund af de manglende sikkerhedsgodkendelser er der aktuelt udsigt til. at moderniseringerne af togstationerne langs letbanen på Djursland først kan begynde om et år.

Ordfører i aktion

Trafikminister Ole Birk Olesen kan også se frem til at modtage en henvendelse om sagen fra transportordfører og folketingsmedlem Karsten Hønge fra SF.

Han besøgte mandag Djursland for at blive klogere på situationen.Letbanen får i alt 49 stationer. Grenaabanens og Odderbanens nuværende stationer bevares og hertil kommer 17 stationer på den nye strækning. Derudover er der planlagt nye standsningssteder i Thorsager og Hessel på Djursland.