Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


DSB kører omstridt sag om togstationer på forretningsmæssige vilkår

Underdirektør Jes Transbøl fra DSB Ejendomme understreger, at DSB skal handle på forretningsmæssige vilkår i forhandlingerne om fremtiden for DSB-arealerne på Djurslands togstationer. Foto: Klaus Holsting/DSB

DSB kører omstridt sag om togstationer på forretningsmæssige vilkår

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

DSB Ejendomme holder kortene tæt til kroppen på grund af verserende forhandlinger med Aarhus Letbane.

- Vi har en løbende dialog omkring afhændelsen af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. Det er en overdragelse, som DSB er forpligtiget til at lade ske på forretningsmæssige vilkår.
Jes Transbøl, DSB Ejendomme.

DJURSLAND: DSB skal agere på forretningsmæssige vilkår i forhandlingerne om fremtiden for DSB-arealerne ved de planlagte moderniseringer af togstationerne på Djursland.

Det meddeler DSB Ejendomme i en kort kommentar til den fastlåste situation omkring de to Djursland-kommuners moderniseringer af de lokale togstationer til letbanens åbning.

- Vi har en løbende dialog omkring afhændelsen af stationerne langs Grenaabanen til Aarhus Letbane. Det er en overdragelse, som DSB er forpligtiget til at lade ske på forretningsmæssige vilkår. Ud over det kan vi ikke kommentere yderligere i øjeblikket, da vi står midt i dialogen med Aarhus Letbane, siger underdirektør Jes Transbøl fra DSB Ejendomme.

 

Minister vil af med hårdknude om togstationer på Djursland

Syd- og Norddjurs kommuner har reserveret 20 millioner kroner til at trimme togstationerne til åbningen af den ny letbane. Håndværkerne er klar til at gå i gang, men det lader sig ikke gøre på grund af manglende sikkerhedsgodkendelser fra BaneDanmark og Aarhus Letbane.

De to instanser kan først give tilladelserne, når aftaler om drift og råderet over DSB-arealerne på stationerne er forhandlet på plads med DSB Ejendomme. Og det er en udfordring at lande sådan en aftale.

- Der er behov for en klar melding fra DSB. Men det er vigtigt at forstå, at forholdene omkring stationerne er meget komplicerede. Der er mange instanser ind over i form af letbane, kommuner, BaneDanmark, DSB og mange steder en privat ejer af stationsbygningerne. Det handler om at gå på line, understreger direktør Claus Rehfeld Moshøj fra Aarhus Letbane.