Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skinnecyklerne bliver på banen

Skinnecyklerne er reddet og indgår nu i et stort og spændende fremtidsrettet projekt.

Skinnecyklerne bliver på banen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Djursland for fuld Damp arbejder nu på et fremadrettet projekt, der også omfatter udbygning af bygningsmassen på stationen i Allingåbro.

ALLINGÅBRO: De vældigt populære skinnecykler, der i flere år har kørt på banestrækningen mellem Allingåbro og Randers er ikke længere en truet art, som de har været i et par år, hvor der var lagt op til at fjerne skinnerne og i stedet anlægge en almindelig cykelsti på strækningen.

Tidligere Rougsø-borgmester og medlem af kommunalbestyrelsen i Norddjurs, Torben Jensen, der er formand for Djursland for fuld Damp fortæller, at der nu arbejdes hen imod et nyt projekt, hvori undgår skinnecykler - 30 med base i Allingåbro og 30 med base i den modsatte ende i Randers.

Djursland for fuld Damp så dagens lys tilbage i 1992 med rutebilvognmand Erling Secher og Jakob Holm fra Vivild som initiativtagere til et privat initiativ med henblik på at skabe en selvejende institution for hele Djursland.

Dengang var det ønsket at projektet skulle strække sig over det meste af Djursland men af flere forskellige årsager lykkedes det ikke og i stedet blev det et rent Rougsø-projekt.

Kommunen købte hele banestrækningen fra Pindstrup til Randers og stationerne undervejs.

Hen over årene har "Dampen" haft udgangspunkt på stationen i Allingåbro men fik for nogle år siden lagt Stenvad Mosebrugscenter ind under den samme organisation.

Dog er det fortsat kommunen, der er ejer af bygningerne i Stenvad. Men driften er fælles under Djursland for fuld Damp.

På mange måder tegner fremtiden ganske lys for Djursland for fuld Damp, der med de nye planer har ganske mange bolde i luften.

På et bestyrelsesmøde forleden blev der givet signal til, at det er skinnecyklerne man satser på og cykelsti-alternativet skudt langt ud i horisonten.

I 2018 er det planen der skal være nye skinnecykler på Strømmen i Randers og på stationen i Allingåbro. Man afventer kun tilladelse fra Bane Danmark til at køre under vejen. Randers Produktionsskole indgår også i samarbejdet med henblik på at bygge nye cykler.

- Vi kører på med fuldt drøn, forklarer Torben Jensen.

På selve stationsområdet arbejdes der også med planer om at skabe bedre og større forhold for CAD Oldtimers, ligesom Allingåbro Borgerforening eventuelt vil kunne få råderet over en del af det baneterræn, der ligger længst nede mod det gamle slagteri og hvor skinneene skal fjernes.

Projekt Naturpark Randers Fjord indgår også en samarbejdspartner i de spændende udviklingsplaner for Djursland for fuld Damp, der sammen med Aktiv Allingåbro, HATS, Det Kreative Hus, AktivGruppe NorddjursVest, Ørsted Kro og Landsbyhallen Blåhvalen uddeler årets Græsrodspris ved Sommersang med Don Dario fredag 16. juni i Hevring.

Skinnecyklerne i Allingåbro overlever og får ny station i Randers