- Når vi bliver gamle, kan vi prale af, at vi nåede at opleve benzinmotoren

Tom Kristensen har i årenes løb fået en svaghed for klassiske biler. Foto: Claus Bech, Scanpix

- Når vi bliver gamle, kan vi prale af, at vi nåede at opleve benzinmotoren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danske Tom Kristensen har vundet Le Mans flere gange end nogen anden racerkører og er i de senere år blevet mere og mere begejstret for klassiske biler.

Interviewet starter dårligt. Vi mødes på Ascari Race Resort i Sydspanien, hvor vi tilfældigvis begge befinder os i forbindelse med lanceringen af den nye Audi R8 supersportsvogn. Tom Kristensen som Audi-ambassadør og jeg som bilanmelder.

Jeg spørger: Du har jo vundet Le Mans syv gange. Kan man så stadigvæk blive begejstret bag rattet på en gadebil på offentlig vej?

Han svarer: - Ja, jeg har vundet syv gange. Jeg har også vundet ni.

Så stikker han mig signatursmilet.

Perfekt. Jeg har interviewet ham flere gange, været på Le Mans og se ham vinde, og så kan jeg ikke huske antallet af sejre. Det svarer til at ønske Lukas Graham tillykke med sejren i det danske Melodi Grand Prix, når han vinder en Grammy.

Men Tom Kristensen smiler bare.

Til anden del af spørgsmålet svarer han:

- Ja, det kan jeg godt. Men udgangspunktet er helt anderledes, end når man kører på en racerbane. Jeg kan godt blive begejstret, men på offentlig vej handler det mere om at få en rolig rejse. Mine børn kan godt blive begejstrede for A1, men jeg lever mere bag rattet på en R8'er - som her på banen på Ascari, hvor jeg kørte hot laps (hurtige omgange, red.) efter mørkets frembrud forleden. Det er stadigvæk det, der tænder mig mest. Det er der ingen tvivl om.

Så svaret er tvedelt. Ja, han kan godt blive begejstret bag rattet på en gadebil, men han bliver først rigtig begejstret, når gadebilen har to sæder, centermotor og bliver sluppet løs på en racerbane.

Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein
Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein

Ny begejstring

Efter han stoppede karrieren som aktiv racerkører, er det især de klassiske biler, der har fremkaldt hans begejstring.

- Specielt på Goodwood (hvor der hvert år holdes en klassisk bilfestival med masser af motorløb, red.) har jeg kørt mange forskellige biler fra før, jeg blev født. Det gælder både Ford Galaxie, Jaguar E-Type, AC Cobra og Ferrarier. De er vanvittigt fascinerende. De er spændende. De er fra før, man begyndte at tænke i aerodynamik. Bilerne har ikke ret meget vejgreb fra den mekaniske del som hjulophæng og dæk. Hvor man i dag med en R8'er overvejer at give den et gear mere og fortsætte accelerationen, skal man i de biler til at tænke på at bremse. At mærke den historie og den udvikling, som bilindustrien har været igennem, det er jeg blevet mere opmærksom på og sætter pris på i dag.

Generelt har han dog noteret sig, at bilbegejstringen er under forvandling. Fra ydre design og hestekræfter til infotainment og connectivity.

- I dag kigger de unge mennesker jo ind i bilerne for at se, hvor store skærmene er. Men det har bare gjort bilbegejstring til en langt bredere ting end før. Man ser det også i min verden inden for motorsporten. I dag følger man ikke bare løbet på banen. Man har en app, hvor man for eksempel i Formel-e (Formel 1 for elektriske biler, red.) kan følge bilernes ladestand og boostniveau.

Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein
Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein

Begyndte i en grusgrav

Men hvornår begyndte den moderne bilbegejstring hos Tom Kristensen. Hvornår blev han første gang rigtigt begejstret i en bil?

- Det var med min far, når han var ude at lave shake down på en Ford Escort MK1, før de skulle af sted til motorløb (Tom Kristensens far drev en Shelltank, var mekaniker og byggede blandt andet racerbiler, red.). Så tog han dem med ud til min bedstefars grusgrav ude i Sønder Onsild, og så fik de ellers bare pedal. Der sad jeg på et lavt placeret ekstrasæde, hvor jeg kun kunne se toppen af sandbunkerne og grusbunkerne. Så kørte han så sidelæns, at fluerne kun ramte sideruderne, og jeg sad og fulgte med. Og lyden ...

Tom Kristensen gengiver begejstret lyden af en Escort MK1, der køres ud og op igennem gearene, så selv jeg bliver bragt med tilbage til grusgraven, inden han afslutter sætningen:

- ... det var nok der, jeg rigtigt blev begejstret for det.

Derfra ledte det til gokart i tidlig fødselsdagsgave i 1976 og så frem til fulde ni sejre i, hvad der bliver kaldt verdens hårdeste motorløb - 24-timers-løbet i Le Mans.

Med den historie kan man godt forstå, at det måske kan være en anelse udfordrende at finde stor begejstring i en helt almindelig gadebil, og Tom Kristensen indrømmer da også, at han har en tendens til altid at ende med gadebiler, der kun har to sæder.

- Det ender tit med, at familien bliver en lille smule skuffet og siger: "Jamen, vi kan jo ligesom ikke være der alle sammen!" Undtagen min søn, Oliver på 21 år, han er ved at forstå, hvad det drejer sig om. Men nu har vi fået en VW-bus fra 1967, og det er den første bil, hvor jeg har fået klapsalver fra hele familien.

Så på mange måder er Tom Kristensen synonym med den klassiske stereotype bilentusiast, der værdsætter fart, motorlyd og historie. Men samtidig er han med på, at tiderne ændrer sig, og det samme gør begejstringen. I fremtiden med elmotorer forsvinder den forskellighed, som de mange motortyper, vi har i dag, leverer. Lige fra små turbobenzinmotorer til store V10-sugemotorer som i den nye R8. De er forskellige både i forhold til lyd og i måden, de leverer kræfterne på.

- Fremtiden med elbiler er spændende. Det er anderledes og godt. Men jeg må også indrømme, at jeg er gammeldags. De vækker ikke rigtig mine følelser på samme måde. E'et står ikke for emotions, men for efficiency og electric. Det bliver noget helt andet. Men så kan vi prale af, at vi nåede at opleve benzinmotoren, når vi bliver gamle og sidder med læsebrillerne og cigaren, siger han.

Interviewet er slut. Vi overlevede den uperfekte start. Inden han snupper en shuttle til lufthavnen, kommer han dog lige forbi med et Tom K-klistermærke til min i forvejen klistermærkeudsmykkede bærbare computer.

- Tænkte lige, du skulle have det her, siger han igen med signatursmilet og fortsætter:

- Så du ikke glemmer antallet af sejre igen.

Touché. Glemmer det ikke igen, det lover jeg.

Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein
Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein
Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein
Som ambassadør for Audi kører Tom Kristensen stadig masser af kilometer på racerbane. Her på Ascari Race Resort, hvor han kørte journalister rundt i den potente racerbilsversion af Audi R8. Foto: Daniel Wollstein

- Når vi bliver gamle, kan vi prale af, at vi nåede at opleve benzinmotoren

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce