Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


A for avanceret topmodel

Static photo Colour: Volcano Red

A for avanceret topmodel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Præsentation. Skarpere linjer og højt avanceret udstyr i den nye A8, der viser Audis kommende designsprog, kan være delvist selvkørende og byder på vibrerende fladskærmskontakter.

Diskretion er ikke længere en æressag for den helt store Audi A8, der er fornyet fra inderst til yderst. Den nye A8'er markerer nemlig et designmæssigt stilskifte hos Audi og skal samtidig indvarsle en æra, hvor mærket vil i allerforreste front med nye teknologier inden for selvkørende biler, infotainment og eldrift. Det er noget, som skal give baghjul til Tesla og lægge afstand til dieselgate.

Det står klart ved den internationale præsentation af den nye topmodel i Barcelona, der er lagt an som et teknik-seminar, fordi Audis flagskib bugner af nye teknologier. Vi kommer dog først ud at køre i bilen senere.

Men der er også rigeligt at fortælle om den nye A8'er, som kan spækkes med et overflødighedshorn af ekstraudstyr, der endnu ikke er set før.

Det gælder bl.a. et nyt instrumentbord i superfladt glas nærmest helt uden klassiske kontakter, hvor såkaldte haptiske kontakter og knapper med lyd og vibrationer i fingrene føles som rigtige kontakter, selv om overfladen er af hårdt glas.

Audi A8
De mange udstyrs- og assistentsystemer, der enten er standard, eller som kan tilkøbes til Audi A8, har en række intelligente funktioner. Det gælder bl.a. navigationssystemet, der lærer af førerens vaner og kørselsmønster og ud fra disse foreslår mere relevante adresser, når destinationer skal vælges.

 A8'eren har mulighed for 41 førerassistentsystemer, hvilket er ny rekord i klassen.  De omfatter bl.a. vejkrydsassistent, som registrerer tværgående køretøjer med hjælp af radarer samt manøvreringsassistent og kantstensadvarsel.

Med den nye "Traffic Jam Pilot" registreres omgivelserne 360 grader med en kombination af sensorer, kameraer og laserscannere, der her anvendes for første gang i en bil.

"Traffic Jam Pilot" fungerer på motorvej og landevej med adskillelse mellem banerne og kan helt overlade styringen til bilen op til 60 km/t., så føreren f.eks. kan se film undervejs eller styre bilen i garage med sin telefon. Systemet gør bilen selvkørende på niveau 3.

Systemet er endnu ikke godkendt herhjemme, men der arbejdes med lovgivningen i en række lande.

Autonom kørsel

De selvkørende funktioner er mulige med den såkaldte "Traffic Jam Pilot", hvor føreren på motor- og landevej med adskillelse mellem banerne helt kan overlade styringen til bilen op til 60 km/t. og f.eks. se film undervejs.

Det vil også være muligt at styre bilen i garage med sin telefon med "Remote Garage Pilot". Systemet på vejen er på det såkaldte niveau 3 for selvkørende biler. Til sammenligning ligger Tesla S med sin "Autopilot" et sted mellem niveau 2 og 3, hvor føreren skal kunne overvåge og gribe ind hurtigere end i Audien. Her tillader Audi A8 helt fravær, indtil bilen reagerer og kræver, at føreren overtager rattet. "Traffic Jam Pilot" og "Remote Garage Pilot", der som de andre systemer er ekstraudstyr, er dog endnu ikke godkendt herhjemme.

A8'eren har også mulighed for præcise HDMatrix-LED-forlygter med laserlys samt et 48-volts system. Sidstnævnte skal med kraftige, forudseende elstøddæmpere i et "fuldaktivt affjedringssystem", som arbejder sammen med luftaffjedring, firehjulstræk og medstyrende baghjul, løfte overliggeren i klassen. 48-volts-systemet kan også hæve bilen otte cm ved kollision fra siden, hvis man rammes af en bil og kører over 25 km/t. Det er en funktion, som ifølge Audi beskytter de ombordværende bedre, fordi bunden udgør en mere kraftig kollisionszone.

På komfortsiden er det bl.a. muligt at bygge ud med fodmassage med varme til højre bagsædepassager, der også kan bruge en flad OLED-skærmstyring til betjening af sædereguleringen på bagsædet samt B&O-system med 3D-lyd. Den nye 5,17 meter lange topmodel, der er strakt yderligere 13 cm i versionen med lang akselafstand, er vokset en smule i forhold til forgængeren fra 2009. Indenbords er pladsen fortsat overdådig - især i den lange version - mens den i forvejen høje Audi-finish ifølge fabriksfolkene har fået et nøk yderligere opad i kabinen med nye varianter af børstet aluminium, pianolak og blødt læder.

Nyt formsprog

Designet på den nye A8'er indvarsler et nyt formsprog for mærket, der har fået kritik for, at modellerne har været for underspillede og ligner hinanden.

Manden, som skal give andre impulser til Audi, er den nye designboss, Marc Lichte, der tiltrådte for tre år siden. Den første rendyrkede model fra hans hånd er A8, som skiller sig ud fra de nuværende modeller.

Den har ikke alene fået en mere pågående front med smallere lygter og en større, mere lodret kølergrill. Det skarpe knæk i karrosseriets hoftelinje er også rykket længere ned. Det er noget, som ikke kun sænker tyngdepunktet, men også giver et mere muskuløst udseende og mulighed for de bredskuldrede bagskærme, der har en direkte reference til de oprindelige udgaver af Audi Quattro.

Umiddelbart virker A8 forynget og mere agil i forhold til forgængeren og hovedkonkurrenterne, som er BMW 7-serie og Mercedes S-klasse. Men det er stadig en stor skude, som holder på det konservative. Det er formentlig noget, som kræves i den klasse for ikke at skræmme ministre og statsledere væk. Vi håber, at de kommende mindre modeller, som får samme designsnit, bliver mere sprælske.

Audi A8 søsættes på det tyske hjemmemarked med to videreudviklede V6-turbomotorer og to ottecylindrede motorer. Det er en 3,0 TDI og en 3,0 TSI med henholdsvis 286 hk og 340 hk og en 4,0 TDi med 435 hk og en 4,0 TFSi med 460 hk. Topmodellen er en 6,0 liters W12 med 585 hk.

Senere følger en A8L e-tron Quattro. Den har en 3,0 TFSI-motor, der spiller sammen med en elmotor, og hvor den samlede systemydelse er 449 hk, mens momentet er 700 Nm. Litium-ion-batteriet her kan lagres til 50 km kørsel. Som ekstraudstyr kan den oplades med AudiWireless charging, som sker med en bundplade i garagen, der overfører strømmen med induktion og en effekt på 3,6 kW til en modtagerspole i bilen.

Audi A8 er sammen med BMW 7-serie velrepræsenteret blandt de danske ministerbiler. Det vides dog ikke, om den nye model også vil komme til at figurere i flåden. Den nye Audi A8 lander herhjemme til efteråret. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke, men den nuværende model starter fra godt 1,5 mio. kr.