Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bidt af elmotorer

Simpelt, men det virker. Kabinen opvarmes af dieselfyr.

Bidt af elmotorer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I Roskilde bor en mand, der er mere bidt af elmotorer end de fleste. Mød Klaus Nissen eller mere præcist: Motornissen.

Hvis du ser en trehjulet invalidescooter med 200 km/t., er det formentlig Motornissen, der er ved at sætte en ny verdensrekord. I 2012 kørte han 133 km/t., og rekorden er siden blevet slået, men den skal tilbage til Roskilde.

Motornissen hedder egentlig Klaus Nissen. Han er 39 år, og han elsker motorer - og i de senere år mest dem på el.

- Da jeg startede, betød det miljømæssige intet. Jeg valgte el, fordi det var nemt, sjovt og billigt i forhold til benzin. I dag er det anderledes. Der er ingen vej uden om el, siger Klaus Nissen, som har bygget elkøretøjer i snart syv år.

Det hele startede for alvor, da han byggede en gademotorcykel om til eldrift. En dag sagde Glenn Nielsen fra True Cousins - dem med verdens hurtigst accelererende elbil - til Klaus: - Ved du godt, at du kan sætte en verdensrekord på den der?

- Og det gjorde jeg, og så er det egentlig bare gået derudad siden med flere verdensrekorder, fortæller Klaus Nissen. 

Motornissen har haft sit værksted i 15 år, og han kan det meste selv. Han arbejder for tiden med at renovere el-bybusser, og i fritiden har han bygget alle mulige køretøjer, der kan køre stærkt. Han er maskintekniker og har arbejdet som automekaniker i mange år. Alt i alt en god base for en motornisse.

Klaus Nissen er en del af bilmiljøet. Han har deltaget på festivalen Danmarks Hurtigste Bil et utal af gange med ombyggede køretøjer. Hans hverdagsmotorcykel (den med dødningehovedet foran) skaber vild opmærksomhed på Roskilde Havn, når der er træf.

- Hvis jeg stiller motorcyklen og løber væk med det samme, får jeg måske set noget andet - ellers står jeg og taler om den hele aftenen. Interessen for den er enorm, fortæller Klaus Nissen, der byggede tre motorcykler om til el, inden reglerne for ombygninger blev lavet om.

I det hele taget er der bare en anden reaktion på eldrevne køretøjer:

- Hvis jeg kører lidt for hurtigt på et elektrisk køretøj, står naboerne bare og jubler. Hvis det sker på en almindelig motorcykel, er der nærmest trusler i luften. Det er ret fantastisk, hvad el kan, siger Klaus Nissen og fortsætter:

- Jeg har før haft Porscher, men der kan man mærke janteloven. Sådan er det ikke med elbilerne. Det er mere mig.

Du møder ofte Motornissen sammen med True Cousins, der p.t. har verdensrekorden på 201 m for elbiler med deres TC-X.

- El er langt billigere til race end benzin. Startomkostningerne er naturligvis større på grund af batterierne, men set over en toårig periode er det meget billigere. Og så tager man den bare ud af traileren, lader den op og kører, siger han.

Motornissens garage
Elektrisk invalideknallert (Topfart p.t. 133 km/t. Mål 200 km/t.)Elektrisk ATV

Elektrisk Trike

Elektrisk gokart

Honda CBR 600 ombygget til el (gademotorcykel)

Honda CBR 600 ombygget til el (drag-bike)

Harbilt 1977 elkassevogn.

Orden i kaos

Klaus Nissens værksted bliver nok aldrig ISO-certifceret. Der er tandhjul, motorophæng, svejseværk, batterier og så videre i én charmerende pærevælling.

- Der er skam system i det, siger Klaus Nissen og fortsætter:

- F.eks. står de fælge der på vej over til svejsebordet, fordi de skal laves om til en havepejs. Jeg har prøvet at rydde op, men det går ikke godt. Jeg leder stadig efter en strømforsyning efter en oprydning. Batterierne står midt på gulvet, så de kan brænde ud, hvis der skulle gå ild i dem - eller blive smidt hurtigt i værkstedsgraven.

Sådan er det, når man bygger med genbrugsbatterier, som er kasseret. Nogle af cellerne er gode - andre er mindre gode.

- Men de er kun farlige, når de er ladet op, fortæller Klaus Nissen, der - selvfølgelig - har fået batterier til at brænde ved at kortslutte dem ... med en hammer.

 

Samlingens perle

En dag var der en af Klaus Nissens venner, der ringede og fortalte, at han havde set en bil til Klaus. En Harbilt minikassevogn på el fra 1977, der var på auktion.

- Han havde ret, det var "min" bil. Man skulle give et bud i en lukket kuvert, og mit bud var faktisk alle de penge, jeg havde på det tidspunkt. Så jeg fik den, fortæller han.

Bilen kunne ikke køre, men det var ikke svært for Klaus at få den til at trille.

- Jeg pillede bremserne af - de var rustet sammen. Så satte jeg et batteri på og trillede den ind i værkstedet, siger han.

For Klaus var renoveringen ikke noget voldsomt projekt. Commutatoren i motoren blev drejet af, og nye ledninger blev trukket.

- Jeg har også opgraderet controlleren og skiftet batterierne, så den kan køre cirka 100 km/t. og har en fornuftig rækkevidde, siger elbileksperten.

Han har ikke selv prøvet bilen med de originale batterier.

- Men jeg talte med én, der har prøvet den, og han sagde, at en VeloSolex kunne køre fra den. Det kan den ikke længere, konstaterer Klaus Nissen tørt.

Næste projekt med Harbilten er at montere solpanel på taget, så den kan lade sig selv op. Motornissens drøm er at køre gennem Europa i bilen og have en elmotorcykel med i bagagerummet. Men først skal Harbilten lige opgraderes, så den kan lade og kommunikere med såkaldt CHAdeMO-lader, som også kendes fra Nissan Leaf. Det kræver bl.a. nogle bedre batterier på mindst 200 volt. Og så skal der måske en AC-motor i.

Og vi forstår, hvorfor Klaus bliver kaldt Motornissen! Han kan bare ikke stoppe igen.