Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Drøn på udsalg af mikrobiler før deadline

Toyota Aygo er en af de mikrobiler, som stiger kraftigt, og hvor der er drøn på hos forhandlerne. Foto: Toyota

Drøn på udsalg af mikrobiler før deadline

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kunder står i kø for at købe de mikrobilmodeller, der får en stor stigning som følge af de nye afgifter.

Udsigten til stigninger på 7.000-8.000 kr. for nye mikrobiler har for alvor fået danskerne til at valfarte til bilforhandlerne. Det er bl.a. modeller som Citroën C1, Fiat Panda, Peugeot 108, Toyota Aygo og Kia Picanto, der rammes af de nye afgifter, hvor biler, der har mindre end fem Euro NCAP-stjerner, straffes, fordi de ikke kan få et sikkerhedsfradrag på 8.000 kr., og beløb i den størrelsesorden vægter tungt i den mindste bilklasse.

- Der står Aygo over det hele. Der er virkelig run på. Man skal være hurtigt, hvis man vil sikre sig en bil, inden afgiften stiger 3. oktober, siger Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota,

Han kan af konkurrencemæssige hensyn ikke oplyse, hvor mange Aygo der er solgt, siden de nye afgifter blev meldt ud fredag 21. september.

En enslydende melding lyder fra Citroën:

- Interessen har været stor. Vi solgte 60 C1'ere bare den første dag, efter at de nye afgifter blev meldt ud, og vi har solgt rigtig mange i de efterfølgende dage, siger Trine Krastrup, som er pressechef hos Citroën.

Hos Kia er der også mange flere kunder til mikrobiler end normalt. Her bliver der normalt solgt 15-20 Picanto om dagen. Det tal faldt til cirka 10 biler om dagen, mens forhandlingerne om den nye aftale om bilafgifterne stod på, men har den sidste uges tid været oppe på 40 biler dagligt.

- Vi har ikke solgt ret mange biler de sidste par uger. Men nu kommer der en ketchup-effekt. Mange har været i kontakt med forhandlerne og i en søgeproces. Her, hvor det står klart, at Picanto vil stige, kan de se, at det er nu, der skal handles, siger Lene Mejdal Iversen, der er PR-koordinator hos Kia Import Danmark.

Hos Fiat Danmark har man bedt forhandlerne om at forsøge at få lagret af især Pandaer ryddet, inden priserne stiger.