Europæerne elsker kompakte suv'er

Volkswagen Tiguan er blevet så stor en succes i Europa, at den er ved at indhente den billigere Nissan Qashqai. Foto: Jonas Fotografi

Europæerne elsker kompakte suv'er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biler som Nissan Qashqai, Peugeot 3008 og VW Tiguan er så populære, at salget af de kompakte suv'er er steget 25 pct. på et år.

I 2007 lancerede Nissan Qashqai og definerede dermed en ny bilklasse, crossoveren: En højbenet stationcar, der ligner en firehjulstrækker, men som er til dagligt brug på gader og stræder.

Nu, 10 år efter, har de fleste konkurrenter også en kompakt suv i programmet, og salget har aldrig været højere. Forleden kom det frem, at Nissan Qashqai blev den mest solgte bil herhjemme i november, og nu er der kommet nye tal for Europa.

Her spiller Qashqai også en afgørende rolle, for den ligger øverst på salgslisten i klasse, men stærk efterspørgsel efter nye kompakte suv'er fra Volkswagen, Peugeot og Seat kombineret med et facelift af Ford Kuga har bidraget til at øge det europæiske salg i segmentet med mere end 25 pct. i årets første ni måneder.

Tempoet i væksten betyder, at segmentet vil nå en ny rekord på 1,8 mio. enheder ved årets udgang, og det er op fra 1,5 mio. sidste år, mener analytikerfirmaet LMC Automotive. Det svarer til, at bilklassen tegner sig for 10 pct. af det samlede salg af biler i Europa.

Nissan Qashqai fastholder som nævnt sin førerposition i segmentet, men den har stået over for sin hårdeste udfordring i år fra Volkswagen Tiguan, der med lancering af en ny generation har øget Tiguan-salget med 45 pct. i de første ni måneder, viser tal fra JATO Dynamics, der løbende overvåger bilsalget.

Europæiske salg af kompakte suv'er
1. Nissan Qashqai: 195.1882. VW Tiguan: 179.411

3. Peugeot 3008: 122.984

4. Hyundai Tucson: 115.776

5. Ford Kuga: 114.651

6. Kia Sportage: 102.989

7. Renault Kadjar: 84.230

8. Seat Ateca: 58.382

9. Nissan X-Trail: 57.503

10. Toyota rav4: 54.242

Kilde: Jato Dynamics

Peugeot 3008 tjener godt

Måske endnu mere imponerende er salgsfremgangen for den nye Peugeot 3008, der blev Årets Bil i Danmark sidste år. Peugeot siger, at 3008 har overgået fabrikkens mål ved at overstige 300.000 siden lanceringen i oktober sidste år. En af årsagerne til, at fabrikkerne lancerer så mange suv'er, er, at det er lettere at tjene penge i det segment.

Ford siger eksempelvis, at de har draget fordel af stærk efterspørgsel efter høje udstyrsversioner af sin Kuga, hvor salget er steget 20 pct. i de første ni måneder, hvilket hjalp bilen op som nr. 5 i det kompakte suv-segmentet.

- Kompakte suv'er forbliver den perfekte måde for almindelige bilproducenter at øge ikke kun salg, men også overskud, siger JATO-analytiker Felipe Munoz.

Generelt er forbrugerne mere interesserede i at bruge flere penge på en suv og måske krydre den med firehjulstræk.

Sen ankomst

I den kommende tid vil flere andre biler entrere segmentet. Faktisk er Opel Grandland X allerede på markedet, Skoda lancerer sin Karoq til januar, Jeep er på vej med en ny Kompas, mens Mitsubishi kommer med Eclipse Cross til april.

Det efterlader Fiat som den eneste store bilfabrik uden en model i et segment, der er blevet enormt vigtigt for bilproducenterne. Herhjemme er biltypen også i hastig fremmarch, og Nissan X-Trail, Honda CR-V og Renault Kadjar har alle pæne salgstal.

Europæerne elsker kompakte suv'er

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce