Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forelsket i fortiden: Fynbo samler på fede Fiat-biler

På rette spor: Lars Hindsgaul Madsen købte sin første Fiat 128 Coupé som 16-årig og gjorde den klar, til han fik kørekort to år senere. I dag ejer han seks af slagsen. Hans røde Fiat 128 Coupé 1300 SL er den flotteste og mest originale i samlingen. Foto: Peter Leth-Larsen

Forelsket i fortiden: Fynbo samler på fede Fiat-biler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hans første bil var en Fiat 128 Coupé. I dag ejer han seks af de sjældne sportscoupéer fra den italienske bilfabrik. Her kan du møde 55-årige Lars Hindsgaul Madsen fra Assens, som netop har brugt en af sine 128'ere til at deltage i det berømte

Lars Hindsgaul Madsen har været omgivet af biler det meste af sit liv. Som dreng voksede han op i en familie, hvor faren var bilsælger i Ejby, Bogense, Middelfart og Faaborg.

Allerede som 21-årig fulgte han i sin fars fodspor og købte i udkanten af Assens en lukket bilbutik, som blev lavet om til den forretning, han driver den dag i dag.

Selv om han har været sælger i over 30 år, har han også en samlergen, der gør, at der er biler, han bare ikke kan skille sig af med. Faktisk har han det med at købe en bil i ny og næ, som han på ingen måde kan forestille sig at komme af med igen.

Det står hurtigt klart, da den 55-årige fynbo inviterer indenfor i bilforretningen en onsdag formiddag. I garagen holder tre eksemplarer af den bil, Lars Hindsgaul Madsen brænder allermest for: Fiat 128 Coupé. Særligt hans to røde udgaver af den italienske vogn, som blev solgt i Danmark fra 1972 til 1975, springer i øjnene.

Den ene af Fiat'erne er en Ferrari-rød rallybil, som Lars Hindsgaul Madsen netop har kørt Rallye Monte Carlo Historique. Den anden en original rød Fiat 128, som der - i modsætning til rallyversionen - aldrig er blevet svejset i.

Hvordan opstod din interesse for lige netop den bil?- Min far var Fiat-forhandler fra 1960'erne til 1980'erne. Jeg voksede op blandt biler og blev smittet af interessen. Jeg kørte markræs og rodede med biler hele min barndom. Som 16-årig købte jeg min første Fiat 128 Coupé, som jeg brugte to år på at sætte i stand, så den stod klar til min 18 års fødselsdag. Jeg kørte i den i nogle år, inden jeg solgte den. Men i de efterfølgende år blev jeg ved med at vende tilbage til Fiat 128 Coupé.

Hvad var det, som gjorde det til en fed bil, dengang du var ung?- Designet. Jeg kunne godt lide bagenden, den lille bagklap og hoftesvajet på siden. Den havde - og har stadig - en facon, der tænder mig. Og så var det en bil, som havde en god motor tiden taget i betragtning. Den kom med 75 heste, 1300 kubik, dobbeltkaburator og overliggende knastaksel. Det var en moderne bil, som kunne følge med alle de andre. Jeg kunne lige så godt være faldet for en Opel Manta eller en Ford Capri, men nu blev det lige 128'eren, og den har sat sig i mit blod. Sådan er det bare. Jeg kender hver en skrue og kan skille den ad med lukkede øjne.

Hvor mange har du haft gennem tiden?Jeg er ikke sikker, men 15, tror jeg. Lige nu har jeg seks. Tre af dem kan køre, og jeg er mest glad for mine to Fiat 128 1300 SL'ere. Selv om de ligner hinanden, er de meget forskellige. Den ene har altid fået mange tæsk som rallybil, den anden står næsten som ny, og der har aldrig været svejset i den.

Hvordan fik du fat i den, der er så god som ny?- I 2010 faldt jeg over en lillebitte annonce i Veteranposten. Da jeg så billedet, tænkte jeg: "Det var satans. Det kan da ikke lade sig gøre at finde sådan en bil her i Danmark, som der aldrig har været svejset i."

- Jeg ringede til sælgeren og fik lov til at se bilen. Men inden jeg nåede så langt, blev jeg krydsforhørt hen over en rullepølsemad i hans køkken. Sælgeren ville vide, hvorfor jeg ville købe den, og om jeg havde forstand på lige netop den bil. Jeg forklarede, at jeg er udlært Fiat-mekaniker, selv har kørt i lige netop den model og har værktøjet til den. Først der fik jeg lov til at komme med i garagen og se den. Så stod jeg der og tænkte det samme: "Det kan ikke være rigtigt, at man kan være så heldig at finde sådan en bil."

- Sælgeren havde gemt alle informationer om bilen og noteret de mindste detaljer ned i alle de år, han havde den. Der er ikke en skrue, der ikke er original på den bil. Den er aldrig blevet malet om, der er aldrig blevet svejset i den, den har ingen buler. Kun et lille stenslag foran, men det er det. Jeg købte den med det samme, og det er den af mine biler, jeg er mest øm over.

Din rallybil er også noget særligt. Hvad er historien om den?- Jeg så en annonce på nettet, en dag hvor jeg bare sad og surfede lidt. Jeg havde i længere tid overvejet at købe en Fiat 600 til at køre lidt ræs på Jyllandsringen, men jeg fik aldrig gjort noget ved det. Så dukkede den her Fiat 128'er som rallybil op. Jeg tænkte: "Skal det være, så skal det være nu. Ellers bliver jeg for gammel".

- Jeg købte bilen af en mand i Horsens, der hedder Lars Bækkelund. Han havde deltaget i verdens største rallyløb for klassiske biler - Rallye Monte Carlo Historique - syv gange med lige netop den bil. Derfor vidste jeg også, at jeg trådte ind i en for mig helt ny verden.

- Da jeg købte bilen, havde Lars (Bækkelund, red.) kørt rally i den i mange år. Det er noget, der slider på en bil. Så jeg brugte over 200 timer på at svejse rust. Derudover gik mange weekender med at få den samlet - bare spørg min kone. Nu står den næsten flottere, end da den var ny.

Hvad er det mest særlige ved din rallybil?- Det er historien. Det er det, der tæller. Du kan sagtens bygge en rallybil, der ligner min. Det vigtige er historien. Sådan er det med alting. Det, der gør bilens historie endnu mere interessant, er, at dens første ejer var Poul H. Pedersen, som var Fiat-forhandler i Odense for mange år siden. Han købte bilen fra ny i 1972 og kørte rally i den frem til 1979.

- Dengang var Poul H. Pedersen og min far direkte konkurrenter, fordi min far også var Fiat-forhandler. Derfor kan jeg huske Poul H. Pedersen fra min barndom. Og nu er det så mig, der kører rundt i hans gamle rallybil.

Hvad betyder alle dine Fiat 128'ere for dig?- Jamen, det er ligesom med ens første kæreste. Det er noget, man altid husker. Ikke at man nødvendigvis går tilbage til hende. Sådan behøver det ikke at være. Men for mig har Fiat 128 Coupé fulgt mig, lige siden jeg fik den som min første bil som 18-årig. Og så betyder det også noget, at det efterhånden er blevet en sjælden bil, og at det er en bil, som jeg har arbejdet med som mekaniker. Jeg kender den, kan skille den ad, vedligeholde den. Jeg har opbygget en know how om lige præcis den bil, og det er sjovt at blive ved med at bruge den. Jeg ved ikke, om det med at samle på sådan nogle gamle biler er en måde at søge tilbage til sin ungdom... det er det nok på en eller anden måde.

Hvilken en er du mest glad for?- Det må være den røde, der aldrig er svejset i. Eller rallybilen. Den, jeg købte i 1986, er jeg også glad for... Jeg kan ikke sige, hvilken en jeg holder mest af. Jeg vil være ked af at sælge dem, men hvis jeg på et tidspunkt er nødt til at skille mig af med dem, vil jeg helst sælge dem som en pakke til en som mig selv. Hvis der altså findes sådan nogle tosser derude. Dengang jeg købte den røde og helt originale Fiat 128, tænkte jeg, at ham sælgeren var lidt skør. Men jeg vil nok have det på samme måde, hvis det var mig, der skulle af med bilen. Jeg skal i hvert fald være sikker på, at den næste ejer har forstand på lige netop den model og vil passe på den.

Hvad er drømmen for din samling lige nu?- Fiat 128 Coupé blev lavet i fire farver: Rød, gul, grøn og blå. Jeg har den røde og den gule. Jeg købte den grønne i 1986, men kom til at male den rød. Den skal bare males grøn igen, og så mangler jeg kun den blå i samlingen. Det lyder sikkert åndssvagt, men jeg vil gerne have en i hver farve, så jeg kan stille dem op på samme måde, som de stod i salgsbrochuren fra 1970'erne. Hvis jeg kan finde en blå Fiat 128 1100 L har jeg i hver farve, motorstørrelse og udstyrspakke. Det er drømmen lige nu.

Historien om rallybilen
Lars Hindsgaul Madsens rallybil - en Fiat 128 1300 SL - er på mange måder en historisk rallybil.Bilen har været brugt til rally, siden den rullede af samlebåndet i 1972. Dengang blev den købt af Poul H. Pedersen, som var bilforhandler i Odense - og en direkte konkurrent til Lars Hindsgaul Madsens far, som var bilforhandler i Assens, Middelfart, Faaborg og Ejby.

P.H. Pedersen brugte Fiat'en som rallybil frem til 1979, hvor den blev til bil nummer to hjemme hos familien. Inden da nåede han blandt andet at vinde DM i rally i 1975 og Rallye Monte Carlebo året efter.

I 1995 fandt horsensianeren Lars Bækkelund bilen i en garage, hvor den havde stået stille i flere år. Han satte den i stand, så den blev køreklar til Rallye Monte Carlo Historique i 2004. Han deltog i løbet med bilen syv gang, og den bedste placering fik den i 2010 med en sjetteplads.

I 2014 købte Lars Hindsgaul Madsen bilen af Lars Bækkelund, som ellers havde fået et tilbud fra Polen. Bilen kom, som Lars Hindsgaul Madsen formulerer det, heldigvis hjem til Fyn.

Sammen med co-driver Arne Pagh fra Strib deltog han i januar i år i sit første Rallye Monte Carlo Historique med den gamle Fiat 128. Makkerparret og bilen sluttede som nummer 91 ud af et felt på cirka 350 biler.

Du kan læse meget mere om bilen og Team Hindsgaul Classic på www.fiat128.dk eller ved at følge dem på facebooksiden "Fiat128coupe".

Sådan ser samlingen ud
Lars Hindsgaul Madsen har ejet 15 Fiat 128, siden han fik sin første som 16-årig. I dag ejer han seks af slagsen. Tre af dem kan køre. Listen ser således ud:Fiat 128 1100 SL, som han bruger til at køre rally. Den var oprindelig gul og havde 1100 kubik, men er i dag Ferrari-rød og har 1300 kubik.

Fiat 128 1300 SL, som var den dyreste model. Der er aldrig svejset i den, og han bruger den til små køreture.

Fiat 128 1100 SL, som han købte i Holland for tre år siden. Den har kun kørt 13.000 kilometer og haft en ejer før ham.

Fiat 128 1300 L, som p.t. ikke kan køre. Da han købte den i 1986, var den grøn, men senere malede han den rød - noget, han fortryder i dag.

Derudover har han to andre Fiat 128'ere. Den ene bruger han til reservedele, den anden er et karrosseri, som er klar til at blive bygget op til en ny.

Lars Hindsgaul Madsen
Født i Ejby og søn af E. Hindsgaul Madsen, der startede med at have et autoværksted i 1950'erne, som senere blev suppleret med bilsalg.Stod i lære hos sin far og blev som 19-årig uddannet som Fiat-mekaniker.

Begyndte selv som selvstændig bilforhandler i starten af 1980'erne og har gennem tiden bl.a. solgt Fiat, Toyota og Mitsubishi.

Er indehaver af Assens Bil Center og Hindsgaul Classic på Nørre Alle i Assens, hvor han i dag sælger brugte biler.

Bor i Assens med sin kone Lone og har to døtre, der begge er flyttet hjemmefra.

Kører til daglig i en rød Toyota Yaris Van fra 2004.