Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Heftigt japansk lyn

Den superlave Aspark Owl er endnu kun et koncept, og endnu en blandt mange hyper-elbiler. Men den giver et fingerpeg om de tanker der tænkes om de elektriske biler. Det er her, hvor drømmene skabes. Foto: Jens Overgaard

Heftigt japansk lyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aspark Owl sigter mod at blive verdens hurtigste elbil, som kan klare 0-100 km/t på 2,0 sekunder. Nu skal den bare lige i produktion.

Navnet "Owl", som på engelsk betyder ugle, passer måske ikke umiddelbart til en elektrisk hypersportsvogn. Men når man ved, at nattejagende rovfugl har evnen til at dreje sit hoved 270 grader rundt, giver det alligevel mening.

Det japanske Aspark Owl er nemlig det, man på engelsk kalder en "headturner", som den stod her lav, lækker og indbydende i et hjørne af den store Hal 8 på IAA-messen i Frankfurt, tæt på en række af de store etablerede mærker. Det er en nemlig en bil, som folkene bag sigter mod skal være verdens hurtigste elbil og klare disciplinen 0-100 km/t på hårrejsende hurtige 2,0 sekunder. Kræfterne hentes fra to elmotorer, som tilsammen angiveligt yder 1000 hk og giver raketacceleration i det 850 kg lette køretøj, som er bygget med karosseri i karbon.

Med en højde på bare 99 cm er den lavere en Lamborghini Aventador, hvilket sikrer et superlavt tyngdepunkt og dermed et vejgreb, der holder bilen på asfalten hele vejen op.

Der er dog et stykke vej til produktion for bilen, som det japanske firma, har skabt. Virksomheden, der det meste af tiden udvikler robotter til den medicinske industri, begyndte udviklingen af bilen i 2014, men håber at kunne træde ind i den automotive verden. Flere medier taler dog om en rækkevidde helt nede på 150 km, hvilket er langt under dagens standard. Således har Audi R8 e-tron kunnet fås med rækkevidder fra 215-450 km. Men en produktionsklar bil vil givetvis kunnet køre længere. Selv om Aspark Owl foreløbigt er et koncept, kører der ifølge udenlandsk motorpresse et eksemplar rundt i Japan.