Her er den nye Renault Clio

Mere attitude og en front, hvor de nye full LED-forlygter er standard, kendetegner den nye Renault Clio. Foto: Renault

Her er den nye Renault Clio

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den næste generation af miniklassebilen fra Renault får en stor opretstående berøringsskærm og full LED-forlygter som standard.

Meget sigende var billeder af det nye "Smart cockpit", inklusive en stor opretstående berøringsskærm på 9,3 tommer, noget af det første, som Renault slap ud op til den endelige afsløring.

Infotainmentdelen fylder nemlig stadig mere, og her slår det franske mærke på stortromme for mulighederne, der blandt andet omfatter og en fuld digital instrumentering med et 10-tommer TFT-display, som er standard, der spiller sammen med Renaults Easy Link-multimediesystem og Multisense, hvor bilens opsætning kan gøres personlig.

På de ydre linjer har Renaults miniklassebil fået mere karakter, og modellen ligner i større grad storebror Megane. Kendere vil dog også opdage klassiske Clios kendetegn som integrerede håndtag til bagdørene foran den brede C-stolpe.

Den seneste Clio bygger på koncernens nye CMF-B platform, som betyder, at modellen er en tand kortere, men også mere rummelig, lover Renault.

Clio er blevet en smule kortere, men pladsen indendørs er forbedret, lover Renault. Foto: Renault
Clio er blevet en smule kortere, men pladsen indendørs er forbedret, lover Renault. Foto: Renault

Ligger højt

Samtidig er der opgraderet på udstyrsfronten. Som noget helt nyt får alle modeller full LED-forlygter og elektronisk håndbremse, mens der senere bliver mulighed for delvist selvkørende funktioner, og Clio også kommer som plug-in-hybrid.

Renaults udviklere har også noget at leve op til i femte generation af modellen. Den sidste fra 2012 er Europas mest solgte i sin klasse, og herhjemme har Clio sammen med sin høje søstermodel, Captur, også ligget højt på listerne.

Inden døre kan man gå om bord i en bil med en kabine, som byder på bedre finish og sæder end forgængeren, mens bagagerummet nu kan klare pæne 391 liter.

Den nye og høje storskærm på 9,3 tommer sætter ny standard i miniklassen og er omdrejningspunktet i Clios nye kabine. Foto: Renault
Den nye og høje storskærm på 9,3 tommer sætter ny standard i miniklassen og er omdrejningspunktet i Clios nye kabine. Foto: Renault

Formel 1-trim

Motorprogrammet lyder foreløbig på den 1,3-benzinmotor med ydelser på 115 hk, 140 hk og 160 hk, mens der er uklart, om koncernens 1,5 dCi-dieselmotor lander i Clio'en.

De, der vil mere, kan opgradere til R.S. Line-udstyret, der er bestykket med trim fra Renaults Formel 1-team. Men mon ikke der også kommer en hurtig og rendyrket R.S.-model.

Den nye Clio kommer på markedet herhjemme til sensommeren. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Her er den nye Renault Clio

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce