I 1971 kunne Årets Bil køre på tre hjul

Citroën GS bød på moderne design og højteknologi - efter datidens standard - da den kom frem i 1970. Foto: Christian Schacht

I 1971 kunne Årets Bil køre på tre hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Årets Bil i Danmark 1971: Korpset af motorjournalister var mildest talt begejstret over Citroën GS, hvis komfort blev sammenlignet med luksusbiler.

Bilrevyen 1971 var ikke i tvivl: "Fra et teknisk synspunkt må Citroën GS-modellen rangere blandt årets mest interessante nyheder. Specielt er hjulophængning og affjedring helt i særklasse, og køreegenskaber og kørselskomfort fås ikke meget bedre - uanset prisklassen."

Citroën GS var bestemt heller ikke nogen ordinær bil, da den kom frem i 1970. Dengang var bilen med sin væskeaffjedring, skivebremser og futuristiske design en mindre revolution og en kærkommen nyhed, efter at der i slutningen af 1960'erne havde været en vis stagnation i den biltekniske udvikling.

Den franske mellemklassebil blev Årets Bil i Danmark i 1971, foran blandt andre Alfa Romeo Alfasud og Morris Marina.

Den nye Citroën var med firecylindret, luftkølet boksermotor, som i sig selv var en avanceret konstruktion. Særlig kraftig var den dog ikke: Selve motoren var kun på 1,015 liter, hvilket skyldtes den franske beskatning på biler, som var fastsat efter motorstørrelse, og ydelsen på 55 hk var heller ikke nok til nogen særlig hurtig acceleration.

Til gengæld var topfarten respektable 144 kilometer i timen, og det kunne ejeren især takke den fremragende aerodynamik for.

Allerede i 1972 kom der dog en kraftigere motorvariant på 1222 ccm og med 65 hk. Hermed var topfarten hele 157 kilometer i timen.

CITROËN GS
Femdørs med forhjulstræk.Motor: 1,0 boksermotor med 55 hk.

0-100 km/t.: cirka 20 sekunder.

Topfart: 144 km/t.

Cirkapris i 1971: 30.000 kroner.HistorienModellen, som var kreeret af Citroëns egen husdesigner, Rober Opron, blev som en firedørs hatchback med et meget regulært bagagerum - mens en stationcar, Break, og en tredørs van-version, Service, fulgte året efter. Citroën GS kom indledningsvis i to udstyrsvarianter: Confort og Super Confort.

"Super" betød stofindtræk i stedet for kunstlæder, elbagrude, ur og omdrejningstæller.

Citroën GS fik et lille facelift i 1976 og blev afløst i 1981 af GSA-modellen, der blev produceret frem til 1986, hvor BX'eren er blevet solgt sideløbende siden 1983.

På det tidspunkt er den oprindelige GS produceret i godt 1,9 millioner eksemplarer. Efterfølgeren, GSA, blev yderligere produceret i langt over en halv million eksemplarer.

Som et kuriosum blev 5500 specialimporteret til DDR som nogle af få vestlige biler, hvor regeringschef Erich Honecker havde et svagt punkt for modellen og den fremragende affjedring.
Den lette konstruktion og hydraulikken betyder, at GS-modellen kan køre på tre hjul. Foto: Christian Schacht
Den lette konstruktion og hydraulikken betyder, at GS-modellen kan køre på tre hjul. Foto: Christian Schacht

Inspiration fra berømt bil

Den særegne affjedring var inspireret af den legendariske DS, og ingeniørerne lånte hjulophængene med tværstillede arme til forhjulene og langsgående svingarme til baghjulene fra den store Citroën.

Citroën GS var ganske rummelig, og selv høje danskere kunne sidde godt både foran og agter. Vi har tidligere haft lejlighed til at prøve en GS, og affjedringen er lige så behagelig som et flyvende tæppe - komfortabel og dog fast - styretøjet er letgående og præcist i bevægelserne som et fransk militærorkester, mens bremserne bider sikkert.

Bag rattet skal man lige vænne sig til rattet med kun én eger og speedometret, der har en vandret skala og et vandrende forstørrelsesglas, der ligner noget fra en badevægt.

Citroën-specialiteten med højden, der kan reguleres med væsketryk med et lille håndtag alt efter vejens beskaffenhed, skal selvfølgelig også nævnes. En praktisk funktion, hvis der skal skiftes hjul. Bilen kan nemlig stå selv på de tre af slagsen. Og den kan faktisk også køre, selv om det ene baghjul er skruet af.

Alt var dog ikke idyl. GS var berygtet for at ruste som gamle olietønder. Det hændte, at forhandlerne måtte stå og pletmale helt nye biler ude i udstillingslokalerne. Og i værste fald kunne en spritny GS være rustet op efter tre år.

En læk på det avancerede hydrauliksystem krævede også et bøvlet arbejde med at opspore hullet, som måske endte med, at alle rørene skulle skiftes. Alligevel er en GS den dag i en imponerende konstruktion.

Rattet med en enkelt eger og badevægt-speedometer krævede tilvænning, men tingene virkede. Foto: Christian Schacht
Rattet med en enkelt eger og badevægt-speedometer krævede tilvænning, men tingene virkede. Foto: Christian Schacht

I 1971 kunne Årets Bil køre på tre hjul

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce