Klassisk tysk direktionsvogn spiler næseborene ud

Kølergrillen på den faceliftede BMW 7-serie er nærmest ekstrem. Men på forunderlig vis passer den meget godt til bilen. Foto: BMW

Klassisk tysk direktionsvogn spiler næseborene ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Faceliftet BMW 7-serie får til gården og gaden og byder på ny enorm kølergrill, en ny V8-motor og en plug-in-hybrid, der kører længere på ren el.

Et markant fjæs sælger. Det er filosofien hos BMW, som med et facelift af den store 7-serie udstyrer topmodellen med den enorme kølergrill, som også er introduceret med den høje X7, og som er 40 procent større end den gamle - plus et markant større BMW-logo på snuden. Sådan!

Det sker sideløbende med, at konkurrenterne hos Audi er på vej til at skalere ned for grill-faktoren. En forklaring er dog muligvis, at krom sælger på de store og væsentlige markeder i USA og Kina. Umiddelbart ser det dog også ud til, at designet kan bære det.

Bagenden har også fået en ordentlig overhaling, som gør bilen endnu mere elegant og moderne. De fremtrædende horisontale linjer gør bilen bred og kraftfuld og fuldendes af de tredimensionelle LED-baglygter.

Der er sket rigtig meget under metallet på modellen med rødder tilbage til 2015. På motorfronten byder 7'eren således på en nyudviklet V8'er i 750i xDrive, hvor den 4,4-liters motor nu yder 523 hk, hvilket er 80 hk mere end forgængeren. Ottetrins-automatgearkassen har også fået en opgradering, så den skifter mere blødt.

Bagenden på den store limousine er optimeret med nye tredimensionelle LED-lygter. Foto: BMW
Bagenden på den store limousine er optimeret med nye tredimensionelle LED-lygter. Foto: BMW

Længere på strøm

Plug-in-hybrid'en BMW 745e er vokset fra en firecylindret til en sekscylindret benzinmotor, der både har et lavere forbrug og en længere rækkevidde. Den har en samlet ydelse er på 394 hk og 600 Nm, mens rækkevidden på ren el er op til 58. Forbruget er 47,6 km/liter efter den specielle skala for plug-in-hybrider og målt efter den nye WLTP-norm.

BMW 745e fås både i den lange version og med BMW's intelligente firehjulstræk, xDrive.

Den mindste BMW 730d yder 265 hk, mens den kraftigste BMW M760Li xDrive klarer 580 hk.

Indendørs har kabinen har fået nyt design og er bestykket med det digitale BMW Live Cockpit Professional. De to digitale skærme på 12,3 og 10,25 tommer har nu flere informationer, mens akustik og lyddæmning er blevet en tand bedre.

7-serien har i en forvejen er række selvkørende funktioner. Og der kommer nu flere på paletten. Det gælder Reversing Assistant, som er en del af standardudstyret Parking Assistant. Den kan automatisk bakke bilen på steder, hvor pladsen er trang.

Kabinen har fået en overhaling, og de to storskærme kan nu levere flere informationer. Foto: BMW
Kabinen har fået en overhaling, og de to storskærme kan nu levere flere informationer. Foto: BMW

Personlig assistent

Den aktive fartpilot, som er en del af ekstraudstyret Park Assistant Professional-pakken, kan tilpasse hastigheden på den planlagte rute ved hjælp af data fra navigationen. Det er en funktion, som vinder indpas hos premium-mærkerne. Bilens hastighed tilpasses automatisk til kurver, kryds og rundkørsler.

Standard er BMW Intelligent Personal Assistant. Det er den nye personlige digital-assistent, som svarer på alle relevante spørgsmål - det kan for eksempel være om bilens brændstofniveau, nærmeste restaurant eller kunstmuseum. Hvis føreren er træt, skal ønskerne bare fremsiges, så sørger assistenten for oplivende musik, sænkning af varmen og opkvikkende lys i kabinen.

Det snedige er, at assistenten løbende lærer førerens vaner og rutiner. Den personlige assistent kan endda navngives helt efter eget valg og reagerer, når navnet siges.

Den nye 7-serie vises på det kommende motorshow i Genève til marts, og den er i Danmark måneden efter. Priserne kendes endnu ikke.

Klassisk tysk direktionsvogn spiler næseborene ud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce