Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Klumme: Bombastisk-smart venlighedskultur

Illustration: Gert Ejton

Klumme: Bombastisk-smart venlighedskultur

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Udtrykket "Hav en fortsat god dag" må for længst have fejret sølvbryllup. Ofte sagt af en ekspedient, der allerede har øjnene fæstnet på næste kunde, eller af en kassedame, der lægger lige så megen følelse i ordene som en robot. Det provokerende i at blive ønsket fortsat god dag af et menneske, der ikke aner, hvordan min dag har været indtil nu, er der skrevet læssevis af klummer om, så den vinkel lader jeg ligge.

Hilsenen er garanteret ikke opfundet af en kundevenlig ansat, men opstået som led i en ledelses-dikteret, offensiv niceness-kultur, der indgår i medarbejderstabens obligatoriske servicetræning.

I takt med, at vi flytter flere af vores indkøb over på internettet, har venlighedskulturen også vundet indpas i cyberspace. Med vekslende held.

Flere af de store kædeforretninger har sat venligheden i system i en grad, så den er ved at kamme over.

Min grænse blev overskredet, da jeg bestilte en computermus hos en af landets største spillere på elektronikmarkedet. Musen kostede 500 kr., men burde have kostet mindst det tidobbelte for at matche de overstrømmende mails, jeg fik fra firmaet.

Kvitteringen blev indledt sådan: "Wouw - tusind tak for din bestilling hos XYZ. Vi er superglade, fordi du valgte at handle lige netop hos os. Og vi lover, at du ikke vil fortryde det!" Mailen sluttede med ordene: "Hvis du har nogen som helst spørgsmål til din bestilling, må du endelig ikke tøve med at ringe til de flinke mennesker i vores kundeservice - de sidder der kun for din skyld."

Da pakken var afsendt, landede endnu en hilsen i min mailboks. Denne gang med en endnu mere personlig afslutning: "Hvis du har spørgsmål til din ordre, må du endelig kke tøve med at ringe til Martin, Peter, Hanne, Torben og alle de andre flinke mennesker i kundeservice.". Underskrevet med "De hjerteligste hilsner fra kundeservice."

Men der stoppede hjerteligheden ikke, for da jeg havde modtaget computermusen, fik jeg en opfølgende mail: "Hos XYZ er vi rigtig, rigtig glade for, at du har valgt at handle hos os, og jeg håber virkelig, at du er tilfreds med dit køb." Selv kundeservicehenvisningen havde fået en ekstra tand: "Har du nogen som helst spørgsmål til dit nye produkt, skal du endelig ikke tøve med at kontakte mine kolleger i vores kundeservice - de sidder der faktisk kun for at hjælpe lige netop dig."

Jeg kunne vælge at føle mig beæret over, at personalet er så næsegrus begejstret for at have mig som kunde, og at Martin og Hanne og alle deres kundeservicekolleger kun er til for min skyld. Men det er svært at tage den svada for pålydende, for selv om en eller anden har hygget sig med at opfinde de overvældende glædesudbrud, er de udtryk for popsmart kundepleje - som ligger på en gemmetast i fakturerings-computeren.

Så foretrækker jeg den nøgternhed, der ofte følger med indkøb i mindre netbutikker. Som når der med forsendelsen med filtede hjemmesko følger en helt kort tekst: "Tak fordi du har shoppet hos os."

Det er min erfaring, at jo mindre leverandøren er, jo mere personlig er den respons, man får.

I pakken med te fra min yndlingstehandler ligger der altid et farvestrålende bolsje pakket ind i cellofan. Da jeg efter 27 år skulle have nyt ur og fandt det helt rigtige hos en jysk urmager, blev det leveret sammen med et stykke chokolade og en håndskrevet hilsen fra butikkens yngstemand, der ønskede mig "held og lykke og mange gode timer med det nye ur."

Den hilsen, der til dato har gjort mig mest glad, fulgte med et par kageopsatser bestilt kort før jul. Sammen med opsatserne lå et stykke bølgepap med et tegnet tuschhjerte og ordene: "Til dig fra julemanden."

Hos mig når man længere med humor og underfundighed end med bombastisk-smart venlighedskultur.