Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kør videre på det punkterede dæk

De nye Driveguard-dæk kan ifølge Bridgestone køre en strækning på 80 km med 80 km/ t. Det er nok til at komme til en dækreparatør. Foto: Bridgestone

Kør videre på det punkterede dæk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bridgestone klar med det dæk, du kan køre hjem på efter en punktering.

Forestil dig et dæk, hvor du ikke skal bekymre dig om punkteringer og dermed at skulle bøvle med donkraft, lappekit eller vejhælp - og ikke mindst forsinkelser.

Det er filosofien bag det nye "Driveguard"-dæk, som Bridgestone, som den første dækproducent, nu lancerer til eftermontering. Her kan man efter en punktering fortsætte kørslen 80 km med op til 80 km/t., lover fabrikanten. Dette samtidig uden at det går ud over komfort eller sikkerheden, hvilket bl.a. vil sige vejgreb og styreegenskaber.

- Punkteringer kommer altid ubelejligt. Med de nye dæk giver vi en bevidstheden om, at man altid kan køre videre og f.eks. nå sit fly, sit møde eller hente børnene i daginstitutionen, uanset hvad der sker. Det giver en tryghed og ro, siger Jesper Sørensen, der er teknisk chef hos Bridgestone.

Han peger på, at dækket passer meget godt ind i tidens ånd, hvor vi forventer convenience i hverdagen, men hvor både firmaer og familieliv er sat sammen, så alting skal fungere så rationelt så muligt, og der ikke er indregnet megen spildtid i programmet.

- Når man kører hjemmefra, er der jo ikke mange, der indregner en ekstra halv time til, hvis bilen nu skulle punktere, konstaterer Jesper Sørensen.

Teknikken

Rent teknisk er dækket forstærket i siderne og bygget op med en særlig gummiblanding, der er både stærkere og mere modstandsdygtig over for varme end i et almindeligt dæk. Det har hårdere sider end et normalt dæk, mens det har større kølelameller, som hjælper yderligere med kølingen, så det heller ikke bliver for varmt ved kørsel uden luft.

Der har i flere år været helt punkterfri dæk på markedet. Men de har været forholdsvis tunge og har i mange tilfælde krævet en speciel undervogn på bilen, hvilket har været tilfældet hos BMW. De har heller ikke kunnet fås til eftermarkedet. Men det er altså tilfældet med Bridgestone, som er det første firma, der er klar her.

Dækkene har samme støjegenskaber og rullemodstand som et tilsvarende normalt premium-dæk, her med en såkaldt C-mærkning. Merprisen er omkring 10 pct., eller hvad der svarer til 50-75 kr. for et standarddæk.

Tal på europæisk plan viser ifølge Bridgestone, at 12 pct. af samtlige bilister hvert år oplever en punktering. Der findes ikke tilsvarende danske tal, men da vi har forholdsvis gode veje herhjemme, er det formentlig færre, der punkterer. Der er dog et potentiale i dækket, lyder det fra Yasser Abaiji, som er teknisk konsulent hos FDM og mener, at det er merprisen værd.

- Det vil være en god investering. Især hvis man vil undgå at risikere at stå og arbejde med et reservehjul eller lappegrej, der kan risikere at løbe ud på dato, er det klart noget, man bør overveje, siger Yasser Abaiji.