Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Måske skal din næste Golf være en Polo

Interiøret domineres af den standardmonterede otte tommer skærm med fuld glasfacade og mulighed for at vælge digital instrumentering.

Måske skal din næste Golf være en Polo

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye sjette generation af VW Polo opleves stort set som den større og dyrere Golf, når man sidder bag rattet. Bilen har det hele, inklusiv mulighed for 100 pct. digitalt display, der lige nu er mere moderne end i alle andre VW'ere

Vi kører mere og mere i kø, og når der skal parkeres, kæmper vi om hver eneste centimeter. Måske var det tid til at skifte ned i bilstørrelse. Det er den fornemmelse jeg sidder med, mens jeg langsomt meter for meter arbejder mig ud gennem Hamburgs morgentrafik. Jeg er kommet til at tage et forkert venstresving ved den internationale præsentation af sjette generation af VW Polo, og nu er trafikken gået helt i stå.

Det giver mulighed for at mærke bilen efter i alle detaljer, og konklusionen er, at bilen, jeg sidder i, føles mere som en VW Golf end som en Polo. Bilen lander i Danmark til november, og prisen på basismodellen med Trendline udstyr bliver 157.571 kr., og en veludstyret Comfortline med turbomotor og 95 hk er 184.995 kr.

Fakta
Blandt de mest spændende tekniske nyheder er VW's nye 1,5-liters benzinmotor. 1,5 TSI ACT-motoren med aktiv cylinderstyring er en videreudvikling af 1.4 TSI med ACT, som blev præsenteret for første gang i forgængeren. Den aktive cylinderstyring i 1,5 motoren frakobler to cylindre midlertidigt afhængigt af driftssituationen, hvorved forbruget reduceres.Motorer

VW Polo Benzin:

1.0, 65 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse

1.0, 75 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse

1.0, 95 hk, 3-cylindret, 5-trins gearkasse/7-trins DSG

1.0, 115 hk, 3-cylindret, 6-trins gearkasse/7-trins DSG

1.5 TSI, 150 hk, 4-cylindret, 6-trins gearkasse/7-trins DSG

2.0, 200 hk, 4-cylindret, 6-trins gearkasse/6-trins DSG Diesel

1.6, 80 hk, 4-cylindret, 5-trins gearkasse

1.6, 95 hk, 4-cylindret, 5-trins gearkasse/7-trins DSG

Forfinet udtryk

VW har gennem 40 år formået at skabe en bil, der rent objektivt hører til i klassen, hvor Renault Clio og en Opel Corsa hører hjemme, men VW har altid været gode til at løfte Polo over konkurrenterne takket være udstyr, et bredt udvalg af motorer og høj gensalgsværdi. Samtidig har VW været hamrende dygtig til forsigtigt at forfine bilens formsprog.

Kigger vi på de seneste par generationer, er det tydeligt, at den nye er i familie. Ja, mange vil mene, at den nye måske er for forsigtig i formen, men kunderne elsker det. Modsat en del af konkurrenterne, ikke mindst den nye Fiesta er Polo blevet lidt lavere og mere dynamisk i formsproget. Det gælder ikke mindst fronten, der er markant mere dominerende end tidligere, og set direkte fra siden har bilen form som en pil med en lav forende og noget højere bagtil.

Det tekniske fundament er helt nyt og bærer også den nye Seat Ibiza. Det vil sige, at Poloen er blevet længere, bredere, lavere og mere rummelig. På bagsædet mærkes det, at akselafstanden er vokset med 9,2 cm, og nu kan man sidde nogenlunde fornuftigt her, selv om bagsædeplads aldrig har været noget, som en Polo blev solgt på. Sådan er det stadig, men bagsædet er blevet en del mere brugbart. I bagagerummet er der også sket en udvikling, så nu er der hele 351 liter at gøre godt med.

 

Fuld udstyr

Jeg sidder fortrinligt i den nye Polo. Udsigten er fuldt digital, den oplevede kvalitet i materialerne er næsten som i en Golf, og mulighederne for udstyr er stort set som i de dyrere modeller. Adaptiv fartpilot, elektronisk dæmpning af undervognen og fuld LED er naturligvis en mulighed, og vælger man bilen med DSG-automatgear er det, at oplevelsen nærmer sig en Golf.

Med til at skabe den lækre oplevelse er et nyt digitalt display som Polo er første bil der får. Det er en videreudvikling af det, der fås til bl.a. Passat og Golf, og foruden grafiske ændringer er det blevet nemmere at skifte mellem visningerne, idet der er tilføjet en fysisk ''view''-knap, som skifter mellem de forskellige muligheder. Den digitale instrumentering koster 7.000 kr. ekstra, men hvis du vil have det fulde udbytte af den, kræver det navigation.

Selve instrumenteringen har VW valgt at dele op, så bilens klima fortsat styres via separate greb. Tak for det. Bilens centrale skærm er på otte tommer som standard på danske biler, og i det hele taget er niveauet i bilen højt fra billigste versioner. Overordnet er instrumenterne vinklet en anelse mod chaufføren, og det bidrager til en sportslig stemning.

På listen over muligt udstyr er også trådløs opladning af mobilen, hvor bilens udvendige antenne benyttes til at forstærke selve mobilsignalet.

Polo lanceres i de tre udstyrslinjer Trendline, Comfortline og Highline, samt diverse individualiserede features. Allerede basisversionen af Polo Trendline er veludstyret, men mangler aircondition, der findes i en såkaldt DK-pakke, som også indeholder sædevarme og læderrat.

Standardudstyr omfatter nu blandt andet LED-dagskørelys med coming home-funktion, en hastighedsbegrænser, multikollisions-bremse og områdeovervågningssystemet Front Assist med nødbremsefunktion op til 65 km/t. Vælger men flittigt fra udstyrslisterne, rammer en Polo nemt 230.000 kr., men så får man altså også en Polo, som i virkeligheden er mere som en Golf.