Ny Seat er måske klassens bedste bil

Seat Arona ligner en lillebror til Ateca, hvilket den jo også er. Selve designet indeholder derfor ikke de store overraskelser.

Ny Seat er måske klassens bedste bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Seat Arona er VW-koncernens første bud på en lille crossover-model. Den første test indikerer, at den har evnerne til at blive den bedste bil i klassen.

Hvorfor slæbe rundt på en masse tunge aksler, differentialer og ekstra tandhjul til firehjulstræk, hvis kunderne mest er interesseret i udseendet? Sådan tænker flere og flere bilfabrikker. Bølgen af nye høje crossover-modeller bruser derfor for alvor ind over Danmark, hvor Seat Arona, som lander hos forhandlerne til januar, er et af de nyeste skud på stammen og den første model af slagsen i miniklassen fra VW-koncernen.

En velfriseret cityjeep, der nok ikke har træk på alle fire, men som ser cool ud og alligevel er behagelig at køre i. Vi har testet modellen ved den indledende runde til Årets Bil på FDM Jyllandsringen. Bilen er med i det finalefelt, der består af seks biler ud af de i alt 30 nominerede deltagere i kåringen.

Efter den første test at dømme har Seat Arona potentialet til at blive Årets Bil i Danmark 2018, når vinderen skal findes 30. november. Bortset fra udseendet fører den sig nemlig frem som en velopdragen personbil. Den højbenede model giver samtidig de ombordværende et godt overblik i trafikken. Det er dog praktikaliteten, som det handler om i modellen, der bygger på Seat Ibiza og til næste år får en søstermodel i VW T-Cross, der bliver en slags Polo suv.

Fakta
Seat Arona bygger på Ibiza, men er 8 cm længere og 10 cm højere. Den får til næste år en søstermodel i form af VW TCross. Priser fra 169.900 kr. Lancering starter i november, men hele programmet er ikke i Danmark før til januar. Konkurrenterne hedder bl.a. Kia Stonic, Citroën C3 Aircross og Peugeot 2008.
Seat Arona er praktisk, kører godt og byder på mange muligheder for udstyr. Bilen er en af finalisterne til Årets Bil i Danmark 2018.
Seat Arona er praktisk, kører godt og byder på mange muligheder for udstyr. Bilen er en af finalisterne til Årets Bil i Danmark 2018.

Fornuftig basispris

Seat spiller ud med en skarp pris på 169.900 kr. for den mindste 1,0 TSI 95 hk Reference med bl.a. aircondition, multifunktionsrat, nødbremse og fem tommers berøringsskærm som standardudstyr. En joker er dog, hvor stort springet er fra basismodellen til mellemudstyret, Style. Vi gætter på, at springet op til en Style bliver 14.000 kr., som det er tilfældet med Ibiza. Her får man så 16 tommer alufælge, læderrat, varme i forsæderne, fartpilot og tågelygter og vil være kørende for omkring 185.000 kr. plus metallak og levering. Til sammenligning koster en Ibiza Style med samme motor 157.000 kr.

Hvis du yderligere skal have en storskærm på otte tommer, koster det ekstra. Ud over de to nævnte udstyrsversioner er der i klassisk Seat-stil også den sportslige FR-model og den mere komfortorienterede Xcellence, begge bliver normalt markedsført i forbindelse med de største motorvarianter. Priserne er omtrent på niveau med rækken af konkurrenter, der tæller de kendte Peugeot 2008 og Renault Captur, men også de nye Citroën C3 Aircross, Kia Stonic, Hyundai Kona og Opel Crossland-X.

Men lad os gå ombord i Arona, der byder på en mere regulær indstigning og pladsudnyttelse end Ibiza, som får den til at virke en halv klasse større. Den er med sine 4,14 m otte cm længere end Ibiza. Den store forskel ligger dog i en mere lodret forrude og højden, hvor den nye crossover er hævet godt 10 cm, mens sædehynden er fem cm højere. De manøvrer giver mere hovedhøjde for og bag samt bedre indstigning og overblik og et større bagagerum, der er på 400 liter.

Her er rigtig god hovedhøjde både for og agter uden dog at være klasseledende på det punkt, hvor flere af konkurrenterne har mere plads i højden, mens bagagerummet er godkendt. Bag rattet har du udsigt til en instrumentering, der helt i samme ånd som i Ibiza er funktionel og gedigen, men ikke ligefrem lækker.

God køreoplevelse

På vejen oplever vi en bil, der nærmer sig den letkørte og sikre ibiza, som har et frisk antrit og klart er den høje bil i klassen med de mest personvognsagtige køreegenskaber. Her anes det højere tyngdepunkt kun marginalt, og vi har langt mere vejkontakt end i konkurrenterne. Seat stiller op med en version, der har 1,0 turbomotor med tre cylindre og turbo, ydelse: 115 hk. Her savner vi bestemt ikke kræfter, men vi føler os overbeviste om, at samme version med 95 hk vil gøre det helt fint i den nye Arona. Fordelen ved den store version er dog, at den altid har seks manuelle gear, mens den mindre udgave må nøjes med fem gear.

Der kommer endvidere en dieselmotor med 115 hk, og den har femtrins manuelt gear. Konklusionen er klar: Seat Arona er en forbløffende velkonstrueret crossover, der umiddelbart vurderet må være en af favoritterne til at blive Årets Bil i Danmark 2018.

Modellen er 10 cm højere end Ibiza og har et større bagagerum, der er på 400 liter, hvilket er absolut godkendt.
Modellen er 10 cm højere end Ibiza og har et større bagagerum, der er på 400 liter, hvilket er absolut godkendt.
Instrumenteringen er med en beskeden fem tommer skærm som standard, mens otte tommer som her kan tilkøbes.
Instrumenteringen er med en beskeden fem tommer skærm som standard, mens otte tommer som her kan tilkøbes.

Ny Seat er måske klassens bedste bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce