Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sexet Borgward-debut fra dansk bildesigner

De brede døre skyder til side som i et metrotog og giver adgang til en kabine med individuelle sæder og enkel indretning. De vil dog nok ikke være i en evt. færdig version. Fotos: Jens Overgaard

Sexet Borgward-debut fra dansk bildesigner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den danske bildesigner Anders Warming, der har stået i spidsen for Mini, viser koncept for det genfødte Borgward, som skal tegne mærkets fremtidige designlinje.

Masser af kurver og linjer, der peger fremad, men også klare tråde til den originale Borgward Isabella sedan fra 1950'erne. Det er nøgleordene for Borgward Isabella Concept, som skal vise den fremtidige designlinje for det genfødte ikoniske tyske mærke, der har kinesiske ejere, men er drevet af erfarne kræfter fra den tyske bilindustri. En af dem er danske Anders Warming, der som designchef hos Borgward er manden bag konceptbilen.

Det er en elbil, der skal bringe Borgward ind i den samme nye æra som de store tyske bilproducenter, der alle viste futuristiske el-konceptbiler på den store IAA messe i Frankfurt, hvor Borgward også var med. Derudover skal den nye Borgward altså også vise vejen for et unikt designsprog, der binder fremtiden sammen med de historiske aner.

- Elbilerne giver nye muligheder for design, lyder det fra Anders Warning, der beskriver sin bil som sportslig og elegant som en coupé og designet som "smukt". Han uddyber hvorfor:

- Når man kører elbil, udviser man pionerånd, derfor skal designet også være et statement, siger Anders Warming.

- En smuk bil er noget du begærer, er villig til at betale for og vil elske at vaske i indkørslen en søndag formiddag, forklarer han.

Designeren peger på elementer fra den oprindelige Borgward Isabella som bl.a. en markeret linje på karrosserisiden og tofarvet lakering, som han har arbejdet videre med og udvidet med andre elementer på modellen, der naturligvis bærer Borgwards diamantformede logo i front. Warming kan især lide de brede bagskærme.

- Det ligner en bred hofte. Det er sexet at se på, konstaterer Anders Warming, der også peger på de buede og harmoniske linjer omkring forskærme og motorhjelm, som designeren har arbejdet længe på at perfektionere.

 

Fakta
Anders Warming 44 år, opvokset i Lyngby og Struer. Eksamen fra Art Center College of Design i Schweiz og Californien. Har været ansat i designafdelingerne hos VW og BMW. Designede den ikoniske BMW Z4.Var fra 2007 til 2011: Chef for udvendigt design hos BMW - havde ansvaret for 1-, 3-og 5-serierne.

Fra 2011: Designchef for Mini.

Fra 2017: Øverste designansvarlige hos Borgward.

 

 

Ombejlet premiere

Borgward Isabella Concept er med sine dramatiske linjer og døre, der skyder til side som i et metrotog, helt anderledes, og det er den første Borgward-bil fra Anders Warming, der startede hos bilproducenten tidligere i år.

Interessen var da også massiv, da Borgward holdt pressemøde på messens første mediedag, og hvor der lykkedes at få et interview med Anders Warming, som havde travlt med at vise det nye barn til designer-kolleger som den tidligere BMW-designchef Chris Bangle, Audis designchef Marc Lichte og Peter Schreyer, der er designchef for Kia-Hyundai.

Det nye koncept skal lægge klar afstand til de foreløbige modeller, som er de mere traditionelle crossovere som BX5, BX6 og BX7, hvor den sidste lanceres i Tyskland senere på året. De er alle bygget i Kina. Det indtryk, vi fik af bilerne på udstillingen, var dog en finish og kvalitetsoplevelse, der ligger under de europæiske premiummærker. 

Planerne for det danske marked er ukendte. Warmings erfaring fra et premium-mærke som BMW skal her omsættes til designsignaler, der skal udstråle eksklusivitet hos mærket, der tidligere havde tyske Roland Sternmann, som var tidligere VW-designer, i spidsen, men har fået prygl i tysk presse for at være for anonymt. De andre modeller introduceres også i Europa, de skal bl.a. sælges sammen med biludlejningsfirmaet Sixt. De har alle benzinmotor. Elbilkonceptet yder 300 hk, klarer 0-100 km/t. på 4,5 sekunder. og har en rækkevidde på 500 km.

Det primære mål er at sælge elbiler produceret på den nye bilfabrik, som Borgward begynder produktionen på i 2019 i tyske Bremen, lyder meldingen fra Borgward-direktør Ulrich Walker, der er tidligere chef for Mercedes i Kina.

Borgward lancerer også en BX 6 Sportscoupé, og har foreløbig sammenlagt modtaget 70.000 ordrer i Kina.

 

Borgward
Tysk luksusmærke, der eksisterede fra 1919-1961. Genopstod i 2015, efter den kinesiske bilkoncern Beigi Foton havde købt rettighederne til navnet.Borgward var Tysklands tredjestørste bilproducent frem til lukningen i 1961 og var et absolut luksusmærke med avanceret teknologi som automatgear og luftaffjedring og modeller som bl.a. sedanen Isabella på programmet.

Mærket har foreløbig vist de tre crossover-modeller BX5, BX6 og BX7. De produceres i Kina, mens en fabrik for Borgwards elbiler er på vej i tyske Bremen. BX7, der også kommer i en elektrisk version, introduceres i Tyskland senere på året. Målet er en årlig produktion på 500.000 biler.

Med ansættelsen af Anders Warming vil Borgward gøre mærker som kinesiske Qoros og koreanske Kia/Hyundai kunststykket efter. De har med ansættelsen af designchefer som Gert Hildebrandt, der stod i spidsen for Mini før Warming, og Peter Schreyer fra VW fået skabt europæiske designsnit.

Hædret bildesigner

44-årige Anders Warming, der i en årrække hos BMW Group har stået i spidsen for designet af Mini, har en vis ekspertise i at arbejde med detaljer. Her fornyede han nemlig med succes det historiske Mini designikon, der har skullet genopfinde sig selv flere gange siden relanceringen i 2001, og han var manden bag den navnkundige BMW Z4 med flammeagtige overflader, der stadig oser af sex og elegance. Ud over Henrik Fisker er Anders Warming en af de mest succesfulde danske bildesignere, og han blev hædret med Dansk Designråds Pris 2015 for sit foreløbige livsværk, der omfatter en stribe bilmodeller, hvor en lang række er skabt i BMW-gruppen.

Vi har ved flere lejligheder talt med Anders Warming. Det står hver gang klart, at den tidligere Struerdreng, der er uddannet ved Art Center College i Schweiz og Californien og en årrække også har arbejdet som designer hos VW, brænder for bildesign.

- Når jeg får lov til at sidde og tegne, glemmer jeg tid og sted. Jeg kan sidde i otte timer ved et bord med en kop kaffe og bare høre musik og tegne. Så er jeg helt opslugt - og glad, fortæller Anders Warming.

- Det er fornemmelsen med et par tegninger og et par streger at kunne skabe et objekt, som ikke eksisterer endnu, men som kommer til det. Om fem minutter kan jeg tegne en bil, som aldrig har eksisteret før, og så kommer der måske nogen forbi og spørger, om vi ikke skal have den i produktion, siger Anders Warming.

Aktuelt er Anders Warming dog forsigtig med at udtale sig om sin egen rolle i arbejdet med at bygge et nyt mærke op, og på at kommentere et spørgsmål om mulighederne for, at konceptbilen i en mere afdæmpet version kommer i produktion.

- Nu afventer vi reaktionen på konceptbilen, og så må vi se, hvad der sker, lyder det beskedent fra den danske bildesigner.