Vi bruger cookies!

amtsavisen.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.amtsavisen.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skønhed og praktik går hånd i hånd i Audi A5


Skønhed og praktik går hånd i hånd i Audi A5

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Test. Biler skal vælges med hjertet og ikke med hjernen. A4'eren er den fornuftige, mens A5'eren næsten kan det samme, men ser dobbelt så godt ud.

Design, historie og de signaler, som bilen sender om ejeren. Nogenlunde sådan er de faktorer, som afgør, hvilken bil danskerne vælger. Læg dertil, at leasing aldrig har været nemmere eller billigere, og du derfor ikke på samme måde risikerer at stå med en usælgelig model efter tre år og 45.000 km på tælleren i en bil, der stadig er næsten ny.

Det er i det lys, at man skal betragte en Audi A5. Den ser bare så meget bedre ud end det tekniske fundament, der også findes i en almindelig A4. Ikke fordi en A4 på nogen måde er en uskøn bil, men en A5 er med sine lave linjer og rammeløse døre uhyre smuk på alle ledder og kanter.

Fakta
Audi A5 Sportback Sport 2,0 TDIFire stjerner ud af seks

Ydelse: 190 hk v. 3.800-4.200 omdr./min.

Moment: 400 Nm v. 1.750-3.000 omdr./min.

Tophastighed: 235 km/t.

Acceleration 0-100 km/ t.: 7,9 sek.

Brændstofforbrug: 23,3 km/l v. blandet kørsel.

Bagagerumskapacitet: 480 liter.

Pris for basisudgave: 667.000 kr.

Pris for testbil: 850.109 kr. inklusive alt udstyr.

Den beskatningsmæssige værdi for en basisversion er på 530.000 kr.

 

Elegant

Den femdørs elegante hatchback med stor bagklap og vigende taglinje er landet i en niche, hvor også BMW 4-serie Gran Coupé, Mercedes CLA og såmænd også Volkswagen Arteon befinder sig. Man må så krybe lidt sammen, når man skal ned i bilen, men på vej hen mod køretøjet smiler man, for hver en detalje i formgivningen understreger, at her er et premium stykke mekanik made in Germany med stort G.

Kræfter nok

Vi tester A5 Sportback 2,0 TDI med 190 hk og automatgear, som i basisudgave koster 667.000 kr., men med testbilens omfangsrige ekstraudstyr løber op i hele 850.000 kr. Den beskatningsmæssige værdi for en basisversion er på 530.000 kr.

Audi A5 er med firecylindret diesel med 190 hk, og dobbeltkoblingsgearkassen har 400 Nm til rådighed. Selvfølgelig kan man bruge flere kræfter, men der er masser af harmoni i bilens drivlinje. A5's forhjulsophæng distribuerer legende let det store moment, og man savner ikke firehjulstræk som sådan. Vil man have Quattro, er merprisen 45.000 kr.

Effektiv gearkasse

Gearkassen skifter blødt og reagerer præcist og lynhurtigt på din højre fod, og har du brug for let motorbremse ved indgangen til en kurve, er det blot at bruge knappen på bagsiden af rattet. Målt på køreegenskaber er bilen først og fremmest designet til at give en god komfort og være letkørt. Så hvis man leder efter en mere sportslig oplevelse bag rattet, så skal man kigge efter andre af Audis mange modeller eller måske sadle helt om og gå efter en BMW 4-serie.

Nøglen til den tilbagelænede kørestil ligger i bilens styretøj, der i mange situationer opleves, som kæmper det med eftervirkningerne fra en let bedøvelse. Audien er aldrig nogen stor køredynamisk oplevelse, man savner ganske enkelt lidt nerve og lidt sjæl, men til gengæld er den så komfortabel indrettet, at den garanteret passer perfekt til den klassiske opfattelse af en coupé som en behagelig rejsevogn.

Coupéen er også lige blevet forkælet med ekstra tykke tæpper, så der ikke er en lyd i kabinen. Hvis det her er "haute car ture", er det let at være tilhænger af Audi A5. Ud over, at man sidder en del lavere i coupéen, er det næsten som i en A4.

Smart fartpilot

Testbilen har Audis nye delvist autonome systemer, og det er i høj grad med til at gøre bilkørslen afslappet. Vejskilte aflæses, og bilen indstiller selv farten efter forholdene i henhold til navigationssystemet. Er der et skarpt sving, ja, så sætter bilen farten ned helt af sig selv. Se, det er teknik, der kan bruges til noget. Testbilen har Audis virtuelle cockpit, hvilket vil sige fuldt digital skærm, som du selv kan designe med de informationer, som du ønsker.

Merprisen er 11.000 kr., og dem bør man ikke spare, for skærmen står krystalklart og løfter oplevelsen af bilen.