Slut med Aygo-trillingerne

Toyota Aygo er sammen med Peugeot 108 og Citroën C1 stadig populære. Produktionen af de fælles modeller stopper dog i 2021. Foto: Jens Overgaard

Slut med Aygo-trillingerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toyota og PSA stopper samarbejdet omkring Toyota Aygo, Peugeot 108 og Citroën C1.

En lille bil med stor succes stopper i sin nuværende form. Det sker i 2021, hvor trillingerne Citroën C1, Peugeot 108 og Toyota Aygo for sidste gang ruller af samlebåndet på fabrikken for trillingerne i Tjekkiet.

Årsagen er, at Toyota og PSA stopper samarbejdet omkring mikrobiler, der har fungeret siden 2005. Det har kastet to generationer af Rip, Rap og Rup, som de hurtigt blev døbt herhjemme, af sig. Modellerne har da også solgt rigtig godt og lå i toppen, da mikrobølgen toppede.

Aygo hænger stadig ved og var med udgangen af november stadig en af de mest solgte biler herhjemme. Her var der solgt 3947 Toyota Aygo mod 4661 VW Up.

Også når man tæller Peugeot 108 og Citroën C1 med, vinder de, for det samlede salg i år har været 7364 for de tre biler, mod 7078 eksemplarer af VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii.

Det placerer Aygo-trillingerne på top-20-listens andenplads kun overgået af Peugeot 208, mens Up-trillingerne kommer ind som nummer fire, lige i halen på Nissan Qashqai. Aygo er dog den langt mest solgte af de fransk-japanske trillinger i Europa.

Nye modeller

Bilgiganterne er ikke blevet uvenner, men fortsætter samarbejdet omkring varevogne. Hvad der skal ske på mikrobilsfronten er uvist, lyder det fra internationale medier, som spekulerer i fremtiden. For Toyota er Aygo en model, der tiltrækker unge kunder, så herfra vil man gerne beholde en mikrobil, måske i en crossoverform,

Ifølge branchebladet Automotive News har Toyota købt fabrikken i Tjekkiet, der har en årlig kapacitet på 300.000 biler. Fra PSA, der har fået Opel under vingerne, er der mere uklare meldinger. Her har man allerede besluttet at droppe mikrobilen Karl og den mere livsstilorienterede Adam.

Hele setuppet med Aygo-trillingerne kom i gang, fordi det var mere lønsomt at fordele udgifter til udvikling og produktion på lavpris-modellerne. Helt som VW-koncernen gør det med Up, Citigo og Mii.

Det vil givetvis også være tilfældet med nye modeller. Her har Toyota et tæt samarbejde med både Daihatsu og Suzuki. Og det er på tale at producere Toyota-modeller på Suzukis fabrikker i Indien. PSA kan sprede udgifter til en mikrobil ud over Peugeot, Citroën, DS, og Opel/Vauxhall.

Et konkret resultat af det fornyede samarbejde omkring varevogne er, at Toyota fra næste år således får sin udgave af PSA's Postmand Per-modeller, Citroën Berlingo, Peugeot Partner/Rifter og Opel Combo. Det vides ikke, om Toyotas variant også kommer i en personbilsudgave.

Slut med Aygo-trillingerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce